Kurs, körning och box

S

sante

ska på kurs i helgen.

Men frågan är hur jag ska göra med hästen och övernattningen?
Jag ska köra ca 2 mil med hästen ( hon hatar att åka transport, står stilla i men är väldigt svettig när hon väl är framme)
Hon ska ridas två pass på lörd, ett pass på sönd. UNder tiden får hon stå inne på box då det inte finns tillgång till utehage.

Jag vill igentligen ta henne med hem på lörd, annars får hon stå inne tills på sönd ( hon går i lösdrift annars) och jag vet att hon blir olycklig att stå inne så länge. Men sen är det lite jobbigt med transporterandet..men iförsig kanske hon kommer att lära sig då hon får åka på både lörd och sönd?

Vad skulle ni ha gjort om det gällde en häst som går på lösdrift och med vinterpäls.

Sv: Kurs, körning och box

sante skrev:
ska på kurs i helgen.

Men frågan är hur jag ska göra med hästen och övernattningen?
Jag ska köra ca 2 mil med hästen ( hon hatar att åka transport, står stilla i men är väldigt svettig när hon väl är framme)
Hon ska ridas två pass på lörd, ett pass på sönd. UNder tiden får hon stå inne på box då det inte finns tillgång till utehage.

Jag vill igentligen ta henne med hem på lörd, annars får hon stå inne tills på sönd ( hon går i lösdrift annars) och jag vet att hon blir olycklig att stå inne så länge. Men sen är det lite jobbigt med transporterandet..men iförsig kanske hon kommer att lära sig då hon får åka på både lörd och sönd?

Vad skulle ni ha gjort om det gällde en häst som går på lösdrift och med vinterpäls.

Nu har jag aldrig varit i din sits där jag haft transportabelt avstånd hem sådär. Men jag har tagit hästar som gått på bete dygnet runt och tagit med dem på kurs där de fått stå på box och ridas 2 pass/dag, och de har faktiskt tagit det väldigt bra. Det är nog rätt mycket för lilla hjärnan att hålla ordning på, nya intryck etc så de verkar mest stå och halvsova i sin box, och inte stöka runt. Oavsett om jag tagit dem direkt från bete, eller direkt ur hagen på vintern.

DOck klipper ju jag mina som rids (trots att jag har kallstall) så värmen kan ju vara ett problem, MEN det beror ju på hur kallt/varmt det är i stallet? Mina har fullpälsade inte haft problem med att det blivit för varmt när de stått på klinik t ex.

JAG skulle INTE åka dubbelt med henne utan stalla upp. Låt kursen bli något positivt, dvs man uthärdar resan dit, sen är det kul i två dagar och sen kommer man hem (och det är också kul), så jag skulle inte åka emellan med henne just för hon inte åker bra!

men oavsett vad du väljer tror jag inte du beh oroa dig!

Sv: Kurs, körning och box

Jätte tack för ditt svar! :bow:
Kan vara att hon blir så trött ändå av allt omkring!
Ska nog låta henne vara kvar isånnafall..slipper det jobbiga med transporteringen åxo!

Ska klippa/ raka henne under halsen där hon svettas som mest, hoppas att det ska hjälpa..hon kommer dock att stå i utebox så det kanske fixar sig ändå!

Puh, nu är jga inte så nervös inför kursen :D

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar