Kvarnbyns lucern ändrat??

tinafinis

Trådstartare
Måste bara höra här..

Öppnade just en säck.
Dom här pelletserna var mycket större och luftigare än dom från i våras som jag köpte. Dom var små/smala som kaninpellets och mycket mer kompakta.
Dom nya luktade även mycket mer gräs.

Har dom ändrat något, eller har jag fått nån tosig säck som kanske blitt fuktig eller nåt så de e därför dom är så stora.
Gräslukten är ju fräsh så jag jag tror ju inte de.

Sv: Kvarnbyns lucern ändrat??

Det kan skilja från parti till parti beroende vilken maskin som gjort pelletsen. Så det är inget konstig som hänt med den.

Okej, säger du de så.
Då är näringen den samma alla fall.
Men nu blev ja nyfiken, varför har dom olika maskiner?

Enligt min återförsäljare så har de bytt tillverkare eller nåt.
Pelletsen ska hålla denna nya formen och det nya smakligare innehållet from nu, värdena är iaf samma som tidigare.

Mina hästar ville inte äta de gamla pelletsen (har tagit några säckar på prov) så han ville att jag skulle testa dessa nya innan jag gav upp. Vilken skillnad!!

De är nu nästan identiska med Dangroents pellets som är det enda mitt kräsna fullblod behagar äta och nu slukar hon Kvarnbys utan att blinka, tidigare tittade hon inte ens åt dem...

De nya pelletsen verkar vara mycket smakligare för hästarna än de som de hade tidigare.

Jag ler glatt eftersom det är billigare än Dangroent och dessutom har bättre värden.
Sedan får jag mitt levererat till dörren vilket gör att jag sparar både en massa tid och en jävla massa bensinpengar :-)

Har precis beställt en storsäck!

Senast ändrad:

Ja, jag reagerade på lukten. Mycket fräsch gräslukt.
Men man behöver blöta upp det som vanligt till gluppska hästar eller?
Det verka ju som sagt väldigt luftigt o fint, går lätt att smula sönder.

Nej, man behöver nödvändigtvis inte blöta det men har man en glupsk häst kanske det är att föredra.

Jag har fri tillgång till mitt fullblodssto samt årsfölet och ettåringen jag har och då fungerar det inte att blöta.

Det står tom på säcken (eller om det är i infobladet?) att det inte behöver blötas.

Hade jag haft möjlighet att blöta hade jag nog gjort det. Det sväller rejält, men smulas å andra sidan lätt sönder direkt när det blivit blött så risken för foderstrupsförstoppning borde vara liten. Högst ovetenskaplig åsikt...

Jo jag brukar blöta det lite grann för säkerhets skull. Jag vet inte riktigt om jag kan säga att hon ä glupsk. Men jag har hört så mycket om det här med lucenpellets (eller läst i andra trådar) om att det kan vara såååå viktigt.
Har sett foderstrupsförstoppning och det är inte skoj.
Undrar just hur mycket vanlig foder sväller om man heller på vatten. Blir aldrig färdig at utföra det exprimenetet.

Hoppas att det fortfarande är fritt från melass om de nu ändrat tillverkning...........

Ja, det ska vara exakt samma innehåll som tidigare så du kan nog vara lugn.

Var hittar man denna lucernen?
Vi har bara Lokalföreningen i närheten..(inte kollat så noga där:angel:)

tja, det är nog lite olika vad affärerna har för sortiment.
Jag handlar på b-jes för de är närmst och billigast.
I H-stad borde de väl finnas nån stans. Finns inte citygross där eller det är bara eko??? FÖr eko i h-stad har väl slutat med hästsortimentet.

Nej, man behöver nödvändigtvis inte blöta det men har man en glupsk häst kanske det är att föredra.

Jag tycker den här "nya" sorten sväller mycket mer än den "gamla". De mindre pelletsarna som det var tidigare blötte jag inte, men de här större pelletsarna suger ju upp hur mycket vatten som helst. Jag vågar inte annat än blöta...

Det är tydligen stor skillnad på Lusernpelletsernas storlek och hårdhet. Jag har fodrat med Kraffts och Teknosans Lucernpelletsar fram till nu. Men igår var vi på en annan återförsäljare som inte hadde något av dessa. Då köpte vi en säckDrangroent , som va mycket mindre och lättare. Jag blötte dem som jag alltid har gjort och de svällde jättefort och hadde en annan , starkare lukt? Min annars ganska glupska häst tykte inte dessa var goda! Då blandade jag dem med Kraffts och gav dem torra, och de åt han...

Urkäkta att jag frågar men är det någon som har "erfarenhet" av DrangrönsLucernpellet?

Vet inte hur man stavar till Dangrönt, eller vad det nu va....:p

Detta nya från kvarnby luktar med rätt stakrt.
Jag vet inte... men jag ska prova att inte blöta upp det imorgon, stå och vakta henne när hon äter om något händer.
Hon kanske vänjer sig vid smaken.

Jag har fodrat med Dangroents pellets. Det funkade bra till min häst, men hon är å andra sidan inte den kräsna typen. Hon slukar snarare Allt som kommer i hennes väg :D .

Puh, hon åt pelletsen när jag inte blötte upp den och hon verkar ha klarat sig från kolik o foderstrupsförstoppnining.
har gått snart två timmar och hon verkade inte glupsk.

Liknande trådar

D
Foder & Strö Jag fattar inte hur det kunnat möglat! Har haft min säck i 2 veckor (Kr***t lucern hackat strå), förvarat det i påsen då det inte fått...
2
Svar
38
· Visningar
2 715
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 408
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix