Kuperade öron

Sv: Kuperade öron

dels var det väl estetiskt och sen när det gäller svansar så har väl en del raser lätt för att skada dom, men jag tror det är esetiskt där också. För Grandisen har man ju aldrig kuperat svansarna på.

Visst är de dumt att kupera öron o svansar på hundar, nu får man ju inte göra de i sverige eller någon annanstans men vissa gör de ändå.

Men att jag måste säga att på vissa hundraser ser de faktiskt mkt bättre ut.
Vi tar ett exempel. Dobberman. Själv tycker jag inte om deras gång när dom går eller springer, dom liksom gungar fram åt sidorna, ser förjävligt ut, finns ingen stil på dom.
Men kuperad dobberman på både svans o öron ser så otroligt mycket bättre ut och då ser det ut som att dom får mer självförtroende och gångstilen blir annorlunda.

Men alla tycker vi ju olika.
Men detta är min åsikt om det .

Mycket för att det helt enkelt är snyggt (tycker att det är snyggt, men är emot kupering), utomlands förekommer det väl fortfarande..?

Exempelvis Anatolisk Herdehund och andra vaktande raser som traskar runt i bergen och vaktar olika boskapsdjur kuperas för att öronen inte ska slitas av i strid med rovdjur och infekteras eller göra hunden oduglig på annat sätt. Då klipper man bort snudd på hela skinndelen och en hel del brosk på örat. Det är verkligen asfult :crazy:

För exempelvis Dobermannen var det från början för att det skulle se "vassare" och farligare ut, personligen tycker jag att dom ser korkade ut :D

På senare tid kuperades Boxerns svans för att inte slå av den själv mot möbler och annat i dess närhet.

Jakthundarna kuperades för att inte förstöra svansen i skogen.
Pudelns svans tog man bara bort ca 1/3 av och jag tror att detta var för att tussen på svansen skulle stå mer upp och synas bättre (tack vare att böjen på svansen försvan, blev bara som en spik rakt upp liksom.

Mycket konstigheter vi hittat på med våra djur :crazy:

För exempelvis Dobermannen var det från början för att det skulle se "vassare" och farligare ut, personligen tycker jag att dom ser korkade ut :D

Ja, de ser handikappade ut, och det var väl också meningen. Utan svans och öron är det mycket svårare (omöjligt för icke-hundvan person?) att se om hunden är glad, rädd eller arg, och vissa vakthundar m.fl. ville man alltid skulle se arga ut.

VARFÖR kuperade man hundars öron och svansar förr?

For att vildsvin och varg som man jagade med hund inte skulle ha utstickande saker att bita grepp om.

Pa 16-1700 talet var det tex i england vanligt att man kuperade kavallerihastars oron ocksa for att man inte av misstag skulle hugga av dom med sabel eller varja under strider.

/KT

Ja, de ser handikappade ut, och det var väl också meningen. Utan svans och öron är det mycket svårare (omöjligt för icke-hundvan person?) att se om hunden är glad, rädd eller arg, och vissa vakthundar m.fl. ville man alltid skulle se arga ut.

Jo, men precis. Rumpan ser så naken och konstig ut när dom springer också :crazy:
Jag tycker det är synd att man vill kupera dom idag för det är en rätt vacker hund när den får behålla sina kroppsdelar.

For att vildsvin och varg som man jagade med hund inte skulle ha utstickande saker att bita grepp om.

Pa 16-1700 talet var det tex i england vanligt att man kuperade kavallerihastars oron ocksa for att man inte av misstag skulle hugga av dom med sabel eller varja under strider.

/KT

Detta var nytt för mig och väldigt intressant! :laugh:

Oj det har jag aldrig hört talas om! Gjorde man det innan 1600-talet också, eller var det bara under den tidsperioden? Varför är det aldrig återgivet på t ex tavlor osv? Eller är det det?

Oj det har jag aldrig hört talas om! Gjorde man det innan 1600-talet också, eller var det bara under den tidsperioden? Varför är det aldrig återgivet på t ex tavlor osv? Eller är det det?

Jag var tvungen att googla lite, blev så nyfiken när du ställde din fråga :D

Jag hittade en staty och 2 målningar där det ser ut som om öronen är borta (vet dock inte om det bara är suddigt eller om öronen i statyfallet har slagits bort av ålder):

t11374.jpg

riddarmodell-r-m.gif

ryttarbilden-liten.jpg

Jo det finns atergivet pa en hel del tavlor.

/KT

Det är fortfarande vanligt i andra länder. Tyvärr åker svenskar ibland på "semester" med hunden och poff - så råkar svansen vara borta när de kommer tillbaka - märkligt

På schnauzer var det iaf för att råttorna inte skulle komma åt att bita i öronen. Därav det massiva skägget också.

För att det skulle se snyggt ut, enligt dem i alla fall. Tack och lov att det är förbjudet här i Sverige annars hade den trenden fortsatt vill jag lova. Stackars hundar ;S

Visst är de dumt att kupera öron o svansar på hundar, nu får man ju inte göra de i sverige eller någon annanstans men vissa gör de ändå.

Men att jag måste säga att på vissa hundraser ser de faktiskt mkt bättre ut.
Vi tar ett exempel. Dobberman. Själv tycker jag inte om deras gång när dom går eller springer, dom liksom gungar fram åt sidorna, ser förjävligt ut, finns ingen stil på dom.
Men kuperad dobberman på både svans o öron ser så otroligt mycket bättre ut och då ser det ut som att dom får mer självförtroende och gångstilen blir annorlunda.

Men alla tycker vi ju olika.
Men detta är min åsikt om det .
:eek::eek::cry::cry:

Vi har alla olika åsikter, och min är att jag INTE håller med dig!:p

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
476
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 792
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 336
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka