Kvällstrött Utbruten urFulla kurser?

Det hade kanske gått att vrida dygnet för henne men jag tror det vore lika plågsamt som det är för mig när det är dags att gå upp tidigt igen efter att ha varit ledig.
Alltså, hundar sover minst 50% av dygnet i normala fall - du kan inte jämföra det med att själv gå upp mitt i natten. Sen så hade jag ändå lagt om hennes liv, för det är inte ett "normalt" hundbeteende att hålla igång hela tiden enda tills man är helt slut och somnar. Hon behöver lära sig att spara på krutet när ingenting händer och använda den energin när den behövs istället.

1 mil om dagen är inte särskilt mycket för en hund, det borde inte köra slut på henne. Hade som fler säger lagt ner bollkastandet, hade hellre lärt henne apportera dem iom att det är en labbe. Min hund ÄLSKAR med bollar och det händer att vi kastar nån gång ibland, men skulle aldrig göra det varenda dag för det sliter väldigt mycket på dem plus brukar skapa stress.

Hon har väldigt svårt att "sköta sig" när hon är trött, hon vill inte sitta still och kan störa de andra deltagarna. Dessutom får jag fullt sjå att hålla ordning på henne och kan inte koncentrera mig på kursen. Åtminstone var det så på valpkursen.

Då får du väl binda upp henne en bit bort eller sätta in henne i bilen vid genomgångar och pauser.

Sen är det en träningssak att de kan vara passiva oavsett hur trötta de är.

Hon har väldigt svårt att "sköta sig" när hon är trött, hon vill inte sitta still och kan störa de andra deltagarna. Dessutom får jag fullt sjå att hålla ordning på henne och kan inte koncentrera mig på kursen. Åtminstone var det så på valpkursen.
Alltså man går ju kurs för att träna på det hunden har svårt för och med störning (andra hundar och människor). Det ju därför jag går kurs med mina valpar/unghundar för att utsätta dom för lite störning i samband med träningen. Går man valp/unghunds/allmänlydnads kurs så är ju ofta en hel del av hundarna rätt brötiga i början.

Alltså om jag så skulle gå upp mitt i natten och få för mig att träna hund så skulle samtliga av mina hundar klara det inklusive sjusovaren. De skulle säkert tycka att det var lite konstigt men men. Som nån annan skrev så tränar man ju mellan kurstillfällena främst.

Alltså man går ju kurs för att träna på det hunden har svårt för och med störning (andra hundar och människor). Det ju därför jag går kurs med mina valpar/unghundar för att utsätta dom för lite störning i samband med träningen. Går man valp/unghunds/allmänlydnads kurs så är ju ofta en hel del av hundarna rätt brötiga i början.

Alltså om jag så skulle gå upp mitt i natten och få för mig att träna hund så skulle samtliga av mina hundar klara det inklusive sjusovaren. De skulle säkert tycka att det var lite konstigt men men. Som nån annan skrev så tränar man ju mellan kurstillfällena främst.
Det är det jag menar. Är hunden intresserad så kommer den garanterat också mitt i natten. Därför undrar jag om ta tolkar sin hund fel eller om hunden är riktigt sjuk.

Hon skulle antagligen vakna till och vara med om man väckte henne mitt i natten men frågan är hur länge det skulle vara om man inte hade något riktigt intressant för henne att göra.

Skulle bli riktigt orolig om vi hade en hund som var så trött.
Visst här kan hundarna se nyvakna ut (vilket dom är) när det är dags för att åka iväg på eftersök mitt i natten men när vi är på plats och tar ut hunden från bilen så är dom klarvakna och redo för att jobba.

Hon skulle antagligen vakna till och vara med om man väckte henne mitt i natten men frågan är hur länge det skulle vara om man inte hade något riktigt intressant för henne att göra.
Det låter som ni behöver jobba på relationen mellan er, om ni har kollat upp att hon är fullt frisk. Nu har jag visserligen en jakthund, men labbe är en arbetande ras också. Men även om vi har jagat på dagen, dvs 2-3 mil och mycket mental stimulans så kan jag utan problem be honom gå ett spår på kvällen. Det är kanske lite lägre tempo men fullt fokus.

Våran är inte tidsstyrd utan går mer på vad vi gör. Eftersom jag nästan alltid är sist att gå och lägga mig kan jag behöva knuffa lite på honom när jag tjatar ut på sista kvälls kissningen, men det är mest för att han vet att det bara är ut och kissa, det händer inget roligt alls. Alltså ligger han kvar och stirrar, eller trycker ner huvudet och hoppas att jag ska sluta tjata, men går jag fram och stryker honom över huvudet följer han snällt med. Dagtid räcker det med: Ska... (början på ska du följa med ut?) 😁

Jaja, nu har jag anmält oss till en Personspårskurs eftersom det verkar finnas ledig plats. Går mellan 18.00-20.30 på kvällen så vi får väl se om det funkar. Och en kurs i aporteringsgrunder också, men den går på dagen så det skall inte vara några problem

Jo, men som sagt, om du kastar boll till henne flera gånger om dagen så förstår jag att hon blir trött. Du riskerar att slita ut henne i förtid. Bollkastning är varken bra motion eller bra mental aktivering.
Fast det beror på HUR man kastar boll. Vilket inte har framgått. För apporterande raser som labbe kan det vara utmärkt mental aktivering. För hunden spelar det ingen roll vad den apporterar. Jag tränar en del med tennisboll. Den är lätt att ha i fickan och min cocker gillar att bära den.

Fast det beror på HUR man kastar boll. Vilket inte har framgått. För apporterande raser som labbe kan det vara utmärkt mental aktivering. För hunden spelar det ingen roll vad den apporterar. Jag tränar en del med tennisboll. Den är lätt att ha i fickan och min cocker gillar att bära den.

Om någon säger att denne "kastar boll", så utgår jag från gängse definition av att just kasta boll. Att apportera föremål är något helt annat. Eftersom TS dessutom underströk att denne vet att folk har olika åsikter om det så utgår jag fortfarande från om att det handlar om ren bollkastning (även om det kanske blir lätt att efterkonstruera det nu). Så jo, jag tycker nog att det framgått tydligt vilken metod det rör sig om. :)

Om någon säger att denne "kastar boll", så utgår jag från gängse definition av att just kasta boll. Att apportera föremål är något helt annat. Eftersom TS dessutom underströk att denne vet att folk har olika åsikter om det så utgår jag fortfarande från om att det handlar om ren bollkastning (även om det kanske blir lätt att efterkonstruera det nu). Så jo, jag tycker nog att det framgått tydligt vilken metod det rör sig om. :)
Ok, jag visste inte att det fanns en gängse definition av ”kasta boll”. För mig kan det inkludera flera olika tillvägagångssätt (som kan varieras).

Ok, jag visste inte att det fanns en gängse definition av ”kasta boll”. För mig kan det inkludera flera olika tillvägagångssätt (som kan varieras).
Gängse definition är nog att man 1. Kastar iväg en boll 2. Hunden hämtar den i full fart 3. Man gör om steg 1-2.

Man brukar inte skriva "kasta boll" om man menar apporteringsträning. Att hämta en boll som man precis larmat iväg är ju inte nån direkt träning på den fronten.

Oavsett, det framgår ju ganska tydligt vilken metod TS menar när denne poängterar att hen vet att folk har olika åsikter om just att kasta boll som nån form av motion och aktivering. Det är alltså varken uppletande eller apportering det handlar om.

Att bollar kan användas i andra, mer lämpliga sammanhang är inte något jag säger emot.

Du har en retriever sluta genast kasta boll och göm bollen istället och låt henne söka så kommer hon garanterat leva upp 🥰
Ja, så gör vi också ofta, eller att jag kastar bollen och när hon springer efter den gömmer jag mig så hon får leta.

Jag vet som sagt att många tycker att man inte skall kasta boll med hunden men det är enda sättet för mig att ge henne tillräckligt med fysisk motion. Jag kan inte löpa flera mil med henne varje dag eller cykla, här går knappt att cykla eftersom det nästan enbart är backar. Dessutom blir hon snabbt varm och vill bada så jag vill helst ha vatten i närheten. Men jag måste ge henne motion på något vis, en kastrerad Labbe lär bli tjock på en gång annars.

Låter inte alls normalt att hunden blir ofokuserad och märkbart trött på kvällen.

Jag är väldigt säker på att jag skulle ta alla mina mitt i natten och gå ut och göra samma saker som på dagen utan några problem. De skulle antagligen vara lite sega på att lämna sängen men väl ute är de vakna.
De sover också mycket mer än din, majoriteten av tiden inne sover de. Är vi ute på långpromenad och stannar en kort stund är det några som hunnit somna då också. Sen har de inga problem med att vara igång hela dagen, men de tar pauser där det är möjligt.

Ja, så gör vi också ofta, eller att jag kastar bollen och när hon springer efter den gömmer jag mig så hon får leta.

Jag vet som sagt att många tycker att man inte skall kasta boll med hunden men det är enda sättet för mig att ge henne tillräckligt med fysisk motion. Jag kan inte löpa flera mil med henne varje dag eller cykla, här går knappt att cykla eftersom det nästan enbart är backar. Dessutom blir hon snabbt varm och vill bada så jag vill helst ha vatten i närheten. Men jag måste ge henne motion på något vis, en kastrerad Labbe lär bli tjock på en gång annars.
Klart du kan?
Ställ dig vid ett staket då och kasta över bollen och låt hunden springa till grinden och hämta bollen.
Eller kasta bollen över ett litet berg eller annat?
Gör en ruta och droppa många leksaker i?
Nosework inomhus?
Finns många alternativ där du inte behöver röra dig mycket.

Att bara rusa efter boll gång på gång är farligt för kroppen:/

Låter inte alls normalt att hunden blir ofokuserad och märkbart trött på kvällen.

Jag är väldigt säker på att jag skulle ta alla mina mitt i natten och gå ut och göra samma saker som på dagen utan några problem. De skulle antagligen vara lite sega på att lämna sängen men väl ute är de vakna.
De sover också mycket mer än din, majoriteten av tiden inne sover de. Är vi ute på långpromenad och stannar en kort stund är det några som hunnit somna då också. Sen har de inga problem med att vara igång hela dagen, men de tar pauser där det är möjligt.
Ja, hon har svårt att slappna av på andra platser än inomhus hemma eller i bilen. Är vi hemifrån lägger hon sig inte förrän hon är helt slut. Min hundvakt behövde åtta veckor innan hon fick hunden att slappna av naturligt inomhus där, och hon har väldigt mycket erfarenhet och kunskaper om hundar. Det är nog själva grunden i problemet. Det är något jag arbetar på men det går trögt, å andra sidan är det också hennes enda svaga sida i mina ögon.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 310
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2