Kurt Graafs bok

Görel

Trådstartare
Moderator
Är det någon mer än jag som hunnit läsa Kurt Graafs bok om Den svenska varmblodsavelns historia under 200 år?

Vad tycker ni?

Jag kan inte låta bli att bli irriterad på alla fel jag hittar! Det finns en massa småfel som att Ulla Håkanson stavas med två s, hästen Aleks kallas Alex, Notre Dame har tappat ett e, Lambert fått ett h på slutet etc.
Sen finns det större fel som att Immer ges fel morfar på ett ställe, Spartacus ges fel stostam, på ett ställe står att en hingst exporterats till Schweiz, tio sidor senare har han sålts till Danmark (och i hingstkatalogen står han ur avel).
I mina ögon gör alla dessa småfel boken lite mindre trovärdig...

Men förutom felen tycker jag att mycket är jätteintressant, och det finns många bilder jag aldrig sett förut på både hingstar och ston! Det är oerhörd intressant läsning som kommer att hålla mig sysselsatt många kvällar framöver!

Sv: Kurt Graafs bok

Ulla stavar Håkanson med ett s, liksom Helena Larson och Tinne Vilhelmson.

Hej!

Kul att höra vad övriga tycker om den. KG tillhör inte mina favoriter, mrn boken kan kanske ha sina poänger ändå! ;)

MVH / Fia

Satt bara och väntade på den här tråden :D

Jag har snart läst ut hela. Tycker att boken är kanon men samtidigt, precis som du skriver många småfel. Stavfel, konstiga meningar som ibland känns väldigt gammelmodiga. Men det var många av hingstarna jag inte sett förut och en hel del intressant läsning. Kanon att någon orkat ta sig an ett sånt projekt! :bow:

Nu blir jag rädd.

Hade tänkt köpa boken men är inte säker på att jag vill lägga 600 kr. på en bok som innehåller en massa fel. Det känns liksom inte så seriöst. :crazy:

Jag tycker det är sorgligt att ni hakar upp er på detaljer, för det är en äldre man som skrivit den och vi skall vara tacksamma att inte Kurt tar med sig allt detta i graven, för få sitter inne med sån kunskap som Kurt Graaf

Tar mig friheten att citera en bit ur Görels inlägg.

"Sen finns det större fel som att Immer ges fel morfar på ett ställe, Spartacus ges fel stostam, på ett ställe står att en hingst exporterats till Schweiz, tio sidor senare har han sålts till Danmark (och i hingstkatalogen står han ur avel)" är inte detaljer, det är ganska stora fel.

:o 545 var priset som angavs i senaste Ridsport. Sedan fanns det en dyrare i skinnpärm.

Ja, jag skriver ju att hon stavas med två s i boken istället för det korrekta som jag skriver:confused:

Jag tycker att boken är fantastiskt intressant, och håller på att sluka den! För min del är mindre än hälften nytt, men det jag redan vet kommer nu många gånger i nytt sammanhang :)

Samtidigt kan jag tyvärr inte låta bli att reta mig på felen :o Det sänker trovärdigheten på detta viktiga och intressanta verk!

Det är nog snarare så att boken är dåligt korrekturläst :(

Om du vill kan du få min fel-lista :D

Jag vill jättegärna ha din fel-lista! :) :bow:
Det är ju dumt om man lär sig saker som är fel :D ;)

Hur långt har du hunnit läsa? Skulle vara intressant att höra din "fel-lista" sen, en del har jag upptäckt själv men jag har inte lika bra koll som du på de äldre hingstarna.

Jag har bara bläddrat än så länge.

Men att det finns så många fel irriterar mej. Det är stor synd och skam på ett annars så fint bokverk!

Immer

Jag läser inte från pärm till pärm, utan bläddrar fram till olika instressanta kapitel :)

Först läste jag om Ceylon, sen om Jovial och Boheme xx ;)

Visst är det synd och skam!

Det var därför jag ville veta om någon annan reagerade som jag eller om man ska överse med felen.

Men en bok som hade kunnat bli så bra och kostar så mycket borde man väl ha lagt ner mer tid på?

Läser gärna fellistan. :)

Samma här. Började med Cyrano, Napoleon och Chapman som vi alla har haft/har hästar efter men nu läser jag från pärm till pärm :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka