Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Ja det brukar vara treårstest och kvalitets i Sundsvall, det har varit dit vi siktat på att åka men det har alltid kommit nånting i vägen så vi inte kunnat åka. :( Jättesynd, men det måste ju som sagt gå att på nåt sätt få henne bedömd.

För att få henne stamboksförd behövs ett exteriörprotokoll från en utställning med en av ASRP godkänd domare och ett ridbarhetsintyg. Om ponnyn är tävlad så räcker det med att kunna bevisa det istället för ridbarhetsintyget. Du kan läsa mer om bestämmelserna om du går in på asrp.se under fliken avel så står det sedan stamboksföring i vänsterspalten.
Vad är det för ponny ni har? Stam? Bild? :)
Ja visst blir man lite hemmablind ibland. Och självklart har man alltid den snyggaste och goaste ponnyn själv ;)

Här är hon: Film!

Har tyvärr dåligt om bilder. :o Filmen ovan är från sadelutprovning för ett par veckor sen.

IMG_20130626_103035_zpsbc24454c.jpg

Hon är född 2007, e. Risegårds Leo (welsh e. Paddock Camargue RW 91 u. elitpremierat sto) u. Queen of Heart (SWB e. Labrador - Bordeaux). Mätt till maxad C-ponny för nån månad sen. :) Världens trevligaste ponny, så otroligt lättsam på alla vis man kan tänka sig, helt underbar i både hantering och från ryggen. Hade som sagt varit väldigt roligt att ha en bedömning på henne. :) Hoppas på att få svar från avelsföreningen, det verkar segt på den fronten...

*kl*
Är det någon som har koll på om gångarterna bedöms vid hand eller under ryttare på kvalitén? Eller gör man en sammanslagning av bägge?! Tycker inte det framgår helt i proppen, och alla jag pratar med säger/tror olika... ;P

Båda, det är exteriörbedömning vid hand sedan gångartsbedömning uppsuttet. Du ska läsa 'råd och anvisningar', där beskrivs det mer detaljerat hur det går till (finns på denna sidan http://ungponny.se/kval.html, under alla datumen)

*KL*
Nu har jag hämtat hem Memento från inkörningen, han har vuxit jättemycket mentalt under månaden han varit borta och nu har vi en fantastisk grund att stå på för att jobba vidare. Han är en ponny som vill göra rätt, men som också är ganska känslig för att göra fel. Därför känns det bra att ha en grund med saker han kan, så att han kan öva upp självförtroendet med att göra många rätt och få fel.

1044709_10201644979234337_986299618_n.jpg

1005750_10201644978194311_1403102865_n.jpg

Jag är lite i valet och kvalet om jag ska visa honom i det tränset eller inte. Jag tycker att det har lite breda remmar, samtidigt som det är väldigt snyggt! Jag har möjlighet att låna ett med smalare remmar, men då blir det ett svart. Vad tycker ni?

954608_10201644979554345_1963529302_n.jpg

1069335_10201645975659247_363542151_n.jpg

Första gången jag kör honom. Helt underbar känsla!

Vilken snygging ! Är han fortfarande hingst ?
Jag tycker att det är jättesnyggt med bruna träns på fuxar. (tack det påminde mig att jag måste leta fram ett brunt till min lilla)

Vilken duktig liten sötnos!

*kl*

Mitt monster är nu ännu mer efter i utbildningen. Han blev halt för två veckor sen efter att ha tokrusat i hagen för att insekterna var dumma mot honom... Troligen bara en lätt vrickning och han var helt ohalt en vecka senare. Men då åkte jag ner till Skåne, så nu blir det tre veckors vila ist för de tio dagar han egentligen skulle ha. Suck, blir aldrig nån ordning på den där ponnyn:p.

Vilken snygging ! Är han fortfarande hingst ?
Jag tycker att det är jättesnyggt med bruna träns på fuxar. (tack det påminde mig att jag måste leta fram ett brunt till min lilla)

Han är fortfarande hingst och tanken är väl att visa honom (igen, förra gången blev det 98678) tids nog. Tycker också att brunt träns är finast, det som får mig att fundera är som sagt remmarna, jag vill inte gömma hans otroligt fina huvud bakom för tjocka remmar. Bra att man kan vara till någon nytta. ;):D

Haha då är han inkörd av samma person mitt russ :D Jag har varit lite sugen på att ta med din ponny hem när jag har kört förbi med bussen :love:

Haha då är han inkörd av samma person mitt russ :D Jag har varit lite sugen på att ta med din ponny hem när jag har kört förbi med bussen :love:

Ja, det är han. :D Min ponny stannar där han är (tur att han flyttat till okänd ort, för han skulle helt klart få plats i bussen :sneaky: :angel:), han är nämligen helt perfekt för mig. :love:

Han skulle få plats i Cittran jag kör annars också :D Hihi. (Det är tur att det är fullt i hagarna här också, fyra får liksom vara nog).

Oj, slut på trådkap! Jag ska ju inte visa mina förrän nästa år!

Aha, spännande. :D

knapp.
Jag är i valet och kvalet om jag ska anmäla eller inte. Löshoppningen är nog inga problem om vi bara hoppar någon gång till här hemma och friskar upp minnet lite (har inte löshoppat sen i maj), och visning för hand borde inte vara något problem, men lösgaloppen gruvar jag mig lite för. Dessutom hade jag tänkt visa henne på en sommarpremiering som start och lite "övning", men det gick inte för mitt sommarjobb. Så om vi åker så blir det utan genrep.

När jag visade min mara 2003 så åkte jag dit efter att ha tränat själv hemma i paddocken. Med var pappa som inget kunde vare sig då eller nu.

Det slutade med gångartsdiplom och så hoppade hon 8-7.

(Och jo, visst har jag funderat på vad hon hade presterat som bättre förberedd).

KL

Här kommer en filmsnutt på min lilla som löshoppar för första gången sedan i december. Duktiga flickan mindes hur man gjorde. tyvärr har jag bara filmat i höger varv (jag löshoppar alltid i bägge varven). Oxern som hon hoppar först är 80 cm och hon ska bara hoppa 90 på testet om jag fattar råd och anvisningar rätt.

Stina hoppar

Filmen kommer ligga öppen ett tag sen kommer jag göra den privat och det beror på att det finns vissa märkliga som jag inte vill ska titta på den - har inget med buke att göra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 892
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 022
C
Avel Jag vet inte om detta är rätta sidan för denna tråden, men annars får moderatorn flytta den! Det är så här att jag skulle behöva lite...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod