Kunskap om permanentbädd

Sv: Kunskap om permanentbädd

Jag har aldrig fått lära mig nått om stallskötsel och knappt något om hästskötsel heller på ridskolan. Så vad är en växelströbädd? :) Är det när man mockar ur som vanligt eller?

Mina kunskaper har jag sökt på annat håll och fått höra många olika teorier för att till slut bilda mig en egen uppfattning. Om jag lägger permanentbädd föredrar jag kalk underst, sedan ett torvlager och sedan halm, eller bara halm. Jag har ingen aning om vad du eller någon annan anser är korrekt, men jag har inte varit med om några problem med den här bädden i alla fall.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

KL

Jag använder kalk eller stalosan i botten. sen lägger jag tjockt med spån - nästan 2 dm iallafall. Låter oftast hästen stå på enbart detta spån ngra dagar, så det packar ihop sig. sen lägger jag halmbädd över, och mockar sen bara bort spillningen. Det blir en VÄLDIGT fräsh bädd, som i princip håller sig helt torr i långa månader, för allt går igenom halmlagret och ner i spånet. Bädden blir lagom fast och rivs inte upp.

Förr i tiden :angel: gjorde jag oftast enbart halm-permanenta bäddar. Man kalkade då i botten, och tog sen halmkakor utan att skaka ut dem, och "kilade" dem tätt mot varandra som botten lager. sen massor massor med lös halm ovanpå. det packade snabbt i hop sig i bottenlagret och blev ett fast golv som gav bra värme. dock tycker jag denna typ av enbart halmbädd blir blötare snabbare.

som sagt - det finns flera olika fungerande sätt.
jag har också som alexandra erf. av att det inte alltid behövs kalk eller stalosan i botten, men det är en billig ide att lägga som regel oavsett, då det kostar väldigt lite (en 20 kg säck kalk kostar väl typ 48 kronor) och säkrar att amoniaken binds betydligt bättre.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Alexandra W. Jo jag tycker det spelar roll vilket strömedel som används i framförallt det övre lagret. Meningen är ju att det övre lagret ska vara torrt och att det ska släppa igenom urinet till det undre lagret som ska brinna ihop. Om man lägger torv överst släpper det inte igenom urinet. Spån och halm släpper däremot igenom bra. I det undre lagret fungerar halm och torv bra. Bränner fortare. Spån tar mycket längre tid på sig för att bränninsprocessen ska komma igång.
(För att binda ammoniak och förhindra bakterier tycker jag det är viktigt att strö med ex Stalosan eller liknande. Det är ju en hälsofråga för hästen.)

Hmmmm, jag vet inte vad du tycker om min bädd då? Jag har under en längre tid haft endast torv och det har fungerat alldeles utmärkt. Jag upplever inte alls det som att urinen inte släpps igenom. :confused:

En gång i veckan skrapar jag av lite torv i mitten på boxen. Har en valack som alltid kissar där och då blir det ju till slut en kulle som skulle bli alladeles för hög om jag inte gjorde så. När jag skrapat av så det blir någorlunda jämt strör jag på ny stalosan på kissfläcken. Till sist öser jag in ny torv som jag fördelar jämt över boxen.

Till min häst brukar detta räcka räcka en vecka - sen är det dags att skrapa lite, ny stalosan + torv igen.

Pålle har hela tiden torrt och rent och kisset sjunker visst ner i den tjocka bädden. :)

Senaste tiden har jag dock blandat i lite finkornig sågspån för att dryga ut den dyra torven men jag upplever ingen skillnad i bäddens förmåga att dra ner kisset. :)
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Jag hade permanentbädd med spån i uteboxen/sjukboxen förr. Som sagt, det blev en våt ytfläck, stor som en femkrona av valacker, större från ston dock, då kanske den var en dm i diameter. Resten släpptes igenom ner till botten.

Ja visst. spån släpper igenom bra. Det är torv jag ifrågasätter som övre lager. Jag får inte det att släppa igenom urinen. Spån har jag själv överst på mina 2 permanentbäddar. Den ena är enbart gjord på spån pga att det inte gick att få tag på torv ett tag i höstas, men den bädden växer på höjden i snabb takt. Det gör inte bädden med torv i botten. (men visst går det att ha enbart spån) Men jag gillar inte att det tar så himla lång tid för spånet att brinna jämfört med torven.
 
Senast ändrad:
Sv: Kunskap om permanentbädd

Det är inte vad jag anser som är väsentligt. Det jag menar är att en permanentbädd har en viss funktion. Vitsen med den är att det övre lagret ska vara mjukt och torrt för hästen och släppa igenom urinet så att det ska starta en bränningsprocess i det undre lagret.
Man mockar bara bort träcken. Det undre lagret bränns till suverän jordförbättrare under tiden. (och blir behaglig värme för hästen)
Om man då lägger ett övre lager som inte släpper igenom urin, då försvinner vitsen med permanentbädden. Om man dessutom mockar ut urin jag då finns heller ingen vits med en permanentbädd.
Som du skrev så är växelströbädd den bädd som man mockar varje dag och tar bort allt blött och all träck.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Ja om du får torven att släppa igenom urin så är det väl bara bra. Jag lyckas inte med det själv. Däremot skulle jag inte skrapa i bädden. Det lager som brinner ska inte röras pga att de ammoniakgaser som finns där stiger upp samt att man stör förbränningsprocessen. Det är ju därför hästar som gräver eller river i bädden inte är lämpliga för permanentbädd.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Ja om du får torven att släppa igenom urin så är det väl bara bra. Jag lyckas inte med det själv. Däremot skulle jag inte skrapa i bädden. Det lager som brinner ska inte röras pga att de ammoniakgaser som finns där stiger upp samt att man stör förbränningsprocessen. Det är ju därför hästar som gräver eller river i bädden inte är lämpliga för permanentbädd.

Skrapa måste jag för annars får hästen till slut stå högt uppe på en kulle och slå skallen i taket :D

Men det är bara precis det allra översta skiktet på en väldigt liten yta mitt i boxen. Visst luktar det lite ammoniak men inte värre än när hästen precis kissar. Strör dessutom på Stalosan på fläcken varje gång det händer och detta binder ammoniaken jättebra.

Det lilla försiktiga skrapandet med en lövräfsa som jag gör kan inte jämföras med en häst som gräver i boxen. :)
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Ja visst. spån släpper igenom bra. Det är torv jag ifrågasätter som övre lager. Jag får inte det att släppa igenom urinen. Spån har jag själv överst på mina 2 permanentbäddar. Den ena är enbart gjord på spån pga att det inte gick att få tag på torv ett tag i höstas, men den bädden växer på höjden i snabb takt. Det gör inte bädden med torv i botten. (men visst går det att ha enbart spån) Men jag gillar inte att det tar så himla lång tid för spånet att brinna jämfört med torven.

Det skulle stå torv, det var därför just uteboxen nämndes. Alla andra har ju spån alt halm. Men la torv därute. Dock slängde jag ut skiten sen,d et dammade så in åt helsike.

Jag har spånbäddar (och nu ska det stå spån) som legat i två år utan att stiga på höjden i direkt snabb takt. Dock får jag några ggr per säsong försiktigt ta ner lite där valackerna pinkar, annars blir det en kulle där. Stobäddar inget problem (de pinkar ju än här och än där)

Så jag håller inte med dig där heller.

Brinntiden för spån spelar mig faktiskt ingen större roll, bädden är torr, fast och behaglig ändå, och den lilla värme som går förlorad av långsammare förbränning är försumbar.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Då förstår jag felskrivningen.
Hästarna här är tvärtom mot dina. Stoet kissar alltid på samma ställe så hon har en kulle baktill i sin box (stor häst). 2 åriga ponnyvalacken kissar överallt så hans bädd är jämn och fin, men det är han som har enbart spån och den är väldigt tjock jämfört med bädden hos min häst.
Det väsentliga är ju att bäddarna fungerar som de ska.
Min fundering när jag startade tråden var ju om det verkligen lärs ut hur permanentbäddar ska fungera nuförtiden. När jag läser om de som mockar ut urinet varje dag undrar jag om de vet hur en sådan bädd är tänkt att fungera.
Jag tror jag fått en hyfsad uppfattning om det nu.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Nej, det lärs knappast ut hur de fungerar. Det enda i den vägen jag sett är typ artiklar i tidningar, ofta med en rad sakfel.

Jag lärde mig när jag var liten, av pappa. Vi hade permanentbädd både till korna - som bodde i boxar (!) - och till ponnyerna. Dock den verkligt ursprungliga typen där inte heller bajset tas ut utan vänd ner/platta till dem och ströa på nytt.

Det tog en evighet och jag avskydde det redan som barn när bäddarna skulle tömmas på våren. Hopbrunnet utav bara f*n, spånbäddar, kornas var en halv meter höga. Urk.

Jag kör ju mocka ut bajsvarianten jag, och ta ner ev kullar. Min ungponnyvalack pissar också överallt, så han är inte problem så, han är enda valack som gjort det dock, de andra har kissat på samma ställe. För att uppväga denna 'hjälp' till matte roar han sig med att med jämna mellanrum gräva upp bädden (halm). Samtidigt så på växelströ ligger han ju på betongen..
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Men snälla, kan vi inte få en instruktion då, så vi lär oss hur vi anlägger en perfekt permanentbädd, jag skulle verkligen vilja lära mig!
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Nä det har du faktiskt rätt i. dock erinrar jag mig inte att torv var särskilt vanligt som strömedel åt häst på 70 talet. men jag kan ju ha fel, i vilket fall var det inte min avsikt att haka upp mig på just torvet, utan det var mera att det finns många bra sätt som funkar att lägga en permanent bädd.

Jag läste just hur man anlägger permanentbädd i Arméns instruktion för hovslagarmanskap (1940 år upplaga). Där rekommenderas torv i botten. Jag hajjade till för jag trodde inte det användes på den tiden.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Min fundering när jag startade tråden var ju om det verkligen lärs ut hur permanentbäddar ska fungera nuförtiden.

Nej alltså min dotter är 18 nu och red bl a på ridskola mellan 4 och 15års ålder men aldrig att de fick lära sig något sånt. Möjligtvis att man bara nämnde att det fanns olika strömedel.

Själv fick jag heller aldrig lära mig något sådant den tid jag var ridskoleelev.

Själv lärde jag mig faktiskt ganska mycket om bäddar här på Buke! :D
Man läste om hur andra gjorde, plockade ut det man tyckte verkade bra och provade.

Allt funkade inte helt till en början men efter lite trixande och fixande efter de egna förutsättningarna så funkar det bra nu. :)
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

En permanentbädd måste ju skötas efter hur individen funkar.
Om den kissar stora mängder o det undre laget blir mättat, så bör det bytas ut- delvis.
Det gjorde man även på 70-talet:D

Att ha torv överst innebär ju att man måste ta bort det blöta, av det som ska vara torrt o löst, annars blir hela bädden fuktig/ blöt.

Tycker nog att spån eller halm är bättre som ovanlager.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Men snälla, kan vi inte få en instruktion då, så vi lär oss hur vi anlägger en perfekt permanentbädd, jag skulle verkligen vilja lära mig!

Någon perfekt har jag inte pratat om. Däremot en fungerande. Om du läser inläggen så ser du vad jag menar. (även om det inte var det som var syftet med tråden)
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Det har dock varit en intressant tråd, som fått mig att fundera vidare :idea:

Och ja, spånet vi "toppade" med tidigare släppte igenom något bättre. Men med 2-4 balar torv / månad i åtgång för två hästar så känns det ok ändå. Det är en liten del urin som går ut för att hålla topplagret fräscht, men det var det med spånet också (om än något mindre).

Sett till ströval, för vår del är fortsättningen också intressant. Torven är superlätt att bli av med i nästa skede. ;)
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Jag som är född -82 fick lära mig på ridskolan hur man anlägger en permanentbädd under någon av alla tusen kurser man gick som liten. Jag kan hålla med dig om att vissa människor idag inte verkar ha den kunskapen, men över lag hoppas jag att de flesta som har en permanentbädd faktiskt förstår vad det handlar om.

Jag har själv svårt för dem som anlägger en permanentbädd genom att sluta mocka och bara lägger på ny halm. Jag har själv använt permanentbädd med halm i botten, men då har det varit hårdpackad halm. Jag föredrar dock torv som undre lager.
 
Sv: Kunskap om permanentbädd

Jag har själv svårt för dem som anlägger en permanentbädd genom att sluta mocka och bara lägger på ny halm.
Instämmer.
Är det konstigt att många hästar har röta i strålen eller i bärranden:mad:
På många lösdrifter går det till så, men där är det naturlig vädring, men ack så illa för hovarna:eek:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp