Kvinna död i hästolycka

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nästan blivit påkörd av en ignorant traktorförare. Red på en smal väg och traktorn kommer i full fart och när jag vinkat att han ska sakta ner så skakar idioten på huvudet. Red dessutom en häst som är väldigt svår att rida ut på själv då han får panik av minsta lilla.
Den traktoristen är känd i trakten för att vara totalt hänsynslös mot mötande ryttare.

Undrar vad exakt som hände i det här fallet.
I anslutning till diskussionen om äganderätten
I det här fallet verkar hästarna blivit skrämda av en förbipasserande traktor.
Tragiskt.
Men ska bli intressant om man lägger ngt ansvar på traktorföraren
http://www.sydsvenskan.se/2016-07-21/kvinna-dod-i-hastolycka
 
Jag har nästan blivit påkörd av en ignorant traktorförare. Red på en smal väg och traktorn kommer i full fart och när jag vinkat att han ska sakta ner så skakar idioten på huvudet. Red dessutom en häst som är väldigt svår att rida ut på själv då han får panik av minsta lilla.
Den traktoristen är känd i trakten för att vara totalt hänsynslös mot mötande ryttare.

Undrar vad exakt som hände i det här fallet.

Det är därför det ska bli intressant var myndigheterna anser att ansvarsfrågan ligger.
Har man hästar som inte är trafikfasta så kanske myndigheten anser det ansvarslöst att rida ut med dessa..
 
I anslutning till diskussionen om äganderätten
I det här fallet verkar hästarna blivit skrämda av en förbipasserande traktor.
Tragiskt.
Men ska bli intressant om man lägger ngt ansvar på traktorföraren
http://www.sydsvenskan.se/2016-07-21/kvinna-dod-i-hastolycka
Känns inte så smart att leda två hästar samtidigt om de är rädda för traktorer, särskilt om det finns risk att stöta på en.
Oavsett så är det en tragisk utgång på olyckan och vem som bär ansvaret hänger väl helt på hur båda parterna agerat. Om traktorföraren t ex visat hänsyn mot hästarna och kanske till och med stannat, men hästarna ändå blir rädda, då borde inte ansvaret hamna på traktorföraren, men om föraren susat förbi utan att visa hänsyn ja då är det en annan femma.
 
Känns inte så smart att leda två hästar samtidigt om de är rädda för traktorer, särskilt om det finns risk att stöta på en.
Oavsett så är det en tragisk utgång på olyckan och vem som bär ansvaret hänger väl helt på hur båda parterna agerat. Om traktorföraren t ex visat hänsyn mot hästarna och kanske till och med stannat, men hästarna ändå blir rädda, då borde inte ansvaret hamna på traktorföraren, men om föraren susat förbi utan att visa hänsyn ja då är det en annan femma.
Frågan är, om man som hästförare kan begära att trafiken ska stanna upp så fort man visar sig på vägen. I bilens barndom var väl regeln att en man med röd flagga skulle gå framför automobilen och varna hästskjutsar o andra. Det faller idag på sin egen orimlighet.
Icke trafikfasta hästar har inte i trafiken att göra, punkt

Om traktorn passerat i låg fart (30 km/h) på en normal dubbelspårig väg och hästarna varit på den andra vägrenen skiljer väl 3 det meter. Det ska en trafikfast häst klara av. Men allt tyder väl på att traktorn stannat på platsen för olyckan.
 
Känns inte så smart att leda två hästar samtidigt om de är rädda för traktorer, särskilt om det finns risk att stöta på en.

Kände du hästarna och personen ifråga? Annars kan du ju inte ha en aning om ifall hästarna normalt var rädda för traktorer eller inte. Det är så lätt att sitta i efterhand och tycka, men det är bara så himla onödigt efter en så här tragisk händelse.
 
Icke trafikfasta hästar har inte i trafiken att göra, punkt

I princip håller jag med dig, jag tycker inte heller att man ska ta ut vilken häst som helst på vägen.
Men, någon gång måste du träna och utsätta hästen för trafik för att den ska kunna bli trafiksäker.

Jag har själv det så att jag måste passera en vältrafikerad 70-väg för att komma till "min" skog. Jag väntar alltid tills det är fritt så långt jag kan se innan jag går ut på vägen och 9 fall av 10 kommer inga bilar när jag är på vägen med hästen. Det är när det väl sker som jag vill ha någon slags samverkan med föraren av fordonet. Föraren kanske saktar ner, svänger ut, blinkar eller vad som helst för att visa att denne sett oss och jag kan då agera som funkar bäst. De som blåser förbi i 110 km/h vill jag bara kasta en hästsko genom rutan på, oavsett om min häst är trafiksäker eller ej.
Det enda jag stannar är mjölkbilen, lastbilar och traktorer med gödselspridare, de är så breda och stora att vi måste få flytta oss först. Det brukar gå hur bra som helst, yrkesförare är i princip mycket enklare att kommunicera med än vanligt folk.
 
Kände du hästarna och personen ifråga? Annars kan du ju inte ha en aning om ifall hästarna normalt var rädda för traktorer eller inte. Det är så lätt att sitta i efterhand och tycka, men det är bara så himla onödigt efter en så här tragisk händelse.
Vad du verkar ta åt dig och går igång, du verkade missa att jag skrev "om de är rädda" vilket jag syftade på att antingen är hästarna rädda eller så är det de inte, eller så är den ena rädd, den andra inte, eller så blev de helt enkelt skrämda av något annat.
Men vi kan säga så här, ja olyckan hade en tragisk utgång oavsett. Det är större risker att leda två hästar samtidigt oavsett om de är rädda eller inte.
Jag tror inte att det är någon här som vet något om olyckan, så det enda vi kan göra är att spekulera och fundera. Det jag skrev är inte skrivet i sten att det är så.
 
Frågan är, om man som hästförare kan begära att trafiken ska stanna upp så fort man visar sig på vägen. I bilens barndom var väl regeln att en man med röd flagga skulle gå framför automobilen och varna hästskjutsar o andra. Det faller idag på sin egen orimlighet.
Icke trafikfasta hästar har inte i trafiken att göra, punkt

Om traktorn passerat i låg fart (30 km/h) på en normal dubbelspårig väg och hästarna varit på den andra vägrenen skiljer väl 3 det meter. Det ska en trafikfast häst klara av. Men allt tyder väl på att traktorn stannat på platsen för olyckan.
Jag vet inte hur lagen ser ut, men man kan som ryttare "tala om" för trafikanter att de ska sänka farten eller kanske till och med stanna t ex. Men jag vet inte alls vilka lagar som gäller, själv brukar jag läsa av situationen och visa hänsyn, både som ryttare och som trafikant. Tror att det är många som inte gör så tyvärr varken ryttare eller trafikanter.
 
Vad du verkar ta åt dig och går igång, du verkade missa att jag skrev "om de är rädda" vilket jag syftade på att antingen är hästarna rädda eller så är det de inte, eller så är den ena rädd, den andra inte, eller så blev de helt enkelt skrämda av något annat.
Men vi kan säga så här, ja olyckan hade en tragisk utgång oavsett. Det är större risker att leda två hästar samtidigt oavsett om de är rädda eller inte.
Jag tror inte att det är någon här som vet något om olyckan, så det enda vi kan göra är att spekulera och fundera. Det jag skrev är inte skrivet i sten att det är så.

Jag varken tar åt mig eller går igång, men tycker det är hemskt onödigt att spekulera i huruvida kvinnan var "osmart" nog att leda sina hästar på en väg, vilket den här gången alltså fick en dödlig utgång.

Dels är det ingen som vet hur hästarna brukade bete sig, dels är hästar levande djur varpå alla hästar kan reagera oförutsett och dels - framför allt - verkar det ju väldigt oklart vad som över huvud taget har hänt.

Jag tycker helt enkelt att det känns osmakligt att i det läget lägga skuld på någon - och framför allt på kvinnan ifråga.
 
Jag varken tar åt mig eller går igång, men tycker det är hemskt onödigt att spekulera i huruvida kvinnan var "osmart" nog att leda sina hästar på en väg, vilket den här gången alltså fick en dödlig utgång.

Dels är det ingen som vet hur hästarna brukade bete sig, dels är hästar levande djur varpå alla hästar kan reagera oförutsett och dels - framför allt - verkar det ju väldigt oklart vad som över huvud taget har hänt.

Jag tycker helt enkelt att det känns osmakligt att i det läget lägga skuld på någon - och framför allt på kvinnan ifråga.
Jag har inte lagt skuld på någon i det här fallet då jag inte vet exakt vad som hände. Jag vet inte om du läste hela mitt inlägg eller om du fastnade på den biten du citerade, men jag skrev även det här: "Oavsett så är det en tragisk utgång på olyckan och vem som bär ansvaret hänger väl helt på hur båda parterna agerat."
 
Jag vet inte hur lagen ser ut, men man kan som ryttare "tala om" för trafikanter att de ska sänka farten eller kanske till och med stanna t ex. Men jag vet inte alls vilka lagar som gäller, själv brukar jag läsa av situationen och visa hänsyn, både som ryttare och som trafikant. Tror att det är många som inte gör så tyvärr varken ryttare eller trafikanter.
En häst räknas som fordon, så man borde kunna få signalera precis som alla andra trafikanter, sen om de lyssnar är en annan sak.
Jag har själv spärrat vägen en gång med min häst, en annan ryttare var vårdslös och (promenad iförd flipflop med häst i enbart grimma när hästen får tuppjuck precis vid vägen) höll på att tappa sin häst. Hon stod i en skymd kurva och blev nästan påkörd en gång, så jag stannade trafiken från ett bättre håll. Inga konstigheter med trafikanterna, men ett stort risktagande. Jag blev irriterad på den andra ryttaren, för jag hade aldrig utsatt mig själv för en sådan situation, mitt risktänk är ett helt annat.
 
I princip håller jag med dig, jag tycker inte heller att man ska ta ut vilken häst som helst på vägen.
Men, någon gång måste du träna och utsätta hästen för trafik för att den ska kunna bli trafiksäker.

Jag har själv det så att jag måste passera en vältrafikerad 70-väg för att komma till "min" skog. Jag väntar alltid tills det är fritt så långt jag kan se innan jag går ut på vägen och 9 fall av 10 kommer inga bilar när jag är på vägen med hästen. Det är när det väl sker som jag vill ha någon slags samverkan med föraren av fordonet. Föraren kanske saktar ner, svänger ut, blinkar eller vad som helst för att visa att denne sett oss och jag kan då agera som funkar bäst. De som blåser förbi i 110 km/h vill jag bara kasta en hästsko genom rutan på, oavsett om min häst är trafiksäker eller ej.
Det enda jag stannar är mjölkbilen, lastbilar och traktorer med gödselspridare, de är så breda och stora att vi måste få flytta oss först. Det brukar gå hur bra som helst, yrkesförare är i princip mycket enklare att kommunicera med än vanligt folk.

Det funkar alltid bättre med kommunikation. Men det intressanta i denna tragiska händelse är vilket ansvar traktorföraren åläggs. Eller om man kommer att anse att han i inte går att ansvarsbelägga . I förläggningen kan detta komma att påverka samhällets inställning till hästar på väg överhuvudtaget. Det kan ju exempelvis komma krav på "körkort" för att framföra häst och en åldersgräns.....
 
Det funkar alltid bättre med kommunikation. Men det intressanta i denna tragiska händelse är vilket ansvar traktorföraren åläggs. Eller om man kommer att anse att han i inte går att ansvarsbelägga . I förläggningen kan detta komma att påverka samhällets inställning till hästar på väg överhuvudtaget. Det kan ju exempelvis komma krav på "körkort" för att framföra häst och en åldersgräns.....

Finns några vittnen till händelsen? Annars lär väl inte hända så mycket oavsett hur traktorföraren betett sig.
 
Kan man egentligen nånsin garantera attentat häst är 100% trafiksäker? Det skulle iallafall jag aldrig göra, för jag anser min häst trafiksäker. Han bryr sig inte om traktorer,bilar, lastbilar, motorcyklar osv, men skulle det plötsligt dyka upp en fågel i diket så skulle han kunna hoppa till så att jag hade kunnat hamna under honom och bli söndertrampad.

Nog sjutton kan det handla om en vårdslös förare också och det kan handla om hästar som inte borde vara i trafiken. Men det kan också vara så enkelt att dessa hästar aldrig reagerat innan och detta var en ren olycka som berodde på att hästar är levande djur.
 
Jag har inte lagt skuld på någon i det här fallet då jag inte vet exakt vad som hände.

Jag tolkar det som ett skuldbeläggande att börja spekulera i huruvida det var "smart" av henne att alls befinna sig på vägen och det var det jag reagerade på.

Jag vet inte om du läste hela mitt inlägg eller om du fastnade på den biten du citerade, men jag skrev även det här: "Oavsett så är det en tragisk utgång på olyckan och vem som bär ansvaret hänger väl helt på hur båda parterna agerat."

Men gällande att det var en tragisk utgång på olyckan är vi såklart helt överens. Sen huruvida någon kan sägas bära ansvar för olyckan eller inte tycker jag alltså är helt onödigt att alls spekulera i.
 
Om traktorn passerat i låg fart (30 km/h) på en normal dubbelspårig väg och hästarna varit på den andra vägrenen skiljer väl 3 det meter. Det ska en trafikfast häst klara av. Men allt tyder väl på att traktorn stannat på platsen för olyckan.
30 km/h är ingen låg fart för en traktor, för många traktorer är det maxhastighet. En traktor som dundrar på i 30 km/h vid ett möte på en mindre grusväg tycker jag är totalt omdömeslöst, även utan att hästar är inblandade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp