Kuvad vs. Stolt? *långt*

F

Fire-Eye

Nu är det såhär att jag har lite funderingar angående NH, löslongering och arbete på lång töm..

Sysslar själv med alla delarna och tycker det ger en bra kontakt, ett fint samspel, starka band och en bra mental och fysisk träning för hästen och människan. Är för på alla plan så länge det blir rätt utfört!

Men det finns några saker jag inte får rätt på...
KFH pratar ofta om en stolthet hos hästen, som man tydligt ser i alla hans bilder och filmer. Hans hästar arbetar i form, och de travar med steg som om de ägde hela världen, fast den enda utrustning de har är en slak rem runt halsen. De ser lyckliga, maffiga, snygga och framförallt stolta ut.

Detta ville jag uppnå med min häst. Med mitt osäkra lilla fullblodssto som inte visste vad tillit betydde.

Då slog det mig!
Går det ens att få fram en sån form, en sån "dignity" hos något annat än en PRE-hingst? Eller en hingst överhuvudtaget?

Kan inte få ihop en bild i huvudet av ett sto med ett sånt rörelsemönster, en sån kraft och en så samlad trav på slak lina som KFH hästar ofta har.

Kan man sätta så mycket power och stolthet i vilken liten häst som helst? Hur går man tillväga? Hur får man sin häst att bära sig som om den var snyggast i hela världen utan att den blir stressad?

Eller måste den vara född med det?

Vi tar min häst som ett exempel.
Ett kuvat, sönderstressat fullblod från banan, som var så liten och rädd inombords att hon ALDRIG tog ett enda initiativ förutom att skena eller stegra (självklart pga rädsla). Nu är hon visserligen inte alls så längre, överhuvudtaget. Men ni kanske förstår hur jag menar?

Hur får man en häst att ta så mycket egna inititativ att den rör sig med en sån spänst och styrka helt utan tvång?
Att den hoppar och svävar fram i full kontroll?

:bow:

Sv: Kuvad vs. Stolt? *långt*

Puttar!! :angel:

Här finns många duktiga, det vet jag!
Bidra med er åsikt!

Jag tror det handlar mycket om personlighet.
En del hästar gillar att "visa upp" sig och vara maffiga, andra bara är. Min egen ponny skulle aldrig i livet få för sig att röra sig längre än nödvändigt, eller snabbare, eller med mer stil. Han gör så lite som möjligt helt enkelt, oavsett. Ibland har han en bra dag och hoppar runt och är rätt snygg, men det är inte ofta..

Hästar har olika personlighet och vissa har mer naturligt för att showa och visa upp sig. Däremot tror jag att det syns på alla hästar när de verkligen mår bra, känner sig trygga och har gott självförtroende, då är de helt enkelt vackra att titta på :) men det är förstås svårare att locka fram ur ett sönderstressat fullblod än ur en självsäker PRE-hingst. Men jag tror att ni är på god väg :)

Ja, men då ser man ju Klaus hästar, som har varit "normala" innan han började jobba med dem, hade de också det i sig?

Ger mig inte, vill ha mer svar/tankar/funderingar från fler!

Kan man göra sin häst så stolt över sig själv, till den grad att den arbetar i form löst, och bär sig snyggt?

Hur?

Jaa det håller jag med om! :)

Men är självförtroende och stolthet samma sak?
För självförtroendet har min snäcka fått, hon har tagit kommandot i hagen, kan stå inne själv osv.. Men hon är fortfarande inte stolt, eller hur man ska säga...

Så svårt att uttrycka sig på nätet... :confused:

Det tror jag säkert man kan.
En del hästar har säkerligen mer fallenhet för det, men någon som trivs, är glad och sådär otroligt själalycklig tror jag kan bjuda till lite extra. Det handlar säkert också om hur man själv är som människa med utstrålning och arbetssätt.

Måste dock tillägga att Klaus arbete verkar vara rätt enkelt och inte uttjatande. En del NH tränare tycker jag nästan ältar hästarna till att bli uttråkade :o

Jag tror att man gör hästen stolt och självsäker genom att uppmuntra o berömma den mycket, låta den få känna sig duktig helt enkelt. Det finns också mycket övningar man kan göra som stärker hästens självförtroende, till exempel spansk skritt och levad. Jag tror hästen får bättre självförtroende av att göra saker som är lite otäcka också, till exempel att man skickar den under en presenning eller in i en transport. Då får den tackla det otäcka själv (men med sin ledares uppmuntran och stöd) och får bättre självförtroende.

Det tycker jag också!

Känns lite som att vissa NH-människor kräver så mycket koncentration från hästens sida att den helt enkelt inte ges tillfälle att showa/leka.

Jobbade med en annan tjock, tråkig valack med NOLL personlighet.
Han blev en helt annan häst efter kort tids löslongering för att stärka hans "jag".

Jämför;
http://www.youtube.com/watch?v=YtU6PJequ_k

med;
http://www.youtube.com/watch?v=avZQQrOWd-E

Visst, jag har godis och spö.
Men han showar för han är glad!

Hade jag försökt busa till det på det sättet med min f.d galoppör så hade hon fattar galopp och sprungit sig svettig.
Ibland har jag visserligen sett tendenser till att inbjuda till bus och lek, och det kanske är det man måste snappa upp och vidareutveckla?

Att hästen ska se livet som en stor lek?
Självklart med respekt och självkontroll i bagaget.

Jaa det håller jag med om! :)

Men är självförtroende och stolthet samma sak?
För självförtroendet har min snäcka fått, hon har tagit kommandot i hagen, kan stå inne själv osv.. Men hon är fortfarande inte stolt, eller hur man ska säga...

Så svårt att uttrycka sig på nätet... :confused:

Jag tror att självförtroende och stolthet går rätt mycket hand i hand :) har hästen självförtroende kommer stoltheten så småningom :) Om hästen vet att den är något och känner sig vacker kommer den att bli vacker att titta på :) Det är nog bara att jobba vidare som ni redan gör!

Känns som att du förstår lite vart jag vill komma! :bow:

Har funderat mycket på det där, och jag tror att det du precis sa har en stor del av arbetet med att komma dit!
Tror som sagt att man ska uppmuntra hästen att uttrycka sina känslor? Precis som med barn...

Nu är jag dock inte så fokuserad på att komma dit med min egen häst, jag bara är nyfiken på vad som händer i hästens huvud, hur man kommer dit osv... :)

Känns som att du förstår lite vart jag vill komma! :bow:

Har funderat mycket på det där, och jag tror att det du precis sa har en stor del av arbetet med att komma dit!
Tror som sagt att man ska uppmuntra hästen att uttrycka sina känslor? Precis som med barn...

Nu är jag dock inte så fokuserad på att komma dit med min egen häst, jag bara är nyfiken på vad som händer i hästens huvud, hur man kommer dit osv... :)

Jag har också funderat mycke på det, tycker det är jätteintressant :) Tror verkligen du är nåt på spåren där i inlägg 9 också, att det ska vara kul! Det tror jag är jätteviktigt när man arbetar med hästen. En glad häst visar också gärna upp sig lite :)

Angående NH så strävar man ju efter lite annat där, man vill ha en häst som är extremt koncentrerad och bara gör exakt det man ber den om och varken mer eller mindre. Den får inte ta allt för många initiativ själv. Den delen av NH tycker jag personligen är lite tråkig, det är därför jag blandar metoder friskt när jag jobbar med hästar :D Jag vill ha en stolt häst som är vacker att titta på men som lyssnar på mig och utför det jag ber den om villigt :)

Vi har samma åsikter! :bow:

Blandar också massor! Tar det bra från alla grenar och kombinerar det till nåt eget som passar just min häst!

Sen är inte allt NH-folk så, men vissa.

Vill ha en fri häst som vågar uttrycka sig!
Dock har min häst varit konvalescent i 7 månader, och jag hade inte riktigt det tänket innan det.. Kommer bli riktigt roligt att prova min/vår teori på henne sen, och se om det funkar att skapa en liten hingst av henne! :love:

På sista filmen sparkar han (en annan häst jag tränade) t.ex. mot mig på bus, men han är såpass försiktig, och har koll på var jag befinner mig att jag låter honom göra det. Så länge det inte går över gränsen är det bra att han "lever" lite! :laugh:

Du och hästen på filmerna visar ju att du arbetar helt rätt!

Jag tror inte alla hästar han bli så stolta/showiga, men sett utifrån hästens egenskaper tror jag man kan utveckla och framförallt uppmuntra till mycket mer lek/bus/stolthet. Men man kan noginte få "allt" ur alla. Precis som med människor så trivs man inte alltid med att ta plats, men man kan göra det med glädje i rätt sällskap, med de man litar på. DET strävar jag efter med min häst. Han är en "mes" innerst inne. Det tog ett halvår innan han ens visade några livstecken i hagen. Nu busade han tom på rullmattan på vetkollen :D

Tack! :bow:

Ja men precis!
"Man blir som man umgås" gäller väl i hästvärlden också?
Det stämmer iaf in på min tjej. Vi är exakt likadana numera, vilket har utvecklat mig mycket som person därför att jag tvingas gå igenom mig själv och komma på hur jag hade löst problemet.

Aaw snutte, :rofl:
Ja men så ska det ju vara!
Det visar ju att han har blivit trygg i sig själv, bra jobbat!

Vad kul att ha hittat en likasinnad :D :bow: Det roligaste är att jag också har en sönderstressad häststackare, fast min kommer från travbanan istället för galoppbanan :)
Du måste skriva o berätta om hur det går när du sätter de här teorierna i verket :) o kanske sätta in en o annan filmsnutt när du arbetar med henne ;) Det skulle vara jättekul att se!

Jaa! :love:

självklart!
Planen är (efter mycket om & men) att så smått ska börja med akademiskt också när hon blir frisk och ska sättas igång.
Hon gillar inte att vara instängd mellan ben och hand och det är jättesvårt för henne att slappna av i "ramen". Därför får hon lätt spänningar. Tror hon kommer trivas mycket bättre med det akademiska ridsättet! :bow:

Kul! Har du några bilder på pärlan?
_____

Vill höra mer åsikter, tankar, erfarenheter från fler!

Spännande tråd! :bump:

Jag har också tänkt en massa på det där. Har en liten introvert fd turhäst som har lätt att gå in i sig själv när det blir tråkigt.
Och han blir uttråkad FORT. :crazy:
Han har aldrig lekt med människor förut, har väl som enda erfarenhet att de bara hoppar upp och rider ett tag och sen är det inget mer med det. Han har heller inte fått göra så mycket "kul" då förståss, kan ju inte låta dem skena runt med kunderna i skogen :grin:

Han är verkligen en utmaning på det viset, och jag blir tvungen att hitta lekfullheten i mig själv för att han ska bli lekfull igen.
Nu är han på lite träning och bete på ett PNH-ställe, och han har börjat komma i galopp (!) ibland iaf, när de ropar.
Han har också börjat se stoltare ut när han rids. Tyvärr har han inte fått nog med beröm och uppmuntran från mig :( men jag håller på att lära mig.
Han kommer nog aldrig att showa med utstrålningen hos en PRE, men han har verkligen vuxit de senaste veckorna, så en hel del kan man nog göra med bra anpassad träning.

En annan sak som jag lagt märke till, både hos honom och hos mig, är att man blir mer stolt när man känner sig frisk, stark och uthållig. När man orkar springa långt och ta starka kliv utan att bli svag och börja flåsa direkt.
Så, jag tror man kan bygga en del självförtroende även med konditions och stryketräning.

Ska med intressa följa tråden :bow:

Du kan plocka fram "egot" och showviljan i de flesta hästar, men knappast bara genom att "vinkla om höften och stampa till" som KFH gör med sina hingstar.

Sen är det klart så att en iberisk hingst kommer alltid se mer showig ut än en fjordmärr, hur mycket hon än visar upp sig.

Som redan nämnts i tråden är ett säkert sätt att ge hästen positiv repsons och bygga upp självförtroendet och livsglädjen.
klickerträning i kombination med NH kan göra underverk, även med tunga feta fjordmärrar;)

/migo
Professionell NH- och klickertränare.

edit: Ang de videor som lades upp så visst är det skillnad, men jag ser mest trots från hästens sida. En häst som är trygg och glad i relationen slår inte mot människan!
Det är en sak att skutta och fara, men att göra det mot människan för att sen dra iväg, det är vare sig lek, show eller dans. Det är protest.

Senast ändrad:

Tack för lite proffessionella utläggningar. :bow:

Ja men räcker det med självförtroende och livsglädje?
Säger inte emot, jag bara är nyfiken och vill gå in lite djupare. :idea:

Vilket egentligen borde betyda att (med överdrift) alla hästar som är glada bär sig på samma sätt? Eller det finns en skala hur glada och förstådda de är?

Och jag håller inte med angående filmen.
Det är svårt att visa/se bara en film, den missvisar ofta.

Han sparkar inte direkt mot mig (jag som uttryckte mig lite dåligt), han vänder baken till och sparkar, dock aldrig i närheten av mig.
Han gör det av den enkla anledningen att jag gör så mot honom med mitt kroppspråk.
Jag utmanar honom lite, för att få upp andan hos honom, och han svarar. Sen syns det nog inte att jag "visar" iväg honom med spöet när han börjar bocka osv?
Och lite då och då kräver jag lite uppmärksamhet från honom så att han inte går för långt.

Och att hans ben ens lyfter från marken är nåt positivt med den hästen! På första filmen hade jag ändå jobbat ca en månad med honom, då var han lite bufflig och försökte styra mig, men han var också stel och sammanbiten.
På sista filmen har vi roligt, utan krav på att han ska hålla sig på mattan osv. Har aldrig sett honom så glad och positiv sen efter den dagen! Han var med på allt och var väldigt lyhörd!
Han tröttnar om han inte bara får vara ibland.

Notera att det inte var en träning på filmen, det var en lek.
Hästar sparkar och skuttar också runt varandra! :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve