Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

En ridponnyvalack efter Jarno :) Gick treårs förra hösten, fick då 51 poäng som hopptalang. I år hoppas jag på att kunna höja gångartspoängen något snäpp, för han kan röra sig riktigt trevligt(i mina ögon iallafall :D)

Är din ponny 3? Tycker absolut du ska visa. Lösgaloppen brukar inte vara några problem! :) Det förstår dom snabbt! Och du har ju chans att visa igen som 4 eller 5-åring!

En till film som jag trots allt tydligen lyckades få till

Löshoppning

Jag tycker att hon är bra från backen och har fina framben, skulle vilja ha mera rygg och att hon öppnar bättre bak.

Ja, precis, hon är tre. Hon är inte mycket löshoppad (kanske fyra gånger i hela sitt liv), men hon älskar det och hon har rätt okej gångarter också, så det är väl mest matte som velar och är rädd att det ska gå åt skogen. :p Men mycket lutar åt att vi åker.

Jag har faktiskt aldrig varit på något treårstest överhuvudtaget, och de jag känner som har visat har alla halvblod (där lösgaloppen inte finns med), så hur går det till? Är det typ som löshoppningen, fast hästen bara ska galoppera runt banan? Får man driva på hästen som vid longering, så den galopperar?

Japp, det är precis som löshoppning, men utan hinder! Piskförarna får driva hästen runt banan! Några varv åt båda hållen. Domarna säger till när man ska stanna den, byta varv osv.

Någon som har koll på vilket löshoppningssystem som gäller för ponny nu? Det gamla eller nya? Var kan jag hitta avståndstabell om det är det nya? (Ja, jag vet att jag är lat som frågar här ist för att googla:p).

Tack för infon. Jag har en bekväm varelse som gärna stannar om hon får chansen, så det är nog bra om vi är några stycken som kan driva runt henne. Longeringen hatar hon (och jag med, eftersom det går så förbaskat dåligt), hoppa gillar hon tack och lov, så löshoppningen är inga problem.

När ni ändå är inne på det gamla systemet till löshoppningen, det är det att det är två hinder, va? Ett mindre hjälphinder och sen en oxer?

Det stämmer att det är ett hjälphinder och en oxer. Eller ja, egentligen mer som ett stigsprång.

Ptja, min lille guling går kvar på sitt hingstbete och trivs bra. Klart minst men han har ett stort ego så det tycks funka bra ändå :p

Lite OT men tänkte fråga er som har ponnys..

Hur har ni gjort med hingst bete till era när dom varit små?
Jag fick en hingst i år bara och kom att tänka på hur man gör till nästa sommar.
Kastrerar ni på våren så dom inte behöver gå på just ett hingstbete eller finns det speciella ponny hingstbete eller låter ni dom gå med större hingstar?

Jag har valt att ha kvar min 3-åring som hingst. Som 1-åring gick han "nästgårds" med en 2-årig shettishingst och två 2-åriga valacker. Som 2-åring gick han "hemma" med en ung B-ponnyvalack. Nu som 3-åring går han på ett "riktigt" hingstbete med sex andra hingstar. En av de övriga är D-ponny men resten är stora hästar. Min 3-åring är bara en liten C-ponny men han klarar sig fint. Han är inte ett dugg blyg utan vid hopsläppet tog han för sig ordentligt och visade upp sin tuffhet ;)

Min hästs uppfödare har/har haft både hingst o stobete. På hingstbetet går hingstar först, är iprincip bara ponnyer, företrädelsevis connemaror, men även valacker brukar vara välkomna i mån av plats. 1 och 2-åringar främst. Ponnyer enbart pga att de har hyfsat jämna behov och funkar bra på den hagmarken som är tillgänglig.

Det går sådär, måste jag säga. Min ponny är sent inriden och dessutom mycket sparsamt tränad/aktiverad under sina första år (hon gick enbart i hagen med mamman tills hon var nästan två år, när jag köpte henne, uppfödaren "orkade" inte ens leda henne mellan stallet och hagen, utan hon sprang lös), så egentligen ligger vi lite efter. Hon är kanske löshoppad fem gånger under hela sin livstid, även om hon greppade det fort.

Vi hade egentligen behövt träna både löshoppning och lösgalopp, men mitt helt sanslösa jobbschema sätter hela tiden käppar i hjulet (det känns som om jag jobbar dygnet runt, och som grädde på moset vantrivs jag något enormt :meh:), så ja, jag vet inte om vi verkligen kommer iväg.

Jätteskönt och förmodligen behövligt för hästen med lite semester, men just med tanke på testet hade jag behövt jobba med henne.

Min är inte inriden alls. Ännu. Vi håller på, men det är ju ingen brådska egentligen eftersom de inte visas ridna på treårs.

Tråkigt att det känns så motigt, men i mina öron låter hon ändå ganska okej förberedd för testet. Bara dom greppat vad det rör sig om och är med på noterna brukar resten lösa sig.

*KL*
Jag skickade ut en notis på min facebook om att jag anmält och att jag hoppades kunna övertala "den eller den" hästvännen att visa honom eftersom jag själv kommer vara alldeles för nervös. Ungefär 10 minuter senare hade en helt annan hästbekant som skulle till testet som publik lovat att visa honom och helt plötsligt är jag inte alls så nervös för hon vet verkligen vad hon gör. :love:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 892
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 022
C
Avel Jag vet inte om detta är rätta sidan för denna tråden, men annars får moderatorn flytta den! Det är så här att jag skulle behöva lite...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod