Kval till Elit tävling

Sv: Kval till Elit tävling

vadå seniorerna hade inte samma kval in på elit? gällde 2 nollor i 130 bara J/YR??

Undantag är för unghästar som kvalar (och 7åringar som kvalar till 7års), det var det förra året med, vet ej var det står ngn stans, men om du tex håller på att kvala en 7åring till falsterbos 7års championat och inte själv är kvalad att rida elittävlingar (kval dit ska ske på elittävl), så får man det ändå men bara med den hästen och bara de klasserna som är kval dit. Brukar stå info i propen.

Sen det med att seniorer bara får rida elittävling om de har placering i 1.50 har gällt länge, men är nog många som inte haft koll på det.

Det var fel det mesta här.

Fram tills i år har gällt att kvalifikationen TR har haft är att hästen skulle ha gått 2 felfria 130 på nationell för alla ryttare inkl senior för att få rida på elittävlingar dock var alla som någonsin haft en placering i 150 (alltså även om den var 10 år gammal) alltid kvalificerad att rida ALLA hästar på elittävling (gällde tom 31/12-2007).
Däremot kunde arrangerande klubb själv sätta in ytterligare kvalregler i sina propositioner tex var vanligt förekommande ifjor att senior skulle ha minst en placering i 145 (ingen tidsbestämning om när brukade förekomma) YR 140 Junior 130
Samtidigt hade klubben ofta tillägget att dessa extrakvalifikationer gällde ej 7 åringar som skulle kvala till Falsterbo. Dock har aldrig funnits någon lättning ang 7 åringarnas kval enligt TR alltså har de behövt ha 2 felfria nationell 130 som TR kräver ändå (om de inte reds av ryttare som någongång under karriären haft plac i 150)

Nu är läget ett helt annat, har klubben egentligen rätt att ta bort TRs krav på kvalifikation, de flesta tror inte det, alltså kommer antagligen ingen lättning av kval för dem.

Likadant har 150 placeringen blivit tidsbestämd till att vara gjord senast föregående år alltså nu när elittävlingarna drar igång i februari så måste de som skall rida ha en 150 placering under 2007.

Så det räcker med att du varit utan topphäst ett år för att du skall vara körd att kvala upp 7 åring. Om du sedan har hur många placeringar som hellst i 150 tidigare år spelar ingen roll alls, det finns bla några mkt välkända namn (med tunga tidigare meriter) bland dem som inte längre är berättigade att rida på elit tävling avslöjare en lite närmre kontroll, skall bli intressant att se om dessa som alltid brukar rida just på elittävlingar verkligen stannar hemma i år.

En annan sak som ställer till det med kvalificeringarna är att 150 inte är så frekvent vanligt förekommande på de nationella, däremot är det väldigt poppis att ha 145 som högsta klass. Iom att det nu är via 150 på nationell som det skall kvalas, så kommer det inte att bli så många fler kvalade varje år, de flesta 150 går ju på elittävlingarna där de okvalade ryttarna inte får rida.

Kan avslöja att vid en snabb koll då vi diskuterade det ser man att det är ungefär bara ca 50 seniorer i hela sverige som är kvalificerade till elittävlingarna nu i början på året däremot mkt YR och JR, så medelåldern på elittävlingarna kommer nog att bli ganska låg.....

Så för alla er med 7 åringar man får helt enkelt sätta upp juniorerna att kvala dem då räcker det att de varit placerade i 130 på nationell som 6 åring så är det bara att tuta och köra, det blir nog jättebra i slutändan att de yngsta får rida dem men inte de med rutin.

hm, så att sammanfatta allt måste juniorerna ha ridigt två nollor i135 samma ellrer föregående år i nationell klass. YR ridigt 140?:S Och Sen. 2 felfria 150 samma eller föregående år?

hm, så att sammanfatta allt måste juniorerna ha ridigt två nollor i135 samma ellrer föregående år i nationell klass. YR ridigt 140?:S Och Sen. 2 felfria 150 samma eller föregående år?

Nej nu räcker det inte med felfria runder längre utan det är placeringar som gäller nu.

Detta är det som gäller nu..

Mom 374 kvalificeringsbestämelser

3. Start på elittävling

För att få starta i elittävling ska ekipaget under föregående eller innevarande år ha klarat följande;
Senior minst en placering i 1,50 hoppning, unga ryttare minst en placering i 1,40 hoppning på lägst nationell nivå och junior minst en placering i 1,35 hoppning på lägst nationell nivå.

Ryttare som under föregående eller innevarande år har fått placeringar i 1,50-hoppning eller högre får alltid starta i elittävling.

hm, det kommer ju stakt minskas i antal startande på elit. Fattar itne hr dom tänkt när dom kom på de nya reglerna! :confused:

Jaja, det är bara att bita i sura äpplet och ut och ta placeringar i 135 då..:idea:;)

de e väl lite de som är meningen! på elit ska startfälten vara "lagom " (och inte 120-140 i 1,40 klasser som händer iband!)
bara dom "som har ngt att göra där2 ska få rida om man tar de krasst.
Fast tkr de e synd att de tar borta många seniorer som är riktigt duktiga o 140 klasserna o riktigt speediga o inte kanske har bara 1-2 hästar !!
typ alla duktiga hobbyryttare föesvinner nu från dessa tävlingar!

Detta är det som gäller nu..

Mom 374 kvalificeringsbestämelser

3. Start på elittävling

För att få starta i elittävling ska ekipaget under föregående eller innevarande år ha klarat följande;
Senior minst en placering i 1,50 hoppning, unga ryttare minst en placering i 1,40 hoppning på lägst nationell nivå och junior minst en placering i 1,35 hoppning på lägst nationell nivå.

Ryttare som under föregående eller innevarande år har fått placeringar i 1,50-hoppning eller högre får alltid starta i elittävling.

Den här texten är ju rolig som fan, varför står den ens med :confused:

Den här texten är ju rolig som fan, varför står den ens med :confused:

Tänkte samma som dig först men kom sedan på.
Skillnaden är att de ovanstående texterna avser EKIPAGET medans detta är den som förr alltid gav ryttare med placering rätt att starta alla hästar, så det är ju samma som gäller nu att har du placering i 150 (dock numera tidsbestämd) så har du rätt att starta alla hästar på elittävling oavsett om du har tillräcklig kvalificering med just den hästen eller inte.

*kl*

Senior minst en placering i 1,45 hoppning, unga ryttare minst en placering i 1,40 hoppning på lägst nationell nivå och junior minst en placering i 1,35 hoppning på lägst nationell nivå.

De har även ändrat det fetmarkerade.

*kl*

Senior minst en placering i 1,45 hoppning, unga ryttare minst en placering i 1,40 hoppning på lägst nationell nivå och junior minst en placering i 1,35 hoppning på lägst nationell nivå.

De har även ändrat det fetmarkerade.

Var har du fått 145 ifrån ????? Var tvungen att gå in och kolla TR igen och där står fortfarande 150 i alla fall...

Tja, jag har knappast hittat på det själv... :smirk: Läs owesmattes svar.

*KL*

Tydligen har 7 åringar alltid innan fått dispans på att starta ELIT - tävling. (med ej kvalad ryttare)
Vilket väl fortfarande gäller?

*KL*

Tydligen har 7 åringar alltid innan fått dispans på att starta ELIT - tävling. (med ej kvalad ryttare)
Vilket väl fortfarande gäller?

NOPE gäller ej, tidigare har det som sagt varit arrangörerna själv som släppt deras fivilliga utökade kval vad gäller 7-åringar (det har alltid gällt att de måste vara kvalificerade enligt TR alltså 2 felfria 130 nat).
Arrangören har inte rätt att själv ta bort TR regler utan det måste i så fall komma från högre ort. Vet att många mailat ridsportsförbundet ang detta så vi får väl se om något händer eller inte.

*KL*

Tänkte bara skriva att det är ändrat nu så det gäller inte ekipage längre, utan ryttare. Men det vet dom flesta kanske redan om.

HFRK har dessutom gjort så att 7-åringar med 3 felfria rundor i 130 får starta (med samma ryttare som ridit nollorna).

Aha, jag visste inte om det.. så nu får alla ryttare som har kvalat med en häst rida alla hästar?

Men så då får jag som YR tävla alla mina hästar på Elit då fast jag bara är kvalad med två?

Till båda: Japp, gå in och läs i TR, jag trodde inte på pappa först så han skrev ut det och det stämde.

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Snurrfia
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 023
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 319
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar