Mögligt lucern! Farligt?

Sv: Mögligt lucern! Farligt?

Dundret skrev:
Tycker det verkligen är kasst att det blir så, speciellt när de ylar om högkvalite foder.

Hm, just det...

Ge Eggersmann Strukturmix istället! Innerhåller lite majs och andra goheter och du kommer GARANTERAT inte hitta något mögel i det!

All foder kan ju mögla...så om man får hem mögligt, det är bara att byta. Var glad att det KAN mögla, vissa fodersorter innehåller så mkt koncerveringsmedel..

Även vår mat är det samma lika med, det finns ju tex mjölk m par årshållbarhet och jag glömde en påse bullar i mitt skåp innan semestern o skrämmande så såg de lika nybakade ut en mån senare! :(

jo det är synd. Men jag bytte idag och fick en påse som var ännu värre:crazy:

Ska se vad granngården har, hittar jag inget lucern liknande får jag väl prova en säck lucernhack från granngården istället. Hästen måste ha det! Har jag tur kanske deras inte är så, kanske bara Landäng som fått en kass pall. Tycker ändå det är konstigt när det var olika tillverkningsdatum på dem.

Hippo har lucernhack, kanske lite lättare att hitta en vissa andra sorter som bara verkar säljas över internet. Hur exakt värdena stämmer överens vet jag inte. Men här fodrades det meds det till islänningarna hela vintern å jag har då inte hört något om några mögelbitar i någon påse iaf :)

Jaså Hippo har lucernhack? Har bara hittat lucernpellets på deras sida, men får hoppas Granngården har deras lucernhack för Landäng hade inte det fast de hade Hippofoder.

Jorrå dom har, kommer inte ihåg om det hette exakt lucernhack. kan ha hettat något med green. Men lucerhack var det iaf för jag har hållit på med det själv å det var ju inte pellets iaf.

Har dom hippos foder så borde dom ju kunna ta hem lucernhack till dig om du säger till tycker då jag iaf :)

Enligt Hippos hemsida så har dom bara lusern i pelletsform. Däremot brukar de Lantmannabutiker, som säljer Hippos sortiment även ha Green Power (tror att det är från Dangroent). Kanske det du tänker på? :idea:

Kan det kanske vara, vi köper det iaf där dom har hippos sortiment så jag antog väll lite grana där :angel:

Nu har jag varit och letat foder men det finns bara Krafft's lucernhack här.. Åkte till landäng först och reklamera säcken. Gissa vad han sa? "K****t i ett nötskal".. Men så ville han givetvis packa på mig en ny säck, okej sa jag bara jag får öppna den och kolla i den innan jag tar med den.
Men jo den var möglig. Så expediten sa att det var lika bra de reklamerar hela pallen. Så jag fråga om de har lucernhack av annat märke och det hade det haft med det säljer inte så det tar bara hem av Krafft nu. Sen erbjöd de mig en säck som jag kunde ha tills på Torsdag, som jag kunde sortera ut möglet i och ge så länge:eek: . Så kunde jag få en ny på Torsdag. Han mena att eftersom höet är torrt sprider sig inte mögelsporerna som jag påpeka.. Fattar de var de säger? Tänk om jag gått med på det iom han inte säger det är farligt och fodrar hästen och sen den blir sjuk. Då åker han ju och kan få betala all behandling som hästen sen kräver..
Så jag sa ju NEJ, då undra om jag ville ha pellets istället för det är samma sak. Nej sa jag jag vill ha strå, så fick jag pengarna tillbaka istället.

Åkte till Granngården, de hade också bara Krafft men jag fråga om jag kunde få öppna säcken och lukta och sånt innan jag beslöt mig för att köpa och så berättade jag att 3 säckar jag fått innan var mögliga på ett annat ställe.
Visst utan problem! De skar upp säcken och jag lukta och hade mig och den verka fräsch. Men denna var redan från april, går det att slå gräs då??
Så jag köpte den och kolla noga hemma och den verka faktiskt frisk. Fanns inte iheller såna stora melassklumpar. Men lite smått var där.

Men sen sa expediten där en konstig sak, för jag frågade om melassklumpar om det var normalt. Då sa han att de måste tillföra nåt sött för att det ska ensilera (?!) Öh, detta är hö med ts på 90% inte tusan ensilerar man det? Jag trodde de tillförde melass så det inte ska damma...

Jag hade fått en säck med mögligt lucernhack, upptäckte det efter jag gett några dagar till mina hästar. Ringde Granngården, tejpade ihop och fick en ny säck samt en burk mag- och tarm då hästarna fick diarré av det jag gett. Efter två dagar mådde de bra igen, gav hela burken slut.

Troligen hade det blivit någon miss i ett parti lucernhack. Har aldrig hänt innan eller efter. En säck räcker ganska länge hos mej och står i foderkammarn i öppnad säck. Inga problem ha det så.

Hade inga porblem med "min" Granngården. Mycket bra bemötande och självklart kan man inte ge hästrana mögligt lucernhack.

Senast ändrad:

All foder kan ju mögla...så om man får hem mögligt, det är bara att byta. Var glad att det KAN mögla, vissa fodersorter innehåller så mkt koncerveringsmedel..

Jo men när det gäller kraffts produkter tycker jag att det händer lite för ofta,...hittade även halv råtta i en fodersäck en gång och den hade inte "ätit" sig in..!

FYFAN en halv råtta.. Ibland undrar jag hur de behandlar fodret på "fabriken".. Just nu får jag upp en bild av ett sunkigt ställe där de samlar allt rest foder från bönder som de tänkt kasta. Sen dränker de in det med lite melass, pressar ihop och lägger i en påse: Voila! Hästfoder..:eek:

Man börjar faktiskt undra, och det känns skitt för detta året hart man inget val än att köpa färdigfoder. Men jag undrar.. Eftersom det blivit så mkt med svampangrepp mm detta året på åkrarna så det är ont om säd mm var får då tex Krafft sitt spannmål ifrån?

Diarre fick inte min iaf som tur var.. Så förhoppningsvis lyckades han inte få i sig nåt mögel

Vart köper man sådana blåa tunnor?
Jag har vela köpt såna länge nu men jag vet inte var :S

Skriv gärna PM, kan hända att jag glömmer å kika sen då
jag kommer hem rätt sent :P

Mvh, Malin

skaffa stora blå tunnor att förvara det i, i en sådan ryms en hel säck. Perfekt att förvara det i.

Fråga på Granngården, de brukar ha sånt eller vet var det går att köpa.

Hej!

Jag jobbar på granngården och om du har köpt din lusernsäck hos oss så tycker jag att du ska gå in där du har köpt den och reklamera den. Hade du kommit in till oss i vår butik hade vi bytt ut den direkt, mögel ska inte förekomma i någon produkt. Den ska hålla minst 4 veckor...

*KL*

Jag fodrar med lusernhack och blev lite orolig nu. I den senaste säcken har jag hittat melassklumpar i knappt pingisbolls-storlek. Dessutom så tycker jag att det är mycket "bös" i säcken.
Säcken räcker så länge, så jag har glömt om det brukar vara så.. :crazy: Hur ser möglet ut, ser man tydligt att det är mögligt eller blir det bara dammigt?

Liknande trådar

Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat