ylvaaskersund
Trådstartare
VARFÖR kuperade man hundars öron och svansar förr?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För exempelvis Dobermannen var det från början för att det skulle se "vassare" och farligare ut, personligen tycker jag att dom ser korkade ut![]()
VARFÖR kuperade man hundars öron och svansar förr?
Ja, de ser handikappade ut, och det var väl också meningen. Utan svans och öron är det mycket svårare (omöjligt för icke-hundvan person?) att se om hunden är glad, rädd eller arg, och vissa vakthundar m.fl. ville man alltid skulle se arga ut.
For att vildsvin och varg som man jagade med hund inte skulle ha utstickande saker att bita grepp om.
Pa 16-1700 talet var det tex i england vanligt att man kuperade kavallerihastars oron ocksa for att man inte av misstag skulle hugga av dom med sabel eller varja under strider.
/KT
Oj det har jag aldrig hört talas om! Gjorde man det innan 1600-talet också, eller var det bara under den tidsperioden? Varför är det aldrig återgivet på t ex tavlor osv? Eller är det det?
Oj det har jag aldrig hört talas om! Gjorde man det innan 1600-talet också, eller var det bara under den tidsperioden? Varför är det aldrig återgivet på t ex tavlor osv? Eller är det det?
Jo det finns atergivet pa en hel del tavlor.
/KT
Visst är de dumt att kupera öron o svansar på hundar, nu får man ju inte göra de i sverige eller någon annanstans men vissa gör de ändå.
Men att jag måste säga att på vissa hundraser ser de faktiskt mkt bättre ut.
Vi tar ett exempel. Dobberman. Själv tycker jag inte om deras gång när dom går eller springer, dom liksom gungar fram åt sidorna, ser förjävligt ut, finns ingen stil på dom.
Men kuperad dobberman på både svans o öron ser så otroligt mycket bättre ut och då ser det ut som att dom får mer självförtroende och gångstilen blir annorlunda.
Men alla tycker vi ju olika.
Men detta är min åsikt om det .