grodan21

Trådstartare
hej! flyttade min häst i måndags. ganska stort. många hästar är nog ute och åker ganska mycket. men nu tror dom att det är minst en häst som har smitats av kvarka.:cry: hur stor är risken att min häst kan smitats av kvarka? :crazy: //lilla anna

Sv: kvarka

hej! flyttade min häst i måndags. ganska stort. många hästar är nog ute och åker ganska mycket. men nu tror dom att det är minst en häst som har smitats av kvarka.:cry: hur stor är risken att min häst kan smitats av kvarka? :crazy: //lilla anna

Du kanske ska fråga på Hästvård istället?

Huruvida din häst har blivit smittad är svårt att säga, däremot är det tragiskt att du har hunnit flytta den och därmed ev. utsätter fler hästar för smittorisk och allt vad det innebär med isolering och tävlingsförbud osv. Är inget bra på det här men som sagt, fråga på hästvård istället så kanske du får bättre svar.

Smittspridning
Kvarka är mycket smittsamt. Bakterien förekommer i böldinnehåll, svalget och i näsflödet hos smittade hästar. Överföring sker framförallt vid direktkontakt men även via kläder och redskap till andra hästar.

En del hästar blir smittbärare i flera veckor och en häst som fått kvarka blir inte immun utan kan få det igen.

Forskning om kvarka har visat att bakterien inte alltid hittas vid provtagning, även om hästen är smittad.

Om hästen visar symtom som tyder på kvarka men där provsvaret är negativt, det vill säga att bakterien inte hittats, bör man för säkerhets skull hantera sjukdomen som om det vore kvarka konstaterat.
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=249

däremot är det tragiskt att du har hunnit flytta den och därmed ev. utsätter fler hästar för smittorisk och allt vad det innebär med isolering och tävlingsförbud osv.
det ät inte min häst dom tror är smitad utan en annan.

får man flytta hästen om man har konstaterat kvarka i satallet?

Enligt STC finns misstanke om kvarka på följande ställen
Smittoinfo
070104 kl 13.03
Stockholm 2007-01-04 Influensa
Epivet. Axevalla Travbana: 3/1; Konstaterat på en travcamp utanför Axevalla travbana. Campen ( Myran) isolerad tillsvidare.

Kvarka
Länsstyrelsen Västra Götaland: 13/12; Misstanke på en hästanläggning i Götene. Provtagning utförd och isoleringsåtgärder vidtagna.
Länsstyrelsen Örebro: 29/12; Misstanke på ett antal hästar, Vintrosa. Stallet isolerat och prover tagna.
Länsstyrelsen Jönköping: 15/12; Misstanke i ett stall, Hagstade, Skillingaryd. Isolering införd och prover tagna.
Länsstyrelsen Värmland:19/12; Misstanke på en häst i Pottila, Grums. Stallet isolerat och prover tagna.
Länsstyrelsen Stockholm: 18/12 Misstanke på häst i stall Onsta Gård, Håbo-Tibble, Bro. Prov taget.

Stig Hägglund
vet.avd
STC

får man flytta hästen om man har konstaterat kvarka i satallet?

När vi hade Kvarka på skolan så flyttade vi alla hästar som var friska till en annan anläggning fort som tusan för att dessa inte skulle blir sjuka också (unghästar bland annat), denna anläggning var såklart isolerad och i karantän också.

Några av våra hästar var JÄTTE sjuka, och inte säkert att dom skulle klara det men alla klarade sig fin fint.

Liknande trådar

Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
573
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
651
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka