Kvalregler Lag-SM ponnyfälttävlan

Sv: Kvalregler Lag-SM ponnyfälttävlan

Och där blir jag till och med irriterad. Alla kan minnas fel, ja. Men i det här fallet vet jag att jag inte gör det. Det stod ett fel, inte ett fel på hinder eller ett hinderfel utan ett fel.
Däremot missade jag i den här meningen "Hade det varit hinderfel som avsågs hade man skrivit tjugo fel på hinder." där jag självfallet menar straff, inte fel.

HEHEHE !! Ja skam den som ger sig !!! :angel:

Jag har läst och tolkat Lag-SM reglerna sedan 2002 då mina barn deltog i sitt första lag SM. De har efter det varit med på 4 st SM och det senaste nu 2006 och jag tyckte då inte att det var några konstiga regler !!! Och minns också :angel: att det stod 1 hinderfel !! Vi minns alltså lite olika !!!!

HEHEHE !! Ja skam den som ger sig !!! :angel:

Jag har läst och tolkat Lag-SM reglerna sedan 2002 då mina barn deltog i sitt första lag SM. De har efter det varit med på 4 st SM och det senaste nu 2006 och jag tyckte då inte att det var några konstiga regler !!! Och minns också :angel: att det stod 1 hinderfel !! Vi minns alltså lite olika !!!!

Jag håller med dig om att det inte HAR VARIT krångligt ända fram tills i år då man ändrat och krånglat med bara ett par månader fram till SM:et :eek:

Är det verkligen sant att D-pnnierna bara behöver genomföra 2 debutantfälttävlan, felfritt, för att tävla Lag-SM? Klassen där går väl fortfarande i Lätt klass? Skillnaden i terrängen är ju att deutanthindren är 70 cm, å Lättklasshindren 90 cm...Men C-ponnierna ska ha genomfört två Lätt Klasser, för att deras terränghinder är 80 cm i Lag-SM. ( 10 cm högre än i vanlig Lätt klass )
Men D-ponnierna ska på Lag-SM gå 20 cm över vad de gjort tidigare, om man inte tävlat Lätt klass innan SM:et.
-jag fattar ingenting, eller har jag missat ngt? :confused:

Du måste typ nolla eller ha max ett hinderfel i terrängen, nåt av dom e det! I lätt klass alltså!:bump:

Du måste typ nolla eller ha max ett hinderfel i terrängen, nåt av dom e det! I lätt klass alltså!:bump:

Det var just det jag trodde åxå...Tills jag för ett tag sedan läste DE NYA kvalreglerna för Lag-SM. Det var av den anledningen som jag startade denna tråden. Om du läser de nya reglerna, så ser du själv att de ändrats ( drastiskt!:crazy: ) i år.

Fast jag tycker faktiskt inte att det är för svårt för C-ponny att kvala, jag tycker bara att det är väldigt lätt för D/B ponny att kvala.

Och eftersom c-ponny skall gå på en högre höjd än vad de gör i normala fall är det ju en ren säkerhetsåtgärd att kräva minst två felfria Lätt klass.

=)

Fast jag har inte alls hakat upp mig på C-ponniernas kvalregler, de är ju samma som tidigare år. Det jag framförallt hakar upp mig på är ju D-ponniernas nya kvalregler, som bara är två debutant. För att sedan i ett Lag-SM kunna rida Lätt Klass, som både är 20 cm högre hinder, och oftast en betydligt mer teknisk terräng än en debutantbana. Det är en väldig skillnad på en debutant- och en lättklassbana för D-ponny. Jag, som förälder, skulle aldrig tillåta att mitt barn red sin första lätta klass på ett Lag-SM!!:eek:

Och eftersom Hermanstorp bestämt sig för att köra tredagars kan ett D-ponnyekipage gå ut på en 90cm SM-terräng med två debutant i ryggen, d.v.s. 70 cm terräng och 75 cm banhoppning!
Var tog säkerhetstänket vägen?

Jo, jag förstår precis hur du tänker, det bästa sättet att debutera i en Lätt klass är kanske inte ett Sm. :smirk:

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
D
Fälttävlan Är det någon som kan det här med lag-SM för ponnyer. Som jag har förstått har man ett lag på minst 4 ryttare, som startar över P80 och...
Svar
3
· Visningar
1 373
V
  • Låst
Fälttävlan Finns det några duktiga ponnyekipage i som tillhör Stockholms regionen som skulle vilja bilda allians inför LAG SM FÄLTTÄVLAN?Själv hade...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: LenaH
·
S
Fälttävlan Har kikat runt lite här på forumet och om jag har förstått rätt så går alltså debutant för d-ponny i 70 cm i terrängen, 80 på banan och...
Svar
9
· Visningar
1 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka