F

Frejja

Vad är tecken på kvarka förutom , knöl mellan ganachena,feber,snorig,hosta?

Och hur lång tid tar det i värsta fall för det att gå över ?

Sv: Kvarka

Det måste inte vara alla dessa symtom, min förra häst hade bara lite hosta när hon hade kvarka (testade för att hennes kompis hade kvarka). De blir hängiga och aptiten är inte så bra. Tänk på hur du själv är vid halsfluss. Jag gav penicilin i tio dagar har jag för mig, sedan var det strikt vila i fyra veckor har jag för mig. Det kan gå över även utan penicilin, men det finns risk för följdsjukdomar då.

Kvarka brukar börja med feber , men de kan få väldigt olika symptom. Hängighet , feber ,snoriga , hosta. Smptomen kan komma ensamma eller ihop i olika svår grad och under olika lång tid.

Smittan kan sitta i allt från några veckor till många månader/år , har själv precis fått första negativa provresultatet efter att ha behandlat 2 av de smittade i nästan ett halvår. Bakterien hade satt sig i luftsäckarna och krävde omfattande behandling.

Diverse komplikationer kan uppkomma efter kvarkainfektion såsom kastad kvarka och anasarka. Dessa komplikationer har inget att göra med huruvida man behandlar med pencellin eller ej under infektionen.

Pencellinbehandling sätts i regel bara in om hästen är väldigt allmänpåverkad eller om man hinner innan bölder bildas. Har de fått bölder förlänger man med pencellin i regel bara sjukdomsförloppet.

Kan även vara var i snoret och i knölarna bakom ganascherna. Är det det måste dessa tömmas.

Det är alltid var i knölarna och oftast behöver de inte alls tömmas utan det fixar kroppen själv, Det kan snarare var dumt att öppna upp dem då det är svårt att bedömma om de är "mogna" .

Sök på kvarka här på buke, finns en del trådar b.l.a mina egna när vi drabbades , där har jag lagt ut bilder!

KL

Tänkte komma med en fråga om det är okej för TS?

Om det skulle ha varit kvarka i ett stall (bara några hästar haft det), hur lång tid kan man vänta med att rida dit efter deras tillfrisknande? Brukar rida i deras paddock, så det är den det handlar om. Tänkte om man ska vänta jättelänge för säkerhets skull? Finns hagar runt paddocken.

Bakterien tycker inte om soljus och värme, så i en utomhusmiljö dör bakterien rätt så fort beroende på ovanstående omständigheter. ( nu med skitväder är det lite gynnsammare för bakterien)

Man brukar släppa isoleringen 2 veckor efter sista symptom, och då kan du med gott samvete rida där igen även om jag skulle undvika all kontakt med de andra hästarna om möjlligt.
5 % av alla smittade hästar bär smittan längre än 2 veckor, jag har ju själv 2 som haft den i minst ett halvår!

Dock är smittspridningen för dessa hästar liten då de i regel saknar symptom så det krävs så gott som direktkontakt för att sprida smittan.
Jag skulle nog personligen våga rida i en paddock som angränsar till hagar där hästar vistas som varit smittade, rätt så snart!, men som sagt undvik all kontakt för övrigt med miljö och hästar!

kan du länka till den sidan är du snäll, hittar inte den :) så man får se bilder ;)

Okeej, tack :)
Men innan dom spricker, kan det vara som två små bollar som nästan sitter ihop på något sätt mellan ganacherna ganska högt upp, samt bakom ganacherna?

Kan dom ha kvarka även fast dessa knölar ej finns?

ja , kvarka kan se ut på de mest underliga sätt, mina fick ex bölder även vid ögonen , något ingen veterinär jag var i kontakt med sett tidigare.
De kan ha kvarka även om de inte får knölar, 2 av mina fick aldrig knölar men hade feber och hosta, den ena fick pencellin.

Liknande trådar

Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
578
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 872
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 399
Senast: Sesca
·
Fritid Ska till Stockholm och turista fem dagar i augusti. Hallwylska, Nordiska museet, Gripsholms slott, och Livrustkammaren har jag redan...
2
Svar
39
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna