Kvalitet eller mängd, vad prioriterar Ni?

Sv: Kvalitet eller mängd, vad prioriterar Ni?

När underlaget är som nu, bara is överallt så trappar jag ner intensiteten i träningen. Det är viktigt att hästen får röra på sig men det behöver inte vara ridning. Jag tycker ett bra ridpass med motiverar ryttare och häst är viktigare än längden på passet. Ibland är vi i paddocken 10-15 minuter och om det känns jättebra kan jag bryta där och skritta ut i skogen istället. ibland när min motivation är i botten (händer ibland nu när det är mörkt och dystert) så tar jag på en repgrimma och går ut på en promenad med hästen i stället. Vi roar oss med mycket markträning också. Variation är viktigt tycker jag, för att stimulera arbetsglädje och lust. Viktigare än längden på träningspassen för mig. Min häst vilar helt en dag i veckan, sedan gör jag någonting med henne de andra dagarna. Longering och tömkörning håller vi också på med.
Svaret på din fråga är alltså: Kvalitet.

Rider mer eller mindre aldrig en timme.
Jo om jag rider ut iof, men då brukar det bli max en timme normalt sett.

Nej definitivt kvalitet innan kvanitet.
Vill jag att hästen ska röra på sig för jag väl jaga runt den i hagen eller nåt. :p

Eller gå ut och gå med den. Finns bättre sätt än att sitta och nöta på dem på ryggen i en felaktig form.

Jag skiljer på utbildning och träning! :)

Utbildning sker med kvalitativa mått. När jag ska lära min häst saker så gör jag 1-3 repetitioner sen är vi klar. Får jag ett riktigt lyckat försök på första försöket så kan jag lägga av redan då!

När jag tränar min häst, t.ex kondition så är det ju antalet minuter som räknas. Men då är det till exempel trav rakt fram, eller snöpulsning jag mäter i tid.

Men jag ökar successivt antalet repetitioner ju starkare och duktigare min häst blir. Så lär jag henne öppna t.ex. så ber jag ju första gången om 1-2 steg, men med tiden så ökar jag längden på repetitionen till 4-5 och så småningom en hel långsida...

Klokt! Så har jag inte riktigt tänkt förut! :bow: :)

idak skrev:
Jag skiljer på utbildning och träning! :)

Utbildning sker med kvalitativa mått. När jag ska lära min häst saker så gör jag 1-3 repetitioner sen är vi klar. Får jag ett riktigt lyckat försök på första försöket så kan jag lägga av redan då!

När jag tränar min häst, t.ex kondition så är det ju antalet minuter som räknas. Men då är det till exempel trav rakt fram, eller snöpulsning jag mäter i tid.

Men jag ökar successivt antalet repetitioner ju starkare och duktigare min häst blir. Så lär jag henne öppna t.ex. så ber jag ju första gången om 1-2 steg, men med tiden så ökar jag längden på repetitionen till 4-5 och så småningom en hel långsida...

Att skilja mellan detta tycker jag är idealiskt:banana: :bow: :bow: Jag tycker hästen får mycket bättre motivation då och så tycker jag också att man lyckas lyssna på hästen mer.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 765
Senast: Tirnanoogh
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka