Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade varit djupt orolig för min hund om den var så trött att den inte gick att träna vissa tider på dygnet..På brukshundklubben här finns en del lediga platser kvar även om det mesta verkar vara fullt. Synd de flesta kurser är på kvällen, min hund är otroligt kvällstrött och klockan sex sover hon. Inte lätt för henne att försöka lära sig något "mitt i natten".
På brukshundklubben här finns en del lediga platser kvar även om det mesta verkar vara fullt. Synd de flesta kurser är på kvällen, min hund är otroligt kvällstrött och klockan sex sover hon. Inte lätt för henne att försöka lära sig något "mitt i natten".
Jag vet inte, hon har alltid varit kvällstrött. På vintern somnar hon redan vid 4-5. Å andra sidan väcker hon mig redan vid 5 på morgonen Naturens dygnsrytm helt enkelt, hon följer ljuset.Det är svårt att fylla upp dagkurser.
Men klockan 18? Vad gör du med din hund som gör att den slocknar redan då?
Labbe. Går väl att träna henne på kvällen och natten också men hon har inte samma fokus och koncentrationsförmåga. Hon briljerade inte direkt på valpkursen på grund av detta. Men jag förstår att det är svårt med kurser dagtid, de flesta är ju på jobbet då.Jag hade varit djupt orolig för min hund om den var så trött att den inte gick att träna vissa tider på dygnet..
Vad är det för hund du har?
Jag vet inte, hon har alltid varit kvällstrött. På vintern somnar hon redan vid 4-5. Å andra sidan väcker hon mig redan vid 5 på morgonen Naturens dygnsrytm helt enkelt, hon följer ljuset.
Labbe. Går väl att träna henne på kvällen och natten också men hon har inte samma fokus och koncentrationsförmåga. Hon briljerade inte direkt på valpkursen på grund av detta. Men jag förstår att det är svårt med kurser dagtid, de flesta är ju på jobbet då.
Går det inte bara att hitta på mer saker på kvällen så hon vänjer sig då?Jag vet inte, hon har alltid varit kvällstrött. På vintern somnar hon redan vid 4-5. Å andra sidan väcker hon mig redan vid 5 på morgonen Naturens dygnsrytm helt enkelt, hon följer ljuset.
Labbe. Går väl att träna henne på kvällen och natten också men hon har inte samma fokus och koncentrationsförmåga. Hon briljerade inte direkt på valpkursen på grund av detta. Men jag förstår att det är svårt med kurser dagtid, de flesta är ju på jobbet då.
Vet inte vad det är för labbe, det är en omplacering och förra ägarna var ganska sparsamma med informationen. Importerad från början. 1 år och 8 månader.Men, det låter ganska onormalt? Vad är det för typ av labbe? Hur gammal är hon? Vad gör ni om dagarna?
Vi går upp vid 5.15 varje vardag. Mina hundar tar sovpauser under dagen när det passar. Har vi kört en förmiddag med träning så kan de förvisso vara möra vid 18 men inte så pass att de "tar kväll" redan då.
Det hade kanske gått att vrida dygnet för henne men jag tror det vore lika plågsamt som det är för mig när det är dags att gå upp tidigt igen efter att ha varit ledig.Går det inte bara att hitta på mer saker på kvällen så hon vänjer sig då?
Om hon är fullt frisk så låter det ju som ett inlärt beteende iom att hon väcker dig på morgonen.
Min är ju inte van vid tidiga morgnar iom att jag mest jobbar natt, det visar sig genom att han inte ids gå upp när jag gör det men det är liksom inte problem att göra saker då.
Vet inte vad det är för labbe, det är en omplacering och förra ägarna var ganska sparsamma med informationen. Importerad från början. 1 år och 8 månader.
Hon är väldigt aktiv under dagen, tar några kortare sovpauser men max 2-3 timmar sammanlagt. Omkring en mil promenad sammanlagt, då hon i princip går med nosen i backen hela tiden. Antar att det tröttar ut en hel del. Vissa dagar får hon leka med andra hundar, det tröttar också ut ordentligt. Kastar boll en del med henne för motionen, jag vet att inte alla tycker man skall göra det med sin hund men hon älskar det verkligen. Korta sessioner, men flera gånger under dagen. Men det spelar egentligen ingen roll vad vi gör, hon är alltid trött på kvällen. Idag tog vi sista promenaden vid fyratiden och då var hon märkbart trött och ofokuserad och hade glömt hur man går fint i koppel och så vidare, vid fem sov hon. Tillräcklig fokus för att göra bra ifrån sig på kurs mellan 18-20 på kvällen är bara att glömma, det är lika omöjligt för henne som det vore mitt i natten för mig.
Nja, framför allt har hon inte ro att ligga vaken och vila sig, sover gör hon ju ändå någon halvtimme här och därDet låter lite som hon inte har ro att sova på dagen?
Min tibbe var sur efter 22, det tog ett tag innan vi begrep att han ville in i sovrummet lägga sig direkt efter kvällspromenaden
Men det var ju ändå en rimlig tid och han var pigg under promenaden, surheten kom om han hindrades att gå och lägga sig
Hon har väldigt svårt att "sköta sig" när hon är trött, hon vill inte sitta still och kan störa de andra deltagarna. Dessutom får jag fullt sjå att hålla ordning på henne och kan inte koncentrera mig på kursen. Åtminstone var det så på valpkursen.Det är ju inte främst på själva kurstillfället som hunden kommer lära sig nya saker utan när man tränar själv mellan tillfällena och efter kursen.
Kurstillfället är ju till för att föraren ska få lära sig hur den kan träna sin hund så om hunden är lite trött borde inte göra något.
Men vill man att hunden ska vara så pigg som möjligt så är det ju bara att se till att hunden går minimalt med stimulans under dagen. Enbart korta rastningar och sen vila resten av tiden.
Jag har fått tag på blod nu och skall börja lägga spår, få se hur det påverkar henneIngen mental aktivering alls?
Även om hon älskar bollen så kan bollkastning vara riktigt slitigt för både kropp och huvud. Även korta sessioner. Då förstår jag om hunden blir slut, men det låter inte som ett sunt upplägg.
Hon har väldigt svårt att "sköta sig" när hon är trött, hon vill inte sitta still och kan störa de andra deltagarna. Dessutom får jag fullt sjå att hålla ordning på henne och kan inte koncentrera mig på kursen. Åtminstone var det så på valpkursen.
Fast hon är ju sån fortfarande, när hon snart är två årAlltså. För mig låter det som en helt normal valp? De blir trötta på kurs och kan vara svåra att hålla ordning på. Så som valpar är, helt enkelt?
Fast hon är ju sån fortfarande, när hon snart är två år
Jag vet att många tycker det. Men hon var lika trött under veckorna efter kastreringen då vi inte kunde kasta någon boll, så det verkar inte vara vad det beror på.Jo, men som sagt, om du kastar boll till henne flera gånger om dagen så förstår jag att hon blir trött. Du riskerar att slita ut henne i förtid. Bollkastning är varken bra motion eller bra mental aktivering.
Jag vet att många tycker det. Men hon var lika trött under veckorna efter kastreringen då vi inte kunde kasta någon boll, så det verkar inte vara vad det beror på.