Kvällskolik??

Sv: Kvällskolik??

Hon får flaska av sambon på morgonen, äter ca 60 ml då.

Ammar jag kl 12 så blir nästa kl 14, ibland blir det 3 timmars intervall.

Jag har ingen erfarenhet hur man ska göra ang maten, utan har kört på att är hon hungrig så får hon mat helt enkelt.

Bvc vet våra rutiner & har inte sagt någonting, men min kropp skriker efter längre sammanhängande sömn. :(
Sova på dagarna är tvärkört för min del, sambo som jobbar 12-14 timmar dag (eget företag) & vi har en mindre gård som måste skötas. Finns inte tid till middagslur för mig.

Ska jag bara låta bli att ge henne varannat mål då utan trösta tills hon väntat iallafall en timme till? Och sen öka på med ännu en timme till var 4:e?

Du vad får hon för ersättning? Elin som fick ersättning efter en månad och sedan vägrade äta fick ont i magen av sempers vanliga ersättning så henne fick vi ge den som var "mjölkfri" på affären och då blev hon bättre. Det kan ju oxå vara något att prova för säkerhets skull!
Babymassage kan du söka efter dels på nätet och i en del böcker finns det oxå bilder, det är ju ingen djupgående massage utan med för avslappning och ingen större fara att prova på egen hand, lite babyolja, skönt rum och baby på filt och börjar stryk över armar, ben och över magen mjukt och försiktigt.

baby semp , men det får hon vid 5-6 tiden på morgonen.
Sen ammas hon resten av dagen & det är först vid 17 tiden hon börjar bli strulig. Om det är den som ger henne ont i magen tror jag inte, är så pass många timmar imellan.

Hjälper inte att vi byter det målet mot utpumpad mjölk.

Vet att barn kan reagera på den, då är nan eller hipp bättre.

Igår var inte så hemsk som det brukar vara, men tillräckligt. :(

Ska googla på babymassage, tror jag fick en broschyr om det i babypaketet på bb, ska leta upp dom papperna sen.

Ska natta oss en stund till, sen åker vi till byn i förmiddag & handlar.

Senast ändrad:

Eftersom du ammar i stort sett varje mål så borde det inte vara ersättningen som ställer till det.

Jag hade nog försökt fördröja matningen lite om jag hade vart i samma sits. Åtminstone på nätterna! En månadsgammal bebis behöver inte äta så tätt om det inte är några problem med vikten förstås. Försök att vänta en kvart eller så varje gång bebis vill äta (nattetid), till slut kommer magen ha vant sig vid att inte äta så ofta. Och tuttarna måste vara jätteömma av all amning :crazy:

Fri amning ar fri amning och jag tror inte det beror pa att hon ater sa ofta. Det som kan handa om du forsoker putta pa maten ar att din produktion minskar och hon blir hungrigare. Sam ammade varannan/var tredje timme dygnet runt tills han var ett ar gammal. Nar han var lika gammal som Evelina ar nu at han en gang i timmen mellan 18 och 23 sen dackade han for att sova i tre timmar. Vi varvade mellan sjal, flygplan och amma. Och paus for den foraldern som inte holl i barnet sa att oronen fick vila.. Det gick over efter ett par veckor. Sam har alltid hatat babymassage sa det funkade inte heller.

Men om bebis äter mer sällan så borde hon äta större mängd per gång och därmed inte minska produktionen? Eller är jag helt fel ute? (Jag ammar inte själv så vad vet jag :p)

Idag har jag köpt sempers amningsdroppar & gett henne, plus jag köpte wiledas amnings te (dyyyrt) har visserligen en kompis som äger en hälsokost butik som jag förhoppningsvis kan få rabatt utav. Kostade 99:- för 20 påsar & man ska dricka ca 3-9 koppar om dagen. :crazy:(annan hk butik då kompisens ligger i en annan stad , längre bort)

Har druckit 2 koppar i eftermiddag & kväll. Gav henne nyligen massage med wileda olja som jag fått i ett provkit av hälsokost kompisen.

Hon kräktes upp segt kräk efter massagen & ligger nu ganska nöjt & ammas just nu än så länge. *håller tummarna*

Jag ska även utesluta mjölkprodukter ur min egen kost, lite jobbigt då jag redan är gluten allergiker & redan är begränsad i mina frukostvaner. :(

Jag ser ett hopp om en dusch ikväll... dvs inte mitt i natten då man bara vill sova. :D

Senast ändrad:

Om det inte fungerar så kan du ändå prova MiniFom eftersom dom värkar helt olika.

Jag hoppas dock att ni får en mysig kväll utan ledsen liten dotter :)

Men om bebis äter mer sällan så borde hon äta större mängd per gång och därmed inte minska produktionen? Eller är jag helt fel ute? (Jag ammar inte själv så vad vet jag :p)

Så har jag oxå hört det.
Vågar inte experimentera för mycket just nu, vill främst få bukt med kvällskoliken, men drömmen är längre pass mellan tillfällena iallafall nattetid.

Hon går jättefint upp i vikt & växer som hon ska.

Om det inte fungerar så kan du ändå prova MiniFom eftersom dom värkar helt olika.

Jag hoppas dock att ni får en mysig kväll utan ledsen liten dotter :)

Har även minifom i kylen ;), magkänslan gjorde jag började med sempers först, har bra kunskap om provivan & har för mig det är liknande eller samma.
Ska ringa Probi imorgon som ligger bakom provivan & höra (kund som jag kört för i många år)

Tack för alla tips, verkar som Evelina har gått ur sin kvällskolik redan (ca 2 timmar) Underbart :love:

Vad skönt att höra att det fungera, något ialla fall! ;) Jag tyckte att det var jobbigast när man inte kunder göra något, har man något att försöka med så känns det lite bättre! Jag hoppas att ni får en lugn natt!

tyvärr var jag för optimistisk, nu slocknade hon äntligen. Det uppehållet hon hade tidigare ikväll var lugnet före stormen.:cool:

Nu är hon nattad & jag ska ta en dusch, är fullständigt nedkräkt efter burit henne hud mot hud. :(

Stackars liten..

Usch ja, det är verkligen inte roligt varken för barnet eller er föräldrar :(

Vänta lite med att utesluta mjölk och se om det räcker med dropparna/Miniform först. Har hört att det är väldigt få som blir bättre av att mamma blir mjölkfri, och räcker det med dropparna för att hon ska bli bra så är det ju bara positivt :)

Nja. För det första är det ju inte säkert att hon äter en större mängd då, små bebisar har ju väldigt små magar och kan helt enkelt inte äta så stora mål på en gång. Och för det andra så stimuleras mjölkproduktionen både av att bröstet töms och av själva sugandet. Mer sugande ger mer mjölk oavsett hur mycket bebisen får i sig per mål.

Jag skulle inte begränsa/försöka förskjuta amningen, men däremot göra pauser för rapning ganska tätt. Och så ge probiotika (magdropparna) som du ju redan inhandlat.

Mycket bärande i sjal och magmassage förebygger också magontet. Och att prova att utesluta mjölk kan ju vara en bra idé (tänk då bara på att det inte funkar med laktosfria mjölkprodukter heller).

Hoppas det snart blir bättre!

Trist att det inte fungerade. Hoppas att hon blir bättre snart, stackarn. Och så att ni får lite lugn och ro också.

Har du förresten testat klassisk musik? Kanske hjälper att avleda en liten stund i alla fall.

tyvärr var jag för optimistisk, nu slocknade hon äntligen. Det uppehållet hon hade tidigare ikväll var lugnet före stormen.:cool:

Nu är hon nattad & jag ska ta en dusch, är fullständigt nedkräkt efter burit henne hud mot hud. :(

Stackars liten..

Usch det är verkligen hemskt att se dom ha så ont. :cry:
Hoppas att ni inte behöver ha det så här någon jätte lång period.

Jag har ju haft "turen" att sambon varit föräldrarledig så vi har kunnat avlösa varandra. Det räddade oss mycket och tack och lov verkade vår son rätt oberörd av lilla systers skrikande.

Vår lilla betedde sig precis likadant när hon var i samma ålder som din, kan bara trösta dig med att berätta att det blir bättre!

Minifom upplevde jag ingen direkt skillnad på, lika mycket gaser men möjligen passerade de ut lättare? Sempers magdroppar däremot tyckte vi gjorde en väsentlig skillnad, men ingenting vi provat fick bort beteendet helt, att vara upprörd och skrika vid tutten och vägra äta, mer än att vänta ut dem tills deras "period" gått över, alltså amma kl. 10. Att ens visa tuttarna dessförinnan gjorde att våran började yla :eek:

KL

Efter 4 egna barn och massor av andra omkring så låter det som en helt vanlig "unge"..:love:
Det verkar gå troll i dem timmarna före midnatt under en period och jag känner så väl igen som du berättar att inget hjälper.
Men tänk på att om du ammar fritt så kan det också vara så att bäsen är inne i att behöva äta mer. Då räcker inte mjölken riktigt till utan bäsen får lov att "tutta" upp mängden, lite och ofta. När produktionen är uppe i rätt mängd igen så brukar det lugna ner sig. Dra i så fall INTE ut på tiden mellan amningarna för då kan aldrig mängden öka.

Sen som flera säger: Den här perioden brukar inte vara särskilt länge men i det känns det som en evighet.

Pussa på bäsen och lycka till!!!:banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite konstiga symptom som jag undrar om ngn har samma eller har en ide om vad det kan vara. Jag ska lämna blodprov pa torsdag...
Svar
5
· Visningar
980
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 028
Senast: Hyacinth
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 072
Senast: cirkus
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 516
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar