kval, vad tänka på?

Lena

Trådstartare
På fredag ska äntligen en av mina hästar kvala:banana: Han har tävlat förr men för mig är det första gången så det känns lite pirrigt.
Hur brukar det fungera under dagen?
Kusken som ska köra har jag aldrig träffat tidigare utan lät travet sätta upp en kusk. Hur hittar man kusken på banan? brukar dom söka reda på de hästar dom ska köra under dagen eller bör jag kontakta personen nån dag i förväg och bestämma med honom hur/var vi träffas på banan. Brukar kuskarna värma hästarna eller vill de helst ha hästarna värmda å klara inför ett kval?

Hur fungerar det med anmälningsavgift och uppsittningsavgift, debiteras båda på avräkningen från stc eller ska något betalas direkt till kusken?

Nåt allmänt råd att tänka på? Personen jag brukar ha som "mentor" råkar tyvärr va utomlands just nu så jag har ingen annan än bukefalos att fråga... Börjar redan vara nervöd

Sv: kval, vad tänka på?

Man brukar rycka tag i kusken på banan på tävlingsdagen och bestämma om värmning och så. Är du osäker på utseende får du gå efter dressen, men vanligen får kuskarna sina uppsittningar i boxar bredvid varandra/i samma stall etc. så det ordnar sig säkert. Annars kanske han har någon egentränad häst till start under dagen och då kan du alltid leta upp den med hjälp av boxlistan.

När det är kval - om det körs före lopp 1 - kan det köra ihop sig att få kusken att värma. Ibland kommer kuskarna nämligen lite sent. ;)

De flesta är anslutna till TDS nu, så då kommer uppsittningsavgiften på avräkningen. Annars fakturerar kusken själv.

Jag brukar ha med mig ett Trav-Info och ringa kusken i stället för att springa och leta! :D

Jag lyckades ringa till Mikael J. när han stod i boxen bredvid min... :rofl::rofl: De ska ju ha dressen på sig så man känner igen dem!

JA, de va ju en bra idé :) att jag inte tänkte på det... Brukar ju ändå alltid ha mobiltelefonen på mig så då e de ju lika bra å ringa.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 271
Relationer Lång historia. Hoppas någon orkar hjälpa mig att få fason på mina tankar... I somras var jag på en stor födelsedagsfest för min kompis...
Svar
8
· Visningar
1 687
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 949
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka