Kunskap om permanentbädd

bigganl

Trådstartare
Jag läser ofta här på Buke om hur permanentbäddar har anlagts. Det är ofta spån i botten och torv ovanpå, torv både som botten och som överlager, inget underst på golvet (kalk, Stalosan eller liknande)

Håller kunskapen om hur en permanentbädd ska anläggas och vad den har för funktion att försvinna?

Jag tycker det är ett bra alternativ till växelströbädd, men under förutsättning att den är rätt anlagd för att kunna fungera som tänkt.
Det verkar vimla av människor som säger att de har en permanentbädd till hästen, men av beskrivningen att döma har de ett eget påhitt som ska likna permanentbädd, men som inte har en chans att fungera.
Mixtrar folk på egen hand? Är de rädda för att fråga? Varför ens försöka anlägga en permanentbädd om man inte vet hur?
Jag läste tom en tidningsartikel där de beskrev hur en permanentbädd anläggs och det var helt tokigt alltihop. Jag blir så irriterad!
Alla kan inte veta allting. Det är inget konstigt med det, men det får inte bli oviktigt att söka kunskap.

När jag började på ridskolan (på 70 talet) var detta något som lärdes ut. Görs det inte längre? Även om vi har flera strömedel idag att välja mellan så har permanentbäddens funktion inte ändrats.
 
Senast ändrad:
Sv: Kunskap om permanentbädd

Fast vad för strömaterial eller kombination av strömaterial man använder är ju faktiskt inte avgörande. Inte heller kalk/etc i botten. Det går ju att om de övriga 'omständigheterna' är de rätta att utan problem anlägga en permanentbädd utan grundkalkning exempelvis. Kalket spelar ju en minimal roll för hur bädden sedan sätter sig, brinner etc. Däremot kan det spela stor roll för hur luftmiljön blir.

Jag har gått från permanentbäddar med halm lagda enligt konstens alla regler och skötta enligt konstens alla regler, till att ha permanentbäddar med rent spån. Ingen kalk, ingenting. Utan spån. Jag har en bädd med halm över spån, men det är mest för det låg en synnerligen fin spånbädd i botten och jag skulle gå över till halm, så bäddbotten fick ligga kvar. I sommar när den töms kommer den att läggas om med enbart halm, då jag inte tycker om det där spånet i botten.

Permanentbäddens funktion är ju att erbjuda djuret en mjuk men fast, rent och torr och halkfri bädd, som dessutom alstrar en del värme. För människan blir det en minskad daglig arbetsinsats, och en minskad strömängd. I gengäld får man drabbas av knäckt rygg och ammoniakångornas 'välgörande' effekt en gång per år, eller när man nu tar ut den. (Mina spånbäddar ligger två år faktiskt).

Men visst är kunskapen påväg bort, men samtidigt så även på 70-talet så fanns det ju olika åsikter. Nu minns jag inte 70-talet eftersom jag är född 78, men jag vet att 10 år senare iaf så fanns det redan då delade meningar om hur en bädd anläggs/sköts, och då ifråga om man under tiden bädden satte sig skulle ta bort träcket eller låta det vara, och även senare, om det skulle tas ut någonting (= träck), eller bara plattas till och ströas över.

Och kan inte säga att någon har rätt eller fel.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Man lär inte ut hur en permanentbädd anläggs längre då det inte används i samma utsträckning längre. Den normala bädden numera är just bädd och inte permanentbädd det vill säga man tar bort kiss och bajs och lägger torrt nytt strö där det behövs. Eftersom man inte rör runt i det strö som inte är förorenat blir det en tätare bädd som gör att hästen får en torr och mjuk liggplats. Riktig permanentbädd där man lägger på lager efter lager utan att mocka ut fungerar bara i stall med mycket högt i tak och i ligghallar på lösdrifter. Permanentbäddar fungerar bra i stall med ordentlig luftväxling (typ kallstall, ligghallar etc.) men i våra stall som i allmänhet är isolerade räcker inte luftväxlingen (dvs ventilationskapaciteten) till för en riktig permanentbädd. Om man hade någon variant på permanentbädd i stallen förr så minns nog många vilken stark ammoniaklukt det ofta var i dessa stall. Som bekant kom det en ny djurskyddslag 1988 som ställde krav på stalluftens kvalité och därmed tog död på stall med halvkassa permanentbäddsystem.

I boxar och spiltor ska det vara bädd, i lösdrifter och stall dimensionerade för permanentbädd är permanentbädd bra.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

vilka fördomar du har : )

det finns många bra sätt att lägga en fungerande permanentbädd.
1970 talet var inte bibeln :) torv fanns tex inte ens då som strömedel.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Jag träffar mycket flera nuförtiden som har permanentbädd än på tex 80 talet. Då hade i princip alla växelströbäddar. Nu tycker jag det blivit riktigt vanligt med permanentbäddar.

Alexandra W. Jo jag tycker det spelar roll vilket strömedel som används i framförallt det övre lagret. Meningen är ju att det övre lagret ska vara torrt och att det ska släppa igenom urinet till det undre lagret som ska brinna ihop. Om man lägger torv överst släpper det inte igenom urinet. Spån och halm släpper däremot igenom bra. I det undre lagret fungerar halm och torv bra. Bränner fortare. Spån tar mycket längre tid på sig för att bränninsprocessen ska komma igång.
(För att binda ammoniak och förhindra bakterier tycker jag det är viktigt att strö med ex Stalosan eller liknande. Det är ju en hälsofråga för hästen.)

Mackan; Du har missuppfattat mig. Fungerande permanentbäddar har jag inte sagt någonting om. Det är de icke fungerande permanentbäddarna jag pratar om. De som inte kan fungera. Och det är inte fördomar. Det är fakta av vad jag hör och ser.

Jag har aldrig påstått att allt som sades på 70 talet var rätt.
Bara konstaterade att det lärdes ut då och undrade om det inte gjorde det nu längre. Eftersom det blivit så vanligt med just permanentbäddar är det ju viktigt att lära ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Kunskap om permanentbädd

Alexandra W. Jo jag tycker det spelar roll vilket strömedel som används i framförallt det övre lagret. Meningen är ju att det övre lagret ska vara torrt och att det ska släppa igenom urinet till det undre lagret som ska brinna ihop. Om man lägger torv överst släpper det inte igenom urinet.

Jag håller med dig ang att torv överst fungerar ganska dåligt, samtidigt så släpper ju torv igenom rätt bra ändå, däremot får du en 'våt fläck' som du endera får gräva bort ytlagret på, eller ströa över. Den våta ytfläcken blir dock för en valack typ som en femkrona, märrarna som skvalar mer är värre. (Dock avskyr jag torv rent allmänt, men det är en annan historia)

Spån och halm släpper däremot igenom bra. I det undre lagret fungerar halm och torv bra. Bränner fortare. Spån tar mycket längre tid på sig för att bränninsprocessen ska komma igång.

Visst tar det längre tid för spånet att brinna, men det gör ju inte bädden sämre?

(För att binda ammoniak och förhindra bakterier tycker jag det är viktigt att strö med ex Stalosan eller liknande. Det är ju en hälsofråga för hästen.)

Jag har 0 ppm ammoniak 5 cm över bäddytan. Inte ett gram kalk eller stalosan eller liknande.

Så jag anser inte att det per automatik är en hälsofråga ang kalk/stalosan. Utan det beror helt på, som jag skrev i första inlägget, hur förutsättningarna i övrigt är.

Jag har kallstall (ammoniak utvecklas inte under fem minus t ex), jag har över 10 meter i takhöjd och självventilation med glespanel. Öppet till nock. Mitt behov av kalk/stalosan är minimalt. (Utom när ponnyslyngel gräver sönder bädden, då är det lokalt i hans box lite ångor)

Så, rena spånbäddar utan kalk eller annat som fungerar exakt som tänkt, och som uppfyller alla dina önskemål och krav. Det hänger inte på ströet eller på kalken, det hänger på de yttre förutsättningarna.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

*kl*
Och vad är det som säger att ditt sätt är det rätta???

Jag har permanetbädd i min lösdrift och har även jobbat med både kossor och grisar som gått på lösdrift med permanentbädd och vi har alla gjort bäddarna på olika sätt men alla har ju funkat fint för det.
Det viktigaste är ju att det översta torra lagret har rätt mängd så att amoniaken inte kan stiga uppåt.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Med permanentbäddar av enbart torv (kaka + löst uppepå) kan jag inte hålla med om att det funkar sämre. Tvärt om, har aldrig haft så lite lukt i stallet som nu.

Det jag tycker är långt allvarligare än vad man har i boxen, är kunskapen om ventilation (och till viss del även stalltemperatur) för hästarnas välbefinnande.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

kl

Vi har torv underst & spån överst. Bra luft i stallet o knappt nån lukt alls. Mockar ur pinket när det behövs. Hästarnas halsar mår mkt bättre än när vi hade enbart spån & mockade ur både & varje dag.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

torv fanns tex inte ens då som strömedel.


Bara som en upplysning så tror jag faktiskt att det fanns :) Vår släkt har mark här i Västerbotten där man bröt torv "förr i världen" för att använda till ladugårdarna. Så helt nytt är det inte :)
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Nä det har du faktiskt rätt i. dock erinrar jag mig inte att torv var särskilt vanligt som strömedel åt häst på 70 talet. men jag kan ju ha fel, i vilket fall var det inte min avsikt att haka upp mig på just torvet, utan det var mera att det finns många bra sätt som funkar att lägga en permanent bädd.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Jag har då aldrig fått lära mig hur en permanentbädd läggs :confused: Är född 86 och har alltså ingen aning om hur det var på 70-talet.

Kan ni inte förklara?

Jag förmodar att det är samma sak som vi kallar "botten". Alltså ett hårt lager under och löst strö ovanpå. Men vet som sagt inte HUR man gör det, så har man en häst som går runt runt och aldrig låter spånen ligga på plats, har jag aldrig haft botten till. Har då använt mig av gummimattor istället.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Svar rent allmänt, blev riktat till fel person, sorry!!

Det var intressant att hitta denna tråd just nu för jag har gått och funderat på sistonde om hur man anlägger en permanentbädd. Bara för att jag är nyfiken helt enkelt!

Jag gick på ridskola från början av 80-talet och jag har aldrig fått lära mig något om bäddar eller stallskötsel. Det fick jag lära mig på egenhand när jag skaffade egen häst i tonåren. Det vore nog bra att lära ut mer av stallskötsel på ridskolor tror jag. Det var rätt tuffa första år med egen häst när man kunde så lite från början. Man blir väldigt beroende av att ha kunniga människor omkring sig då, något som jag som tur var hade!

Åter till permanentbädd, jag har ingen kuskap alls om dessa och skulle gärna vilja veta, steg för steg, hur man anlägger och sköter en permanentbädd på bästa sätt. Det passar väl bra under denna tråd att få en utförlig beskrivning för oss noviser!

Tack på förhand!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kunskap om permanentbädd

Nej det är mycket möjligt. Det kanske var uttjänt även åt nötkreatur på 70-talet, vad vet jag :p Men det är kul när farmors bror visar "bösshuse´" och dylikt :)
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Givetvis beror det på förutsättningarna om kalk eller Stalosan behövs, men det är inte många som har så välventilerade stallar att det funkar utan. Om det gör det så är det ju bra.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

*kl*
Och vad är det som säger att ditt sätt är det rätta???

Jag har permanetbädd i min lösdrift och har även jobbat med både kossor och grisar som gått på lösdrift med permanentbädd och vi har alla gjort bäddarna på olika sätt men alla har ju funkat fint för det.
Det viktigaste är ju att det översta torra lagret har rätt mängd så att amoniaken inte kan stiga uppåt.

Ja och att det översta lagret släpper igenom urinet så det inte blir kvar uppe.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Ja till hästar som gräver eller river upp en permanentbädd har man växelströbädd istället.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Med permanentbäddar av enbart torv (kaka + löst uppepå) kan jag inte hålla med om att det funkar sämre. Tvärt om, har aldrig haft så lite lukt i stallet som nu.

Det jag tycker är långt allvarligare än vad man har i boxen, är kunskapen om ventilation (och till viss del även stalltemperatur) för hästarnas välbefinnande.

Jag kan personligen inte ha torv som övre lager på mina bäddar för jag får inte torven att släppa igenom urinet. Lukt har jag inte nämnt i det sammanhanget, Bara att det övre lagret ska släppa igenom urin för att det ska bli en bränningsprocess i det undre lagret.
Visst finns det en mängd andra områden där det finns stora kunskapsluckor hos hästägare. Det håller jag med om, men nu var det just permanentbäddar som jag ville prata om.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Jag hade permanentbädd med spån i uteboxen/sjukboxen förr. Som sagt, det blev en våt ytfläck, stor som en femkrona av valacker, större från ston dock, då kanske den var en dm i diameter. Resten släpptes igenom ner till botten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp