kürprogarm

F

flurri

hej!

jag har tänkt starta en kür om några veckor, det ska vara en kür på L:B nivå, och jag har letat som en galning för att få tag i vad som ska ingå i ett sånt program, jag fick tipset stallbacken men där finns dom ju inte.
är det någon här som vet vad som ska ingå på den nivån?
det ska vara den som det ingår skritt, trav och galopp!

tack på förhand// sara

(hade jag lite mer pengar skulle jag ju självklart beställa mig en programbok!!)

Sv: kürprogarm

Det finns inga kürprogram (officiella) på LB-nivå i Sverige, det hindrar förstås inte att man kan ha en kür på klubbnivå som LB! Det som ingår är samma som i "vanliga" LB-program, finns det fortfarande (bara) LB:1-LB:2 (det är hundra år sedan jag tävlade)? I så fall, kolla vad som ingår i dessa! Kolla med arrangören, gissar att tiden bör ligga på 4.30-5 minuter, som för alla andra kürprogram förutom GP. Men, eftersom det inte finns nån officiell LB kür, är det bäst att höra med arrangören exakt vad som gäller!

Mvh Cissi

Ja, jag har aldrig hört talas om nåra kürprogram på LB ;) haha
Elin

Min gammla ridskola ska anordna kürtävling nu i maj. Man får antingen fritt komponera ett programm efter vad man kan, kan välja att rida i bara skritt och trav också. Eller också kan man välja ett programm och göra om det till en kür. Roligt initiativ tycker jag.

hahaha det är ju där jag ska tävla!
men när jag ringde dom och frågade vad som skulle ingå så sa dom skritt, trav och galopp plus ryggning och det kunde vara flera saker så jag skulle kolla det på stallbacken, men där fanns dom så klart inte.

De menade säkert, precis som Cissy sa tidigare, att du skulle kolla på Stallbacken på de vanliga LB-programen och se vad som ingår. De rörelser som ingår i de programen får du troligtvis använda dig av men inte svårare. Nu kommer jag inte ihåg på rakarm vad som ingår i LB men utöver skritt, trav och galopp så är det väl även mellantrav och mellangalopp, ökad skritt, volter i trav (10m?), volter i galopp (15m?), ryggningar. Sen kanske det även kan ingå (men kolla upp det för jag är inte säker!) åttvolt, serpentin i trav, skänkelvikning (borde iaf vara i skritt, osäker på trav) bakdelsvändningar.

Ju "enklare" kürprogram det är desto svårare att göra ett som är "roligt" dvs man har ju inte så mkt rörelser att välja på och då kan det ju kännas lite "slätstruket"... därför är det viktigt att göra så fantasifulla vägar som möjligt! :) Försök tänka i så nya banor som möjligt. Tänk på bara att behålla flytet i programet så att du inte gör så krångliga vägar att det känns "för mkt". Att variera mkt mellan gångarterna är också ett tips. Man behöver inte rida ett helt varv runt i trav etc

Var också noga med musiken du väljer. Den ska passa både till rörelserna du rider såväl som till hästen och dig!

Hoppas det går bra och att du får roligt! :banana:

Lycka Till! :bow:

Saigon skrev:
De menade säkert, precis som Cissy sa tidigare, att du skulle kolla på Stallbacken på de vanliga LB-programen och se vad som ingår. De rörelser som ingår i de programen får du troligtvis använda dig av men inte svårare. Nu kommer jag inte ihåg på rakarm vad som ingår i LB men utöver skritt, trav och galopp så är det väl även mellantrav och mellangalopp, ökad skritt, volter i trav (10m?), volter i galopp (15m?), ryggningar. Sen kanske det även kan ingå (men kolla upp det för jag är inte säker!) åttvolt, serpentin i trav, skänkelvikning (borde iaf vara i skritt, osäker på trav) bakdelsvändningar.

Ju "enklare" kürprogram det är desto svårare att göra ett som är "roligt" dvs man har ju inte så mkt rörelser att välja på och då kan det ju kännas lite "slätstruket"... därför är det viktigt att göra så fantasifulla vägar som möjligt! :) Försök tänka i så nya banor som möjligt. Tänk på bara att behålla flytet i programet så att du inte gör så krångliga vägar att det känns "för mkt". Att variera mkt mellan gångarterna är också ett tips. Man behöver inte rida ett helt varv runt i trav etc

Var också noga med musiken du väljer. Den ska passa både till rörelserna du rider såväl som till hästen och dig!

Hoppas det går bra och att du får roligt! :banana:

Lycka Till! :bow:

Haha, blev lite förvirrad först, trodde att du menade LB:1, men sedan fatta jag att du mena alla LB ;)
Elin

Saigon skrev:
Att variera mkt mellan gångarterna är också ett tips. Man behöver inte rida ett helt varv runt i trav etc

Saigon, du har många poänger i det du skriver!

Dock avråder jag bestämt från att göra många växlingar mellan gångarter när man sätter ihop musiken själv. Det blir väldigt hoppigt och oharmoniskt. Eftersom gångarterna är så olika vad det gäller takt så blir det inte bra att ha samma musik till trav och galopp heller.

Mvh Cissi i all hast (fullt upp)

Nja, det handlar ju förstås om hur mkt känsla man har och vilken musik man väljer. En del musik fungerar faktiskt till fler gångarter beroende på svängningar i intensiteten. (och jag håller nog inte med om att den skulle föreligga ngn större risk bara för att man "gör den själv":smirk: ) Men jag håller med om att man inte ska sträva efter sönderhackade kürer där det låter som man tryckt på stop och play ideligen på en bandspelare :D Pernilla André (har jag för mig det var) hade en skräckversion på en sådan för ett par år sedan.

Sen får man ju komma ihåg att en kür på ridskolenivå kräver ju inte heller samma standard som en på GP-nivå ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 063
Senast: WildHorse
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 730
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 314
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka