Vet inte om tråden ska vara här, men jag testar:D

Våran släkting har köpt en häst, ska låna våran transport då dom ska hämta hem den. Men saken är att, hästen som dom har köpt, i det stallet den står nu har dom kvarka:crazy: Dom ska hämta hästen snart och dom har tagit bort dom "sjuka" hästarna från stallet. Hästen dom har köpt har inte kvarka. Men dom ska låna vårat släp och jag själv ska och tävla snart:crazy: Finns det någon risk att kvarkan "sätter sig fast" i släpet och min häst får det? Tror inte min häst har haft det heller... :confused:

Skulle vara tacksam för svar, så snart så möjligt och har jag skrivit konsigt eller ni inte förstår är det bara fråga:)

//Loddie
 
Sv: Kvarka?

tvätta med vircon lösning eller jodopax lösning .;)
 
Sv: Kvarka?

Till en att börja med så har stallet med kvarka faktiskt karantän, då skall inga hästar ut eller in från stallet. Smittorisken är enorm för kvarka, vill man äventyra hälsa och miljö i sitt eget stall så är det precis så här man skall gå tillväga.

Smittan kan transporteras genom material, hästar, människor men den är även luftburen med stor droppspridningsrisk. Även en frisk häst kan vara smittobärare, även fast den aldrig insjuknar. Det är mycket svårt att stävja sig mot smittan, så länge den finns kvar i aktuellt stall blir den svår att tvätta bort.
 
Sv: Kvarka?

Dom som har hästen i stallet som har kvarka, har låtit hästen stå i ett stall med friska hästar i 2 veckor. Men finns det fortfarande risk för att den kan vara sjuk? Är lite orolig eftersom dom lånar vårat släp och jag ska tävla helgen därpå:crazy:
 
Sv: Kvarka?

soft mee islandshästar skrev:
Dom som har hästen i stallet som har kvarka, har låtit hästen stå i ett stall med friska hästar i 2 veckor. Men finns det fortfarande risk för att den kan vara sjuk? Är lite orolig eftersom dom lånar vårat släp och jag ska tävla helgen därpå:crazy:

Har dina släktingar kollat med de andra i sitt kommande stall om de godkänner att en häst anländer som stått i ett kvarka stall, isolering eller inte? Jag tror att om de frågar kommer ingen vilja godkänna detta innan hela stallet blivit friskförklarat. Och ditt transportproblem är löst.
 
Sv: Kvarka?

Degree skrev:
Har dina släktingar kollat med de andra i sitt kommande stall om de godkänner att en häst anländer som stått i ett kvarka stall, isolering eller inte? Jag tror att om de frågar kommer ingen vilja godkänna detta innan hela stallet blivit friskförklarat. Och ditt transportproblem är löst.

Vi ringde och frågade stallet där dom ska ha häst, och saken är att stallet där hästen står i nu, där dom har kvarka har alla friska hästar stått isolerat i 2 veckor. Så där dom ska ha hästen sen när dom köpt den har sagt "ja" att dom kan ha hästen där och kan komma med den nu i veckan... Men vi har frågat kompisar som håller på med hästar och dom säger att vi inte ska låna ut släpet. :crazy:
 
Sv: Kvarka?

Skulle nog inte jag göra heller, inkubationstiden är längre än 14 dagar vissa gånger. Dessutom är den tillräckligt lömsk, så hästen kan ändå bära på smitta trots att inkubationstiden löpt ut.:eek:
 
Sv: Kvarka?

Nej jag skulle inte låna ut mitt släp kvarka är inte att leka med, hästar blir inte imuna utan kan få det flera gånger.
Mycket märkligt att de får flytta hästen alls det brukar men inte få och det är verkligen inte att rekomendera.
Om hästarna i det nya stallet får kvarka kan dina släktingar bli ersättnings skyldiga för att de förmodligen är de som fört in smittan i stallet.
Säg nej med motiveringen att du tycker de ska vänta tills stallet hästen står i är friskförklarat och säg att de kan få låna transporten sen;)
 
Sv: Kvarka?

Okej vi funderar på att säga nej, men vi ringde tränaren och hon sa att dom skulle tvätta rent med något bakterie-dödande medel och byta ut spån och allt, innan vi får tillbaka släpet. :smirk:
 
Sv: Kvarka?

TinyWiny skrev:
Nej jag skulle inte låna ut mitt släp kvarka är inte att leka med, hästar blir inte imuna utan kan få det flera gånger.

Säg nej med motiveringen att du tycker de ska vänta tills stallet hästen står i är friskförklarat och säg att de kan få låna transporten sen;)

Kan hästen få det flera gånger? Trodde att hästen bara fick det en gång och sedan blev imun mot det, eller är det någon annan sjukdom?:confused:

Sedan skulle hästen besikas idag av veterinärer... då ser dom väll om hästen har kvarka (om den har det) ? Gud vad detta är snurrigt, haha kan dom inte låna av någon annan?:D
 
Sv: Kvarka?

Förut trodde man att hästar bara kunde få kvarka en gång, då smittade man ofta unghästar med kvarka för att de skulle vara "klara" sen, men nu vet man att de kan få kvarka flera gånger.
Varför en del blir smittade och andra inte har ju med imunförsvaret att göra, precis som med alla förkylningar tex.
 
Sv: Kvarka?

soft mee islandshästar skrev:
Jaha det viste jag inte, att hästar kunde få flera gånger än en. Och att man smittade med flit för att hästen skulle klara sig sedan:eek:

Nej man smittar ned alla hästar samtidigt för att få stalet smittfritt så snabbt som möjligt, annars skall man vänta 3 veckor på varje häst vilket kan ta en ansenlig tid om stallet består av 20 hästar.

Tyvärr kan hästarna vara smittbärare trots att de inte insjuknar, och jag vet med facit i hand att veterinär inte gärna friskskriver stallet på sista inkubationsdagen. De vill gärna vänta lite till, det finns hästar som bara har ett litet näsflöde men för är friska, och dessa kan bära på kvarkan väldigt lång tid.

Kvarka kan endast upptäckas med en näsprov, detta tas inte på en normal veterinär besiktning. Provsvaret tar också ganska lång tid, snabbprovet går relativt fort medan odlingen tar längre tid. Skulle man dessutom säga att hästen har funnits i ett stall med kvarka, är sannolikheten inte stor att någon klinik skulle ta in hästen för en besiktning.

Det kanske säger hur smittsamt kvarka faktiskt kan vara.
 
Sv: Kvarka?

Dom hämtade hästen idag, fast dom ska tvätta med bakterie-dödande medel och byta ut spånet innan vi får tillbaka släpet. Sen när dom ska ha hästen finns ett 60-tal hästar, som tävlar på hög nivå, så jag tror inte dom skulle släppa in en häst med kvarka i stallet. Men gud vad svårt detta är... hoppas att dom gör rent vårat släp NOGA:smirk:
 
Sv: Kvarka?

Detta låter litet skakigt! Hos mig skulle en sådan häst få stå i karantän i 3 veckor. Jag skulle också försäkra mig om att de som rengör transporten har ett visst hum om hur man gör –dvs dels mekanisk rengöring för att få bort alla partiklar där en loska kan gömma sig och undgå desinfektion. Sedan noggrann tvätt med virkon eller dylikt av alla ytor.

Men det kan förståss hända att anläggningen hästen kommer ifrån har en hög kompetens för att undvika smittspridning och att deras karantänförhållanden varit så ideala att veterinären bedömt att det är riskfritt.
HH
 
Sv: Kvarka?

´Du får verkligen håpas på att dom rengör den ordentligt !!
Har haft kvarka i "mitt" stall för några år sen och det var inte roligt!
Och då var det 4 veckor som gällde. Och då var det en ny provtagning med många olika prover för att vara säker på att det var över. Även om stallet blev friskförklarat så var det många som var rädda för oss pga kvarkan. Ingen vill bli smittat av den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 664
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 665
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 331
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp