Kvickdrag?

min sällskapshäst har nyligen fått den åkomman. kallas även kronisk bronkit och COPD. Tina hostade och var alltid snorig. vid väderomslag så "krystade" hon, ville ha upp slem. fick pulver av vet. som lindrade på en gång. kan tydligen aldrig bli frisk, men man kan lindra syntomen. hästen bör inte ansträngas heller. kan inte särskilt mycket om denna åkomma, så jag tänkte åka bananskal på din tråd :crazy:

Har ingen egen erfarenhet av det, hade en häst med kronisk bronkit som *gudskelov* inte utvecklades till kvickdrag!

Här kan du läsa om Andningsvägarna, finns flera ställen.. sök via goggles!

Kvickdrag är en kronisk bronkit som gått över till lungblåsorna (alveolerna) förstörts. Kronisk bronkit innebär en kronisk inflammation i bronkerna. Detta är visserligen en kronisk sjukdom men å andra sidan kan hästen vara helt symptomfri. Har bronkiten däremot utvecklats till kvickdrag har dock hästen i princip alltid mer eller mindre allvarliga symptom. Det hela yttrar sig ffa i att hästen får svårt att andas ut, den "dubbelandas" och får litegrann krysta ur luften.

Kvickdrag kan jämföras med den kroniska sjukdom KOL som drabbar ffa (äldre) rökare. KOL är också en kombination av kronisk bronkit och emfysem hos människor.

Kronisk B /kvickdrag orsakas i princip alltid av damm, mögel eller på annat sätt dålig luft. Till detta bör också läggas att hästar (precis som människor - vissa rökare blir 97 o mår finfint) är olika känsliga och det som är bra stallmiljö för en häst inte nödvändigtvis är det för en annan.

För hästar med K B / kvickdrag gäller ffa att förbätta stallmiljön och reducera dammm, mögel eller vad nu pållen reagerar på. Sopa aldrig när hästen är inne, eller blöt gången först, blöt höet (dränk det och låt det stå ett tag - dock max 12 h-, det räcker inte att skvätta vatten på) eller fodra m ensilage e dyl. Fukta även kraftfodret så att det inte dammar, och ffa se till att hästen får massor av utevistelse o frisk luft! Kallt, luftigt stall (ev m täcken på pållarna) är mkt bättre för alla hästar (inte bara hosthästar) än varma, fuktiga,isolerade stallar utan rejäl ventilation. Kan man ordna med en utebox eller annan liknande välventilerad uppstallning ger detta ofta bra resultat.

En häst med utvecklat K-drag kan aldrig komma upp i full kondis igen. Man får rida den efter dagsform, och troligen lägga ner planer på tävling o seriös träning. DÄREMOT en häst med SYMPTOMFRI kronisk bronkit mår bäst av att ridas till en hög kondis så att lungorna tränas. Här är det ju, till skillnad från kvickdrag inget som är "sönder" utan "bara" en inflammation vars symptom visar sig vid felaktiga omständigheter (damm, dålig luft mm). Även kvickdragshästen mår bra av motion för att hålla igång sina lungor, men här bör man vara medveten om att full lungkapacitet aldrig kan erhållas igen.

Hästar reagerar även olika på olika typer av strö. Vissa blir sämre på spån, andra på halm. De flesta hosthästar mår finfint på torv, eller allra bäst, tidningspapper. Min gamle symptomfrie valack tål inte halm men mår bra på spån, men det där är individuellt- man får pröva sig fram.

I akuta skeden kan hästen medicineras med cortison, ventipulmin och slemlösande. t ex Acetylcystein (humanmed som anv även till häst - både pappa o pållen åt det en period :) ). Långsiktigt måste dock miljön förbättras för att pållen ska må bra. Vitlök i maten kan hjälpa marginellt, jag har goda erfarenheter av detta.

K B o kvickdrag är hur som helt sjukdomar att ta på största allvar - fler en en häst har fått sluta sina dagar p g a detta.

Min erfarenhet är dock att man kan göra mycket för att hålla hästen symptomfri. Min gammelpålle fick diagnosen KB när han var 14 och tävlade för fullt en säsong (fälttävlan) med detta - full kondis , pigg o glad. Sen skadade han ett ben o fick bli promenadhäst. Han är 19 i dag och mår finfint och rids 6 dagar i veckan.

AKO - med pappa med KOL o pålle med kronisk-dock symptomfri-bronkit

Det viktigaste är att du hittar orsaken till hostan. Annars kommer inte medicinen hjälpa någon längre stund tyvärr. Man ska alltid ta reda på orsaken till ett symptom, för att kunna ge hästen den bästa chansen att bli frisk.

Utebox, hösilage och dammfritt strö och krafftfoder är mkt viktigt. Jag har själv en hosthäst som var mkt dålig förut, men nu mår hon jättebra! Symptomfri och glad!

Om inget av det jag nämnde ovan hjälper, kan man prova örter, alger etc. Men jag tycker att det första man bör göra är att ändra miljön och fodret, då det oftast är dessa faktorer som utlöser bronkiten! Ett innestall kan ju tyvärr aldrig ge samma luft som den utomhus, och damm blir det inne.

Min häst kan dock stå i innestall nu, dock nybyggt med bra ventilation och mkt utevistelse. Hon kan även äta torrt hö (mkt bra hygienisk kvalité på det)! Så det går att få dem bra!

K B o kvickdrag är hur som helt sjukdomar att ta på största allvar - fler en en häst har fått sluta sina dagar p g a detta.

Min erfarenhet är dock att man kan göra mycket för att hålla hästen symptomfri. Min gammelpålle fick diagnosen KB när han var 14 och tävlade för fullt en säsong (fälttävlan) med detta - full kondis , pigg o glad. Sen skadade han ett ben o fick bli promenadhäst. Han är 19 i dag och mår finfint och rids 6 dagar i veckan.

Ooh.. så bra och riktigt förklarat (hela inlägget):p, min gammelhingst med K.B sedan (?) köpte jag då han var 17 år, och han tävlades t.o.m 19-års ålder.. sen reds han hemma dagligen och fick de sista åren gå med 'sitt sto' och årliga föl, han blev 31,5 år.. och dog av hjärtproblem!!!

Han stod inne i stallet vintertid med halmbädd, åt torrt hö (halm & hö av mkt bra kvalité) men fuktat kraftfoder.. samt även nån kur med Ventipulmin då & då.. oftast sommartid (varm- el regnperioden)!!

Jag har ingen erfarenhet av Kvickdrag men av Kronisk bronkit.
Min pålle fick detta pga av foderstrupsförstoppning.

Vi har ändrat livsstil så gott det går här uppe och i ett "innestall". Han är ute så mycket som möjligt. 12-14 h är målet och det kan vi så gott som hålla varje dag beroende på om det är superkallt ute eller nåt annat speciellt. Allt kraftfoder ligger i blöt innan han får det. Höet vattnas inne och ute på sommaren om det är soligt och torrt ute. Vitlök funkar jättebra på honom. Alger går han på periodvis på. Han är symptomfri nu och mår bra sedan ett bra tag. Står aldrig några längre perioder. Nu dock när matte är nyoperad så går han på halvfart tyvärr... :( men sånt är livet... :crazy:

Sv: Kvickdrag?

Hur mår hästen nu? fick reda på idag att min häst fått det :\ antar att det är höet då han går på lösdrift året runt(har lösdriftstall i hagen). den enda gån han är i stallet är under verkning och vid dåligt väder. Han står på bete nu och är pigg och glad men ska inte överansträngas och vi ska be någon slå hö på vår mark så ska vi ta in det själv med traktorsläp så vi får fin fint torr hö.. Men det räcker inte till båre honom och min unghäst så jag vet itne riktigt hur jag ska få honom att äta hans hö och hon kommer troligen få bal hö..?
någon som har tips vad jag ska göra nu eller äga till vet?

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 945
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
490
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 614
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • PS5 - headset
  • Gör någon annan det här?