Kvalitet på galoppen

F

flashlight

När jag ser tävlingar (vilket inte är så ofta numera i of s ) och träningar så reagerar jag ofta på att hästar som har fin luftig trav och ser spänstiga ut har så usel galopp:crazy: Plötsligt ser samma häst markbunden, ospänstig och trist ut. Och jag pratar om upp till msvnivå i alla fall.

Vad beror det på, tror ni? Hur arbetar man med hästarna i galoppen egentligen? Vad lägger man vikt vid när man tränar?

Att få fram bra trav är viktigt och det ska vara flashigt helst. Men varför är galoppen "mindre viktig"?:confused:

Eller hur tänker ni?

Sv: Kvalitet på galoppen

För min del är det tvärtom. Jag föredrar en bra grundgalopp då jag tycker det är svårare och mer tidskrävande att rida fram en bättre galopp än vad det är att förbättra traven.

Tyvärr har jag precis en sådan häst som du beskriver med toppengångarter i skritt och trav, men när hon sedan börjar galoppera tror man knappt att det är samma häst längre. Hon har stora problem med balans, bärighet och lösgjordhet i galoppen och blir dessutom väldigt lätt stressad och slår om. Har beslutat att det får bli avelsboxen för henne istället. Hon har en far och en halvbror med så bra galopp som man någonsin kan önska sig, så vi hoppas på ett föl med bra galopp (med en stark gångartsförärvare som pappa så klart).

Upp till MSV går det väl att "komma undan" med en ganska medioker galopp om man i övrigt har en lydig häst, men siktar man högre (vilket var min tanke, som jag dock fått överge med ovanstående häst i alla fall) blir det ju bara mer och mer, och dessutom mer krävande, galopparbete i programmen. En dålig galopp ser jag alltså som en stor begränsning om man har tävlingsambitioner på lite högre nivå.

Att det fokuseras så mycket på en flashig trav upp till MSV tror jag kan ha flera orsaker. Dels tycker jag att det har börjat fokuseras väldigt mycket på viftande framben i traven (brukar kalla det för "Briar-effekten" internt :smirk: ), att man får bra betalt poängmässigt för det på lägre tävlingar. Dels tror jag att det kan ha att göra med att det är mycket lättare att "rida fram" en spektakulär trav (skräckexemplet är ju de som rider sina hästar i någon typ av "fejk-passage" istället för trav, oftast med en stark, lyftande hand) än vad det är att piffa till galoppen som kräver mer tid, träning och eftertänksamhet. Det kräver mer av ryttaren helt enkelt.

Jag tror att mångas försök till samling förstör galoppen.
Den blir inte samlad utan bara kort o markbunden.

Iom att jag gjorde fel med min val. när han var yngre så sätter han sig o har för långt mellan det främre o det bakre bärande benet för att han blir långsam.

Om ngn bara hade sagt att jag skulle ha bibehållen takt, som gjordes med den andra, hade det inte behövt bli så.

Felaktig ridning eller för hård hand-sämre galopp.

Ja jag tror också att de ger mer utdelning att försöka få sprättiga framben. Diskuterade det här med en tävlande kompis nyligen, hur hästar ser ut egentligen :eek: bara för att ryttaren vill pressa fram den där supertraven.
Jag har också reagerat på att det inte är trav längre i vissa fall utan just en passagevariant:confused:

Men ang galoppen:
När jag såg en träning nyligen kom jag att tänka på en känd tränare som för några år sen tränade bla msv ekipage (jag tittade ibland) och hur h*n till slut nästan (eller ja skrek) skrek åt dem att sätta bättre galopp i hästen innan de fick arbeta med tex slutor i galopp.

De hade sjå och var riktigt svettiga och desperata flera av dem innan tränaren var nöjd. Är det ovanligt, undrar jag? För jag ser det inte på de träningar jag råkar bevittna.

Många verkar "nöja" sig med markbunden kort ospänstig galopp, medan de lägger ner mycket när ryttaren jobbar med travrörelserna?:confused: (pratar om tränare nu)

JA, det tror jag med. Men det som förundrar mej är att inte tränarna jag ser (kanske borde titta på fler i o f s ) säger något om det utan låter det passera:confused: Som att det är OK.

Tex en unghäst som jag såg pressas ner precis som du säger, som tränaren BIDROG till detta med. H*n prioriterade det låga tempot, vilket den inte klarade:crazy: med protester, sänkt rygg, t o m försökte slå sig fri, som följd, men envisades ändå.

Då har man ju lagt en väldigt dålig grund,:confused:

Jag funderade mest om det är så här (efter att ha sett ännu en liknande träning) överlag? Finns någon diskussion om det bland tex domare o tränare?

Kopm på att det hänger ihop med tråden Hur ser en trevlig dressyrhäst ut? Hur den ser ut är ju en sak men hur ska den röra sig? Vad tittar man på där?

Senast ändrad av en moderator:

För den senare (bra) tränaren fick jag galoppera på 180 o sen lägga volter på långsidorna. Allt för att inte bromsa den.
Se det framför dig när en domare brukar skriva att hästen behöver mer plats( 40-m.bana).

Sen om man har hästar med stor trav blir det ngt sävligare, men om man får den att samla sig lite så blir det oxå större rörelser uppåt än på en häst med mindre trav.
Jmf med en människa med korta ben o en med långa ben.

Första gångerna som jag ledde mitt sto fick jag helt plötsligt akta mig då hon tog såå långa kliv med frambenen.

För den senare (bra) tränaren fick jag galoppera på 180 o sen lägga volter på långsidorna. Allt för att inte bromsa den.
Se det framför dig när en domare brukar skriva att hästen behöver mer plats( 40-m.bana).

Sen om man har hästar med stor trav blir det ngt sävligare, men om man får den att samla sig lite så blir det oxå större rörelser uppåt än på en häst med mindre trav.
Jmf med en människa med korta ben o en med långa ben.

Första gångerna som jag ledde mitt sto fick jag helt plötsligt akta mig då hon tog såå långa kliv med frambenen.

Delvis KL*

Ja det är rörelsen uppåt som saknas bla.

Jag rider hästar med stor galopp men även dem kan man få dåliga. Tex när jag tränade hingsten för en duktig ryttare och tränare som ville att jag kortade mycket mer än han orkade. :crazy: H*n tänkte att man SEN skulle kunna få den mer framåt men det tror inte jag.

Kände hur det blev fyrtakt pga orkade inte bära bak på ett ben, ännu. Så slutade rida för den, stämde inte för mej.:crazy: Red sen mer framåt och tränade styrka och då gick det sen utmärkt attt ta tilllbaka, när styrkan fanns.

Men jag funderar lite på hur man tittar på galoppen som gångart när man väljer dressyrhäst? Om man lyssnar på folk osv så är det travens kvalite man pratar om. (Om man inte pratar med hoppryttare förstås:smirk: )

Ändå består ju programmen av mer och mer galopp högre i klasserna.:confused: Precis som nancy skrev så krävs en del ovanför
LA/msv nånstans.

Det är ju lättare dessutom att förstöra galopp än trav tror jag.

Min kompis som är ute på många tävlingar periodvis m sin man, säger att det är rätt bedrövligt även där bitvis, hästen tappar sin ev utstrålning i galoppen många gånger. Det är som om man inte lagt energi på att få den uttrycksfull, bara precis i när man gör vad och var.:confused:

Eller är det orättvist?

Nu är du nog ute med cykeln lite:D
De flesta bländas inte av en stor kanontrav(som är svår), utan vill gärna har 3 jämna gångarter.
Skritten o galoppen är viktigast, för att traven lättast går att förbättra-sägs det, men hur många kan?

Briar hade ingen stor trav o gick då lättare att få kvick.

En alltför rund galopp som är väldigt stor o taktmässig, kan jag tro är svår att kunna bli kvick, vid t.ex. saxen.

Nu är du nog ute med cykeln lite:D
De flesta bländas inte av en stor kanontrav(som är svår), utan vill gärna har 3 jämna gångarter.
Skritten o galoppen är viktigast, för att traven lättast går att förbättra-sägs det, men hur många kan?

Briar hade ingen stor trav o gick då lättare att få kvick.

En alltför rund galopp som är väldigt stor o taktmässig, kan jag tro är svår att kunna bli kvick, vid t.ex. saxen.

Nej men det är det jag undrar? Hur folk tänker? För man HÖR mest om traven när hästfolk (dressyr) pratar om gångarterna. Jag vet att galopp och skritt är viktigast. Men det pratas inte så mycket om?

Visar man bilder på sin tjusiga häst så är det TRAVEN.

Jag bara kastar ut lite provocerande frågor här:p efter en diskussion med några andra hästmänniskor. Påstår inget.:D

Men både en jättestor trav o en jättestor galopp är svårare att rida, ja, det är jag helt med på. Man ska ju ta vara på det också och hingsten kändes som ultrarapid innan han landade i varje språng:crazy: (överdriver en aning nu:p ) Skitsvårt att jobba med, saxen :crazy: :rofl: . (Mitt sto och hingsten hade stoor jämn och mycket luftig galopp, mycket svårt att få kvick, ja. Men jag tänker mej att en skicklig ryttare inte ska ha problem med det. )

Jättesvårt! Kanske är det därför:idea: Det är lättare att ha lite mindre att ta hand om, även i galoppen.

Men ändå, varför finns så LITE luft, överdrift åt andra hållet?

Men borde inte en häst som har bra byggnad som kan var spänstig och balanserad i en gångart också vara det i övriga? Rent fysiskt borde det väl inte vara något hinder? Jag saknar som sagt utstrålningen bla i galoppdelarna, många gånger.

Har inte tänkt efter nu och bara spånar medan jag ligger i feber:crazy: så jag kanske återkommer

Ser ofta en 6-åring som är ganska lång i ryggen o har en ordinär trav, men en stor, rund o (väl mkt.) taktmässig galopp.
Bam- depi- baam lite långsam.

Kände hur det blev fyrtakt pga orkade inte bära bak på ett ben, ännu. Så slutade rida för den, stämde inte för mej.:crazy: Red sen mer framåt och tränade styrka och då gick det sen utmärkt attt ta tilllbaka, när styrkan fanns.

"På förekommen anledning" :D måste jag förtydliga att rida framåt inte innebär att driva framåt utan släppa fram hästen i sin egen grundgalopp där den arbetar i balans och med bra runda språng.

Det måste man känna av, vilket läge det är. :idea:

Apropå gamla militärer i en annan tråd tror jag att detta också var något den gamle militärmannen sa, har jag för mej. För att inte tala om dem jag red för i forntiden.

Men man kanske kan ha andra idéer också, som det ser ut.

Jag uppfattar inte alls att folk skulle koncentrera sig mera på traven, både ridmäsingt och pratmässigt.

Snarare tvärt om, ser mest galoppjobb där det viktigaste verkar vara takten och att den inte blir fyrtaktig när den samlas.

Min teori:

Den dåliga galoppen sitter i människan och inte i hästen. Galopp är svårare att rida än trav - Traven är rätt simpel. Ett två - ett två. Galoppen är en tre takt med tydliga separata moment. Dessutom har du pendlingsrörelsen med huvudet, vilket innebär att det inte fungerar med strategin "lägg i handbromsen och gasa". Galoppen är också känsligare för "överridning". Jag tror att många ryttare har dålig tajming och är för snåla med eftergifter.

Tror jag det ligger mycket i. Faktiskt. Och igen, man pratar om att sitta och vara följsam men oftast menar man traven och att galoppen är lätt. Men att RIDA i galoppen är inte så lätt. Tycker jag i alla fall.

Det är bra. Låter hoppfullt att du ser det annorlunda.

Jag kanske låter negativ. Det är inte meningen. Men vi var några som hade en lång diskussion om detta och vad vi ser på tävlingar o träningar. Och det är ofta dålig kvaité i galoppdelarna.

Och jag ville höra vad ni tycker här. Mest som diskussionsfrågor. För jag tycker nog fortfarande att man pratar mer om travens kvalité det jag hör. Galoppen kanske bara förutsätts finnas då?:confused:

Knapplån

Det med att det bara är traven som räknas stämmer inte riktigt tycker jag.
När jag själv tränar för olika tränare är det nästan bara galoppjobb hela tiden, mycket fokus på galoppen öht.
Min ena häst är precis sån som beskrevs i början av tråden, mkt trav och sämre galopp.
Vi jobbar på den hela tiden och det har gett resultat, han har en betydligt rundare galopp nu än när jag började rida honom. Spänner han till blir den lätt kantig men avslappnad kan den vara bra.
Nu vet jag iofs inte om den inte varit super ngn gång eller om den faktiskt har varit jättejättefin.

Han har haft lite svårt att sätta sig i galoppen så då har ju piruetterna varit svåra att få till och då fastnar man ju efter Msv B:5an. Bytena har det däremot aldrig varit problem med, stora runda och lätta att placera, gör lätt serier ner till vartannat och ett par i varje. Har finare byten än galopp faktiskt :angel: Vet inte varför det kan vara så?

Knapplån

Det med att det bara är traven som räknas stämmer inte riktigt tycker jag.
När jag själv tränar för olika tränare är det nästan bara galoppjobb hela tiden, mycket fokus på galoppen öht.
Min ena häst är precis sån som beskrevs i början av tråden, mkt trav och sämre galopp.
Vi jobbar på den hela tiden och det har gett resultat, han har en betydligt rundare galopp nu än när jag började rida honom. Spänner han till blir den lätt kantig men avslappnad kan den vara bra.
Nu vet jag iofs inte om den inte varit super ngn gång eller om den faktiskt har varit jättejättefin.

Han har haft lite svårt att sätta sig i galoppen så då har ju piruetterna varit svåra att få till och då fastnar man ju efter Msv B:5an. Bytena har det däremot aldrig varit problem med, stora runda och lätta att placera, gör lätt serier ner till vartannat och ett par i varje. Har finare byten än galopp faktiskt :angel: Vet inte varför det kan vara så?

Jamen det var det jag ville höra:D låter bra!

Ang bytena låter det intressant:cool: Kan det inte vara att hästen är väldigt aktiv i sina bakben och samtidigt mycket välbalanserad och känslig för dina signaler? Helt enkelt?

Ja jag kan ju hoppas att det är därför iaf :D
Han måste ju iofs bära upp sig ganska mkt i ettorna och tvåorna, men inte på samma sätt som i en piruett.
Sen kan jag tillägga att han inte har dålig galopp, men man kan ju inte direkt påstå att den är som Florencios typ :angel:

Själv tycker jag det är viktigare med en bra galopp, men det brukar också vara svårare och få fram en bra galopp, det kräver lite tränande, just nu ligger jag själv i hårdträning i galoppen =)
O idag så fick jag till en riktigt bra i vänstra varvet =) ! :)

Inte för att jag egentligen är insatt, har bara kollat på mindre tävlingar (upp till LA) eller internationella tävlingar och tävlar inte själv. Men uppfattningen jag fått är lite som axel, det är när man försöker samla som det går åt skogen. Iofs tycker jag det brukar vara samma sak i skritten.

MEN det är ju inte samlingen i sig som gör det utan att hästen inte är lätt för hjälperna. En "tung" häst (dvs som inte svarar direkt på väldigt små hjälper eller som kräver underhåll av konstanta hjälper för att samla sig) blir väldigt lätt låst i galoppen. Och till skillnad från traven går det inte att dölja så lätt. I traven kan hästen nämligen låsa ryggen på ett helt annat sätt utan att det märks.

Sen har det ju den del med spårningen/rakriktningen att göra också, vilket som jag ser det kommer ganska högt upp på utbildningstrappan (inte träningen till det, utan att nå "målet" med att hästen ska vara rakriktad). Eftersom man fokuserar mycket på att rakriktningen kommer genom att ha lika mycket driv i bägge bakben och inte såå mycket genom "ärlig" böjning (den är ju mycket mer blottande, så skulle man använda det i lättare klasser under tävling får man garanterat sämre poäng) blir det svårare i galoppen som kräver bra koll på varje ben, höfter och bogar men även hur ryggen är - rak/böjd/kurvad. Samma sak där, det märks inte så mycket i traven eftersom hästen har diagonala benpar i marken.

Rent generellt har jag svårare att träna galoppen för att kusarna i regel blir FÖR "ärliga" (så det blir för jobbigt för dom eller så de visar missnöje och blir trotsiga för att det blir för jobbigt) eller inget alls för att jag känner att jag måste jobba med grunderna i all evighet innan det känns som någon idé att utveckla galoppen.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka