Kvalregler Lag-SM ponnyfälttävlan

Sv: Kvalregler Lag-SM ponnyfälttävlan

Om det inte tillkommit nån text om det så gäller det där med hästens ålder individuellt mästerskap (då klassen ju är betydligt högre, utom för B-ponny då:angel:) Skall individuella SM bestämmelserna tillämpas fullt ut så måste ryttaren dessutom vara 10 år (och de är de ofta inte i t.ex elit-hoppningen)

Förra året hade min ridklubb en tanke på en ungponny, men fick välja en annan häst pga. att ungponny inte får starta mästerskap... Så jag antar att man inte får det. :confused:

Fast jag minns med all klarhet att det stod just 1 fel :)

Möjligen att det stod max 1 fel på hinder !! ;);) Tidsfel i kval har aldrig haft någon betydelse i vart fall ! :);)

Men nu är det ju strunt samma för nu måste man vara felfri i deb (på hinder !!;) ) Hmmm ! :angel:

alltså nu förstår jag inte riktigt. men behövs det alltså 2 felfria terrängprov i debutant klass för d-ponny?

Ja, så är det. Läs reglerna på förbundets sida. Dessutom ska c-ponnierna gå på 80-cm bana i terrängen. Det är ju inte helt enkelt att bygga ytterligare en terrängbana ute på klubbarna ( 70-bana för B-ponny, 80-bana för C-ponny och 90-bana för D-ponny ) M a o måste ju en ny bana byggas för c-ponnierna, en bana som inte kan användas mer än på Lag-SMet.....:confused:
-Eller är detta regler som kommer att vara nästa, och nästa år också? Tycker också att det är konstigt att nya regler inte kommer ut till klubbarna för information året INNAN de börjar gälla, d v s i detta fallet skulle de varit klubbarna tillhanda 2006.

Möjligen att det stod max 1 fel på hinder !! ;);) Tidsfel i kval har aldrig haft någon betydelse i vart fall ! :);)

Men nu är det ju strunt samma för nu måste man vara felfri i deb (på hinder !!;) ) Hmmm ! :angel:

Nej, det gjorde det inte. Det stod ett fel. Jag vet det med bestämdhet eftersom jag tyckte att det var så konstigt. Man kan ändå inte få ett fel på hinder.

Fast jag minns med all klarhet att det stod just 1 fel :)

Kvalifikationer
Ekipage(häst och ryttare tillsammans) skall minst ha genomfört fälttävlanstävling enligt följande:
Kat D och B Två (2) Debutant med 0 hinderfel i terrängen
Kat C Två (2) Lätt klass med 0 hinderfel i terrängen (med beaktande av att kategorin tävlar 10 cm över vad som normalt gäller i lätt klass).

:banana:

Nej, det gjorde det inte. Det stod ett fel. Jag vet det med bestämdhet eftersom jag tyckte att det var så konstigt. Man kan ändå inte få ett fel på hinder.

Jo man kan ha 1 fel på hinder och det är då = 20 straff ! :)

Men nog om det nu ! Det var i varje fall inte tidsfel som avsågs utan stopp i terrängen. ;) Det är likadant nu. 0 hinderfel och det betyder att man kan ha tidsfel !!

Kvalifikationer
Ekipage(häst och ryttare tillsammans) skall minst ha genomfört fälttävlanstävling enligt följande:
Kat D och B Två (2) Debutant med 0 hinderfel i terrängen
Kat C Två (2) Lätt klass med 0 hinderfel i terrängen (med beaktande av att kategorin tävlar 10 cm över vad som normalt gäller i lätt klass).

:banana:

Fast det där är de nya reglerna.

Jo man kan ha 1 fel på hinder och det är då = 20 straff ! :)

Men nog om det nu ! Det var i varje fall inte tidsfel som avsågs utan stopp i terrängen. ;) Det är likadant nu. 0 hinderfel och det betyder att man kan ha tidsfel !!

Nej, nog för att regler ibland skrivs dumt men hade man skrivit hade det varit så hjärndött att man börjat undra på riktigt.
Hade det varit hinderfel som avsågs hade man skrivit tjugo fel på hinder.

Dock spelar det ingen roll eftersom reglerna är ändrade.

Nej, nog för att regler ibland skrivs dumt men hade man skrivit hade det varit så hjärndött att man börjat undra på riktigt.

Måste kommentera en gång till trort att jag sa det var nog förra gången !!:D:D

Det var väl inte så "hjärndött ". Man fick ju ha ett stopp i terrängen för att kvala. 1 stopp = 1 hinderfel = 20 straff !!!! Man skiljer på straff som kommer från hinderfel och från tidsfel !! :):):) Ett förståligt missförstånd som man lätt kan göra som "nybörjare " :smirk:

Det var väl inte så "hjärndött ". Man fick ju ha ett stopp i terrängen för att kvala. 1 stopp = 1 hinderfel = 20 straff !!!! Man skiljer på straff som kommer från hinderfel och från tidsfel !! :):):)

Exakt. Man säger att "de hade ett fel på hinder" och då menar man 20 straff. Dvs "ett fel på hinder och 5 tidsfel" är en vanlig resumé.

Nej man säger aldrig 20 fel på hinder när man talar om terrängen då 20 fel på hinder blir hur många stopp som helst.

MEST logiskt är att du inte kommer ihåg rätt.

Nej man säger aldrig 20 fel på hinder när man talar om terrängen då 20 fel på hinder blir hur många stopp som helst.

eller inte förstått det rätt. :idea:

Jag tror du minns fel, det kan hända alla tom dig :angel:

Och där blir jag till och med irriterad. Alla kan minnas fel, ja. Men i det här fallet vet jag att jag inte gör det. Det stod ett fel, inte ett fel på hinder eller ett hinderfel utan ett fel.
Däremot missade jag i den här meningen "Hade det varit hinderfel som avsågs hade man skrivit tjugo fel på hinder." där jag självfallet menar straff, inte fel.

Det var väl inte så "hjärndött ". Man fick ju ha ett stopp i terrängen för att kvala. 1 stopp = 1 hinderfel = 20 straff !!!! Man skiljer på straff som kommer från hinderfel och från tidsfel !! :):):) Ett förståligt missförstånd som man lätt kan göra som "nybörjare " :smirk:

Smirken är till att börja med onödig. Jag skrev fel i meningen du citerade, jag förstod inte fel. Jag åsyftade självfallet 20 straff, inte 20 fel.
Att man skiljer på felen på hinder och tid vet jag mycket väl.

Eftersom man inte kan vara tydlig nog. Det med "20 fel" är ett rent slarvfel i skrivandet. Det är självfallet "20 straff" som åsyftas och det torde ni förstått. Alltså, jag skrev fel men förstod (med stor sannolikhet) helt rätt.
Just eftersom jag tyckte det var ovanligt konstiga kvalregler minns jag det mkt tydligt.

Senast ändrad:

Nu har ni snurrat runt på orden så att inte ens jag fattar längre :angel: Kan någon klok människa berätta på ren svenska vilka regler som gäller i dessa vansinnigt knasiga kval-regler
Och sen en liten dum fråga... min dotter har aldrig ridit debutant på sin gamla D-ponny (däremot ca 20 felfria msvA) om hon, rent hypotetiskt, skulle få låna honom skulle de inte vara kvalade då? ;) eller.. i vår klubb finns nu en C-ponny som vunnit SM (msvA) tillsammans är de startberättigade i msvB, om de startar en msvB ihop och går felfritt är de kvalade till lagSM då ???:confused:

äsch att du orkar tjafsa om nåt så löjligt???? du har väl bara läst fel, inget mer med det....:p

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
D
Fälttävlan Är det någon som kan det här med lag-SM för ponnyer. Som jag har förstått har man ett lag på minst 4 ryttare, som startar över P80 och...
Svar
3
· Visningar
1 373
V
  • Låst
Fälttävlan Finns det några duktiga ponnyekipage i som tillhör Stockholms regionen som skulle vilja bilda allians inför LAG SM FÄLTTÄVLAN?Själv hade...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: LenaH
·
S
Fälttävlan Har kikat runt lite här på forumet och om jag har förstått rätt så går alltså debutant för d-ponny i 70 cm i terrängen, 80 på banan och...
Svar
9
· Visningar
1 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka