Kuskkommentarer och (bort)förklaringar

Nebraska

Trådstartare
Vi har ju hört några stycken genom åren.
Vilka är era favoriter och vilka har retat er till vansinne?

Min senaste favorit var en galoppförklaring;"Hon var för bra."
Jag har inte riktigt klart för mig vad kusken egentligen menade,men den gillas :D.

Sv: Kuskkommentarer och (bort)förklaringar

gillar luddes kommentar på varför hästarna galopperar så ofta; Mina hästar ridtränas i stort sett bara, och då i sand så då blir de lite väl laddade när de kommer ut på banan.

Ny häst, första starten. Det var ingen råtalang precis, men han hade fått lite uppfräschning och en ordentlig träningsperiod. Han blev 4:a på Åby, jag var rätt nöjd och tar emot hästen... Kusken säger: Tränad är han och kämpar gör han men... Och här gör han en paus, talangen (suckar) den är obefintlig!

Vad svarar man? Nästa gång den kusken körde frågade jag vad han tyckte jag skulle göra. Svaret kom snabbt: Sälj! Det gjorde jag :)

Jag gillar också kuskar som verkligen vågar vara ärliga. Alla kan dock inte ta det ;).

*KL*
Min favorit är helt klart: "H*n va såååååå bra men vi satt fast/blev störda/han inte fram/hade fel skydd/fel balansering" osv (kan varieras i oändlighet). :D Ännu mer fantastisk blir den när den används på/till samma häst för sjuhundratrettiotolfte gången! :banana:

Sedan var den en bekant som fick frågan hur bra hästen han hade var. Svaret "Han är helt klart snabbast i stallet!" Låter bra om man inte vet om att personen i fråga bara har ponnytravare annars :D

"Det var lite surt", sagt av en kusk när hästen låg i ledning och hoppade en meter från mål... Hmmm. Jo, det var lite surt ;)...

Ingen kuskkommentar, men när sambon var på lunden och hästen ledde stort på mitten av upploppet, säger loppreferenten: "Endast om xxx ramlar kan segern hotas". I samma veva snubblade hästen och föll i galopp.

"Ingen fara"

Det är den kommentaren man sist av allt vill höra från en tränare. Då vet man att hästen är halt på minst ett ben.

"Makkara" sitter hårt inne hos mig... ;) eller; "Kanonform, bara och anmäla igen!" efter två startgalopper på raken. ^^

For en del år siden hadde vi ei merr som var superspeedig, men den kunne ikke brukes for tidlig for da skritta ho i mål.

Ny kusk i et løp som fikk klare kjøreordre på å finne seg en rygg og sitte der så lenge som mulig.
ut av første svingen løfter han ho ut i tredje spor og svup sitter i tet på få meter. inn i siste svingen blir de passert av halve feltet...

kommentaren når han leverer fra seg hesten var "Men det kjentes så bra ut at jeg måtte prøve..." :confused::mad:

blei ny kusk i neste løp å ;)

Nästa gång den kusken körde frågade jag vad han tyckte jag skulle göra. Svaret kom snabbt: Sälj! Det gjorde jag :)

Den har jag också fått när jag frågat om en häst som kändes som en miljon hemma, samt i loppen tills man tog i högertömmen på upploppet, då bromsade hon allt det hon kunde.

Jobbade åt en travtränare där naturlagarna upphörde att gälla ibland... t.ex. frös banan på Solvalla underifrån när en häst gått dåligt (dåligt fäste). Tror inte hästägarna riktigt köpte idén om plötsligt frysande från botten av banan men de sa inget. Ingen annan hörde jag heller nämna detta fenomen men men.. ;)

En arbetsgivare för många år sedan, körde galopp med min kollegas passhäst som var favorit i loppet, men inte favorit av arbetsgivaren...

- det var väl inte så konstigt att hon fela när du satt på röda bandage!!!

"jag orkade inte hålla henne"
sagt av känd norrlandskusk när han tog vårt speediga sto ur loppet mitt i sista svängen. Ok, hon är het, men måste man hålla mer om man tagit sig till sista sväng, är det inte bara att släppa då?

Hörreduduuu ;)

eller denna; Ålandsstart och jag hade mina fina rosa tussar i siden på min "makkara". Dessa rycktes på upploppet och hon inkom med sista pengen. Nöjd liten jag tar emot min häst och hör bakom mig en irriterad tränare o minst lika irriterad kusk till en annan häst i loppet; "Varför galopperade han??? - Ja, NN ryckte ett par jävla rosa tussar framför!" :rofl::rofl::rofl:

Senast ändrad:

En känd kusk/tränare körde en häst i stallet, Han kom in efter loppet där de tog sista peng, o vi frågade hur hon kändes. Svaret blev: Dettaäre den sämsta hästen jag nånsin har kört. SÄLJ.

En som gör en glad också :)

Samma kusk som den förra jag skrev. Jag tog mot en av pappas hästar efter lopp, han torskade på målfoto mot en smygkörd efter att ha kämpat som en tiger hela vägen till mål. "Vilket löphuvud han har! *paus* Vilket löphuvud... Han är bra den här."

Lite roligare än "sälj!" :D

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 155
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 302
Senast: Norma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 618
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar