Kvällstrött Utbruten urFulla kurser?

Ja, så gör vi också ofta, eller att jag kastar bollen och när hon springer efter den gömmer jag mig så hon får leta.

Jag vet som sagt att många tycker att man inte skall kasta boll med hunden men det är enda sättet för mig att ge henne tillräckligt med fysisk motion. Jag kan inte löpa flera mil med henne varje dag eller cykla, här går knappt att cykla eftersom det nästan enbart är backar. Dessutom blir hon snabbt varm och vill bada så jag vill helst ha vatten i närheten. Men jag måste ge henne motion på något vis, en kastrerad Labbe lär bli tjock på en gång annars.

Det finns mycket skonsammare sätt att aktivera hunden utan att man själv behöver gå eller springa särskilt långt. Bollkastning har i studier visat sig öka risker för ledsjukdomar hos just labradorer.

Apporteringsövnigar/uppletandeövningar där hunden får jobba med nosen ger skonsammare men ändå rejäl motion och hjärngympa då humden får använda nosen mycket mer.

Jag tar ibland till väldigt enkel aktivering som godisträd. Ger både styrketräning och lite hjärngympa.

Spår är oerhört bra aktivering. Personspår är hur lätt som helst att fixa.

Gå sakta i kuperad terräng är bra träning som bygger mer än det sliter.

Jag får känslan av att hunden inte bara är trött utan också stressad när den aktiveras? Vad får hon göra för träning som kräver lugn och koncentration/fokus? Fokus och koncentration behöver tränas precis som kondition. Är hon inte van vid att koncentrera sig hemma så blir det ju extremt svårt på en kurs.

Oavsett, det framgår ju ganska tydligt vilken metod TS menar när denne poängterar att hen vet att folk har olika åsikter om just att kasta boll som nån form av motion och aktivering. Det är alltså varken uppletande eller apportering det handlar om.

Att bollar kan användas i andra, mer lämpliga sammanhang är inte något jag säger emot.
Gängse definition är nog att man 1. Kastar iväg en boll 2. Hunden hämtar den i full fart 3. Man gör om steg 1-2.

Man brukar inte skriva "kasta boll" om man menar apporteringsträning. Att hämta en boll som man precis larmat iväg är ju inte nån direkt träning på den fronten.

Jag tycker inte alls att det framgår tydlig hur TS gör. Att någon kallar en sak för "kasta boll" och menar att det finns åsikter om detta säger inte allt om vad som verkligen sker.

Jag vet inget om TS hundbakgrund, men för mig som aldrig varit medlem i Brukshundsklubben eller egentligen ägnat mig åt någon av de vanligare hundsporterna (med detta avser jag t ex lydnad - sporter som ofta tränas på t ex SBK) är det inte alls självklart att det är vattentäta skott mellan bollkastande och apporteringsträning. På en grundläggande nivå går det ganska enkelt att låta det ena bli det andra. Jag har tränat min hund komma ända in med apporterna genom att sitta i soffan (ett ställe där allt som sker bara är positivt), slänga populära bollar och medvetet låta henne springa efter utan att vänta på kommando. Nu hoppar hon upp i knäet med bollen i munnen, så nästa steg när det gäller avlämnandet är att flytta aktiviteten till mer "okänd" plats och träna vidare där. Samtidigt kan jag fortsätta med bollapporteringar i soffan för att träna stadga och då lägga på ett kommando.

Sedan håller jag med om att sådana upprepade, korta ruscher är mindre lämpliga ur motionssynpunkt och där är väl problemet i TS fall. Men det går utan problem att förvandla dem till träning som bygger upp kontakt och även ger mental stimulans.

Jag tycker inte alls att det framgår tydlig hur TS gör. Att någon kallar en sak för "kasta boll" och menar att det finns åsikter om detta säger inte allt om vad som verkligen sker.

/.../

Sedan håller jag med om att sådana upprepade, korta ruscher är mindre lämpliga ur motionssynpunkt och där är väl problemet i TS fall. Men det går utan problem att förvandla dem till träning som bygger upp kontakt och även ger mental stimulans.

Ursäkta att jag klipper mitt i, men givetvis vet jag att man kan träna olika saker tillsammans med en boll som även ger mental aktivering så jag vet inte riktigt varför den beskrivningen riktas till mig.

Hursomhelst, då uppfattar vi det helt enkelt olika. För mig framgår det med tydlighet vad för form av bollkastande det rör sig om. Med det sagt så har jag, igen, aldrig påstått att det inte går att ge mental aktivering där föremålet/belöningen råkar vara boll. Jag har redan skrivit att jag själv använder boll, i många olika konstellationer. Men just kasta boll, där du helt enkelt drämmer iväg en boll som hunden får kasta sig efter om och om igen, såsom gemene man ofta gör, är något jag undviker.

Ursäkta att jag klipper mitt i, men givetvis vet jag att man kan träna olika saker tillsammans med en boll som även ger mental aktivering så jag vet inte riktigt varför den beskrivningen riktas till mig.

Hursomhelst, då uppfattar vi det helt enkelt olika. För mig framgår det med tydlighet vad för form av bollkastande det rör sig om. Med det sagt så har jag, igen, aldrig påstått att det inte går att ge mental aktivering där föremålet/belöningen råkar vara boll. Jag har redan skrivit att jag själv använder boll, i många olika konstellationer. Men just kasta boll, där du helt enkelt drämmer iväg en boll som hunden får kasta sig efter om och om igen, såsom gemene man ofta gör, är något jag undviker.
Jag svarade på att du tyckte att det framgick tydligt, för det tycker inte jag. Sen lyckas jag av någon anledning ALDRIG få in citaten som jag vill nu för tiden (GRRRR!) utan att allt blir... konstigt. Därför kom citaten i en massa och all min text i en annan.

Ja, hon har svårt att slappna av på andra platser än inomhus hemma eller i bilen. Är vi hemifrån lägger hon sig inte förrän hon är helt slut. Min hundvakt behövde åtta veckor innan hon fick hunden att slappna av naturligt inomhus där, och hon har väldigt mycket erfarenhet och kunskaper om hundar. Det är nog själva grunden i problemet. Det är något jag arbetar på men det går trögt, å andra sidan är det också hennes enda svaga sida i mina ögon.
Det låter ju som att stress/dåliga nerver eller vad nu anledningen till att hon inte kan slappna av är grundproblemet inte kvällströtthet?
Det kanske är en hund som måste "tvingas" till att chilla så hon orkar göra saker när du vill.
Att nosen är i backen hela promenaden kan ju vara pga detta med iom att nosande är lugnande. Bollkastande riskerar att öka problemet, förutom då det fysiska slitaget.
Vanlig löspromenad (om det är möjligt) är bättre motion isf. Eller att apportera i vatten/vanlig simning. Skonsammare för kroppen o skapar inte stress.

Varit på spårkurs ikväll och det gick rätt så bra. Har försökt låta hunden vila mycket idag och speciellt innan vi åkte. Sedan var vi ju ute i skogen och medan kursledaren pratade, vi la spår och de andra hundarna spårade så fick hon sitta i bilen. Det tyckte hon inte om och skällde en del emellanåt, men hon var bra fokuserad när det blev hennes tur. Trots trötthet fattade hon snabbt att det var mina spår hon skulle följa och inte de andra som fanns överallt i området. Nu skall vi träna på egen hand i veckan, det kommer bli kul. Hon fick rätt mycket beröm av kursledaren faktiskt, dels för att hon är ganska smäcker för att vara labbe, dels för att hon följde spåret lugnt och metodiskt istället för att studsa iväg i full fart.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 310
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar