Ja, så gör vi också ofta, eller att jag kastar bollen och när hon springer efter den gömmer jag mig så hon får leta.
Jag vet som sagt att många tycker att man inte skall kasta boll med hunden men det är enda sättet för mig att ge henne tillräckligt med fysisk motion. Jag kan inte löpa flera mil med henne varje dag eller cykla, här går knappt att cykla eftersom det nästan enbart är backar. Dessutom blir hon snabbt varm och vill bada så jag vill helst ha vatten i närheten. Men jag måste ge henne motion på något vis, en kastrerad Labbe lär bli tjock på en gång annars.
Det finns mycket skonsammare sätt att aktivera hunden utan att man själv behöver gå eller springa särskilt långt. Bollkastning har i studier visat sig öka risker för ledsjukdomar hos just labradorer.
Apporteringsövnigar/uppletandeövningar där hunden får jobba med nosen ger skonsammare men ändå rejäl motion och hjärngympa då humden får använda nosen mycket mer.
Jag tar ibland till väldigt enkel aktivering som godisträd. Ger både styrketräning och lite hjärngympa.
Spår är oerhört bra aktivering. Personspår är hur lätt som helst att fixa.
Gå sakta i kuperad terräng är bra träning som bygger mer än det sliter.
Jag får känslan av att hunden inte bara är trött utan också stressad när den aktiveras? Vad får hon göra för träning som kräver lugn och koncentration/fokus? Fokus och koncentration behöver tränas precis som kondition. Är hon inte van vid att koncentrera sig hemma så blir det ju extremt svårt på en kurs.