Sv: Mögligt lucern! Farligt?
Nu har jag varit och letat foder men det finns bara Krafft's lucernhack här.. Åkte till landäng först och reklamera säcken. Gissa vad han sa? "K****t i ett nötskal".. Men så ville han givetvis packa på mig en ny säck, okej sa jag bara jag får öppna den och kolla i den innan jag tar med den.
Men jo den var möglig. Så expediten sa att det var lika bra de reklamerar hela pallen. Så jag fråga om de har lucernhack av annat märke och det hade det haft med det säljer inte så det tar bara hem av Krafft nu. Sen erbjöd de mig en säck som jag kunde ha tills på Torsdag, som jag kunde sortera ut möglet i och ge så länge
. Så kunde jag få en ny på Torsdag. Han mena att eftersom höet är torrt sprider sig inte mögelsporerna som jag påpeka.. Fattar de var de säger? Tänk om jag gått med på det iom han inte säger det är farligt och fodrar hästen och sen den blir sjuk. Då åker han ju och kan få betala all behandling som hästen sen kräver..
Så jag sa ju NEJ, då undra om jag ville ha pellets istället för det är samma sak. Nej sa jag jag vill ha strå, så fick jag pengarna tillbaka istället.
Åkte till Granngården, de hade också bara Krafft men jag fråga om jag kunde få öppna säcken och lukta och sånt innan jag beslöt mig för att köpa och så berättade jag att 3 säckar jag fått innan var mögliga på ett annat ställe.
Visst utan problem! De skar upp säcken och jag lukta och hade mig och den verka fräsch. Men denna var redan från april, går det att slå gräs då??
Så jag köpte den och kolla noga hemma och den verka faktiskt frisk. Fanns inte iheller såna stora melassklumpar. Men lite smått var där.
Men sen sa expediten där en konstig sak, för jag frågade om melassklumpar om det var normalt. Då sa han att de måste tillföra nåt sött för att det ska ensilera (?!) Öh, detta är hö med ts på 90% inte tusan ensilerar man det? Jag trodde de tillförde melass så det inte ska damma...