Kvalitétsbedömning, Hoppning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
P

prallan

I bedömningsreglementet står det om Bedömning I och IIa, och så kan hästen få betyg 5. Vilka hästar rids i bed. IIb och III? Säger domaren det på banan, allt eftersom? Krävs IIb och III för diplom?
Hoppas någon kan hjälpa mig!:bow:

Sv: Kvalitétsbedömning, Hoppning

Har jag missuppfatta något i reglementet? Någon här måste väl ha koll på Kvalitétsbedömningar?;)

Jag har ej lusläst reglementet, men när vi hade häst med så var det så att om man själv valde att ej hoppa mer än vissa hinder så kunde man ej få mer än 5 i betyg. För att få diplom som hopphäst så ska man väl ha 8 i medel, och det kan man inte få om man har 55 på hoppningen.

Det är väl lite som det är på bruks att det finns en möjlighet för "dressyr"hästarna att hoppa en liten del av den uppsuttna hoppningen och få ett godkänt resultat (alltså 5) istället för att löshoppa. Däremot kan man aldrig få mer än fem om man väljer att endast hoppa den förenklade delen.
Alla som har sikte på mer än 5 måste hoppa hela "programmet" alltså alla delar.
Det går alltså inte att få diplom genom att hoppa den korta delen då en 5 a inte räcker långt.
Vad gäller om domarna säger till eller inte är nog mer så att man själv får säga till om man vill avbryta efter bara den första delen.

Jag tycker det är en bra sak de lagt till, då man innan var tvungen att hoppa allt och mer än en unghäst har nog gått in och fått en blackout och de blivit för mkt för dem och fått avbryta, med följden att man inte får ut några resultat alls då alla delar måste vara genomförda. Nu finns ju möjligheten att tacka för sig efter den "lilla" hoppningen och ändå få ut ett slutresultat.

Tack!:bow: Men teoretiskt kan man få diplom utan uppsutten, med bara löshoppning? Min 5åring fick föl -07, men reds in nu iår, och vi har hoppat 1 gång, men hon löshoppar kanon

Är det någon som vet om de kan få hoppdiplom om de endast visas på löshoppningen?

Är det någon som vet om de kan få hoppdiplom om de endast visas på löshoppningen?

Ja man kan få diplom även om hästen löshoppar vilket jag faktiskt tycker är lite fel, ett kvalitetsdiplom skall vara ett diplom för en lovande tävlingshäst och jag har aldrig sett några tävlingar i löshoppning....... Vid den åldern tycker jag att ridbarheten i den gren de skall få diplom i skall väga in precis som det gör i gångarterna för att det skall vara korrekt. Finns många hästar som är bra på att löshoppa som sedan aldrig blir bra som tävlingshästar just pga ridbarheten.
Så jag tycker inte man borde kunna få diplom via löshoppning.

Min egen 4 åring som skall visas är i dagsläget riden en handfull gånger bara men med den otroliga lättlärdhet och ridbarhet hon har så tror jag nog att vi blir hyffsat färdiga tills det är dags för visning. Ännu har vi inte av förklarliga själ provat att hoppa uppsuttet (och bara löshoppad två gånger lite lätt pga betäckning), provade att trava över lite bommar igår och det var inga problem så vi siktar faktiskt mot att förhoppningsvis kunna genomföra den uppsuttna hoppningen då den hoppningen är så enkel.

Jag håller fullständig med dig. Mitt problem är att hon i sommarhagen har dragit på sig en "remonthälta", hon är helt ohalt, men markerar kraftigt de första stegen vid böjning i knäleded(carpus) så jag vill låta henne läka ut, och hon lär väl vara bra lagom till kvalitén..:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 445
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
982
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 865
Senast: corzette
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka