Kval, tisdag, Täby!

enjes

Trådstartare
någon som ska dit? Silly Filly min älskling ska kvala!! å jag får inte vara med!!familjen ska till göteborg :mad:.

vi har typ 4 hästar som ska antingen kvala eller "tävla".
Kval: Silly Filly
Lopp 2: De Vito(som vann i tisdags:D
typ lopp 5 eller 6: Spider Dancer och Manik!!

ska försöka övertala mamma att jag får stanna hemma!!!

Lånar inlägget lite grann, hoppas det är ok för trådskaparen? Jag skulle vilja veta ungefär hur mycket det skiljer när man springer på gräs jämfört med DT, tidsmässigt alltså? Såg en häst som kvalat på Göteborg nu för ett tag sedan, som ju är gräs. Hon sprang på 1,06 men undrar vad tiden borde stannat på om hon sprungit på DT istället. Någon som vet ungefär?

det är nästan omöjligt att säga eftersom att det beror på så mkt på hur banan är för dagen. I göteborg förra helgen så var banan ganska "snabb", kan tänka mig att det bör skilja ett par sekunder från en normal "täby dirttrack". Sen är ju svängarna olika doserade på olika banor så jag tror att det är jättesvårt att jämföra. Vi brukar sällan kvala våra hästar, vi åker till norge och startar direkt istället. Tyvärr så införde dom ju tvåårskval även där förra året så om någon av "bebisarna" blir klar i år så blir det tyvärr kval på täby....

Tack för ditt svar. Ska bli intressant att se hur hon springer på dirttrack, det är ju stor skillnad! Mina ska springa på gräs första gången nu den 18 Juli, undrar just vad de säger om det, hi hi. Mina trivs bra på tungt underlag, här hemma måste man hålla tillgodo med det som naturen erbjuder, och det är inga plana och lätta underlag här inte. Om man inte vill rida på stenhårda grusvägar, men det är inte att föredra. Nu är det väl rätt ok på grusvägarna eftersom det regnat så mycket de senaste veckorna, men lite sol och det blir som asfalt igen. Skulle inte vara helt fel med egen bana hemma ibland, vill ha vill ha... :grin

Ja, det är inte alltid lätt att träna sina hästar här i småland! Men som sagt man får ta det som bjuds. Själv har jag ändå byggt en sandbana som mäter 2,5 km enkel väg. Hade nog hellre velat haft en rundbana men det är inte helt fel med lite kuperat heller.
Jag ska förhoppningsvis också prova gräset i göteborg med en av mina hästar den 18 juli. Hon har i och för sig gått på gräs innan men inte i min träning. Var i göteborg förra helgen, blev något oroad. Tyckte det verkade ganska oorganiserat för tillfället. Men det är klart, banan har ju bara varit klar i ett år nu. Får väl ge det lite tid..
Ska kvala nu på torsdag-Sååå spännande!

Åh så roligt med egen sandbana, jag har dock tur som kan åka 15 min med trailen och låna en liten rundbana. Men hade önskat att den va lite längre, men som sagt, man tager vad man haver.
Vad är det för pålle som ska till Göteborg den 18:e? Nyfiken.
Vart bor du och vad har du för hästar? Berätta gärna

Bor några mil utanför växjö. Mitt inne i skogen. Har sju hästar uppdelade på tre travare(sambo travtränare) och fyra galoppörer. Har en nioåring, sjuåring, treåring och tvååring. Enbart Engfbl.
Den som ev ska starta på göteborg är Seduce me i en supersprint över 600m
Vilken av dina två ska starta i götet?

Jag var också i göteborg i förra helgen! Visst är det lite oorganiserat men det är ju lixom halva charmen med att åka dit, även om jag tyckte VÄLDIGT synd om araberna som fick vänta så länge innan start.

Ok, där ser man, jag har tidigare haft engelska fullblod, men köpte faktiskt araberna för att jag skulle köra par, se så det gick! Skratt :D
Supersprint verkar otroligt spännande, vet inte just varför, rids utan spö, det gäller att rida ordentligt o rätt "hela" vägen, häftigt! Önskar lycka till.
Jag tar med båda pojkarna till Göteborg, det blir sista löpet innan Kriteriet, de behöver kunskapen och rutinen som medföljer.
Tur att jag har världens snällaste make som ställer upp och hjälper mig på tävlingarna, han som knappt kunde stava till häst när vi träffades! :crazy:
Jimmy tycker det är lika roligt som jag, träcker, värmer ner, duschar och grejar med dem. Han är helt inne i löpet när de springer, ho ho, jorden anropar! Älskar min Pyret, han kallas så, hi hi :o

Vi har tydligen mycket gemensamt...Min sambo hade bara spelat på trav när vi träffades för fyra år sedan. Nu är han travtränare och snart färdig hästmassör. Han är också mycket insatt i mina hästar och det är han som ställer upp och kör varje vecka(han är även min ställföreträdare). Det är tur man hittar rätt...tror inte många står ut med att hästarna tar 99% av ens tid.
Sen har vi tydligen också samma kiropraktor-Hans! En härlig människa!
Får väl ses någon gång!

Ha, vad liten världen är! Hur visste du att Hans är min kiropraktor? Nyfiken. Han är helt suverän den mannen, vilken människa! Skulle aldrig vilja byta ut honom, han är otroligt begåvad, en STOR kram till Hans! :bow:

Du vet galoppen är inte så stor i småland!..
Hästen vägrade gå in i startboxen igår..i kvalet. FÖR FÖRSTA GÅNGEN i sitt liv...fy så tråkigt!
Grattis till andraplatsen!!!

Varför ville inte pålle gå in i startboxen? Tråkigt, men det är nog sånt man får räkna med ibland, jag hoppas att mina inte börjar med det, valacken är en konstig typ och kan helt plötsligt få för sig att bli rädd för saker han gjort massor av gånger, :crazy:. Men han är lite speciell den hästen, :D.

Jag är jättenöjd med 2:a platsen, Portmer är en riktigt bra häst och dessutom ett år äldre, vilket gör mycket när mina bara är 3. Styrka och balans är inte att jämföra, men det kommer med åldern.
Hans va här igår och kollade igenom hästarna, valacken va med om en körolycka i December och blev mer eller mindre sne i hela kroppen, trodde jag skulle bli tvungen att ta bort honom, som väl är finns han kvar mitt lilla hjärta!
Vi går igenom hästarna varje månad, rutin, och skulle något kännas konstigt är det bara att ringa emellan.
När blir er nästa start? Kram

jasså, har gissat att det kanske kunde vara du som jobbade för mats mullern..stämmer det?

Hon ville helt enkelt inte bara..vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Var nere på jägers dagen efter igen och satte upp colin för att se om han kunde övertala henne..men icke! Hon är inte ett dugg rädd, bara istadig.Det enda som funkade bra var att backa in henne..Men hon gjorde mig ändå ganska nöjd, hon gick ett 800m jobb runt 47,5..men vad gör det när dom inte går in..
Hon ska kvala igen på fredag. Håll tummarna riktigt hårt!
:confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka