Kuhailan-linje - vad är det?

F

FTW

Det finns ju hingstar som det står är "en äkta Kuhailan-hingst". Vad betyder det? Var Kuhailan en speciell hingst eller är det en blodslinje eller ???

Sedan vet jag ju inte om det stavas Kuhailan heller, emn ni som känner till den förstår nog. :)

Provar att svara,,,,
Kuhalian Hafi b 1923
ARABIAN
PASB 205
Or. Ar.
var en utav dessa hingstar som när man forskar brukar hitta i stammen.
Så då borde Kuhailan vara en linje, eller???
Men Carina får väl förklara lite bättre...
:)

Tålamod ger 'lön för mödan'.. jag lovar :p

Hon dyker upp då tiden finns.. kan jag också lova :D

Här är jag.....Mycket att stå i.....

Kuhailan är egentligen en strain, d.v.s. ett familjenamn.
Strainen angavs ursprungligen av beduinerna, då de ville ge varje familj sin särprägel av de karraktärsdrag man hittade hos de arabiska fullbloden. Famlijerna namngavs, för att man på ett enkelt sätt skulle se de olika typerna inom arabtypen.
Jag kan skicka Dig en artikel jag skrivit om de olika strainen (den har varit publicerad i t.ex. SAM (SAHF's tidning) och i Norska arabhästtidningen, där jag på ett enkelt sätt beskriver de olika arabtyperna och strainen.

Du kan också läsa på följande sida:
http://www.geocities.com/Heartland/Estates/3095/CorrolariesOfStrain.html

och:
http://www.geocities.com/Heartland/Estates/3095/CorrolariesOfStrain2.html

Strainen nedärvs ALLTID via mammafamiljen, därav att t.ex. Kuhailan Haifi or.Ar. fått sitt namn via sin mor, Kuhailiyah Haifiyah or.Ar. och hon i sin tur via sin mor, Kuhailiyah Haifiyah or.Ar.
Beduinerna namngav alltså inte alltid sina hästar med ett speceillt namn, utan de fick heta som strainen i generationer...o.s.v.

Kuhailan Haifi or.Ar. imp. 1931 till Polen (Gumniska-stuteriet) från den arabiska öknen, tillsammans med Kuhailan Afas or.Ar.
Kuhailan Afas or.Ar. mamma hette såldes Kuhailiyah Afas or.Ar.

Obs. att stavningen kan vara olika beroende på olika översättnignar, men det finns alltid en maskulin och feminin form på namnen.

Kuhailan Zaid or.Ar. imp. vid samma tid till Babólna i Ungern. Hans mamma hette Kuhailiyah Al Ziyadah or.Ar.

Det finns idag ett FÅTAL pure-in-the-strain hästar (oavsett strain - Kuhailan, Saqlawi, Hadban, Muniqi, Abbeyan o.s.v.), men det finns ett antal stuterier i fr.a. USA som fortfarande försöker avla pure-in-the-strain.
De flesta hästarna idag är mer eller mindre blandnade i strainen och trots att en familj kan ha t.ex. Saqlawi som strain kan det ändock innehålla mestadels Kuhailan i stammen, så att hästen får Kuhailans särdrag och vice versa förståss.
Jag kan bara ge mina egna ston som exempel. Saqalawiyah i strain, MEN Kuhailan i typ.
Min hingst däremot tillhör det unika att han är 2:a generationenn pure-in-the-strain Kuhailan.

På t.ex. google.se kan Du söka på Kuhailan+strain, så får Du bl.a. upp de två ovanstående sidorna jag nämnt.
Charles C. Craver är en amerikansk arabhästuppfödare och författare, som är otroligt duktig på att beskriva detta med strains.

Men som sagt var, vill Du ha min svenska artikel så är Du välkommen att maila mig på carina@cesamarabians.com

Här är en beskrivning på vad strain är:

Strain: In Arabian horses, it has the old Bedouin meaning, in which the strain, or family, traces back in time to a certain mare. It may descend from a mare of a famous breeder, or a mare with an unusual trait or characteristic—such as the "old, well-trained mare of Jedran" or whoever, or a dark mare, or even a filly which had been nursed by a donkey. Only if the family is very strong, and bred to stallions of the same bloodlines, would a strain continually retain a certain type. In other words, the strain remains the same through all generations—if the original mare was Maneghi, so would all her descendants be of that strain, regardless of the many strains represented in the rest of the pedigree, or their differences in type.

Sedan hittade jag något annat läsvärt här:
http://www.nickers.com/lasso/pedigree2.html
Förvisso handlar det mest om Khemosabi, men där står en del annat intressant.

Och här var något annat:
http://www.desertbred.com/BedouinHistory.html

Och ytterligare en sak i ämnet:
http://www.hjcentral.com/information/articles/thearticles/Breeds/breeds42.html

Jag trodde jag förstod, tills jag kom till att din hingst är 2:generatioenen "renavel". OM han är "ren" är det väl en massa generationer, nästan tillbaka till "profetens ston"? Är han 2:a generationen hos dig, i Sverigen eller har jag missförstått något?

PS Jag har tidigare fått artikeln skickad till mig och tyckte det var mycket trevlig läsning!

Ja, hej och hå ... Vad väldigt mer komplicerat det var än jag trodde. :p

Tack för det utförliga svaret! Jag har dock samma undran som Lena B här ovan har - hur kan din hingst vara ren i 2 generationer??? :confused:

Svar både till Lena och FTW.....

Min hingst far, Gil PL är e: Probat och u: Gildia PL.
Gils strain är Kuhailan Adjuze.
Probats strain är Kuhailan Sharif
Gildias strain är Kuhailiyah Adjuze

Hans mor Marunka PL är e: Mokan PL u: Maciejka PL
Marunkas strain är Kuhaliyah Adjuze
Mokans strain är Kuhailan Moradi
Maciejkas strain är Kuhailiyah Adjuze

Summa summarum, eftersom min hingst båda föräldrar är Kuhailan är detta 1:a generationen pure-in-the-strain
Men desto bättre....deras föräldrar i sin tur är också Kuhailan i huvudstrain (Kuhailan är t.ex. en huvudstrain och Adjuze, Sharif är substrain), så blir min hingst 2:a generationen pure-in-the-strain Kuhailan.

Jag har en s.k. strainchart på min hingst om ni är intresserade hur det ser ut när man räknar ut strainen. Skickar den gärna...maila mig.....

Hej Cina,

Vad säger du om min 'lilleman-2002' då?
Om jag fattat detta rätt så är han kanske också 'pure in strain'.. eller är jag ute och cyklar :confused:

Faderns strain är Keheilan Dajani (=stavn. i UK)
Farfars strain är Keheilan Rodani
Farmors strain är Keheileh Dajanieh

Moderns strain är Keheileh Dajanieh
Morfars strain är Keheilan Managhi?? (Stoet Ferida or.Ar.)
Mormors strain är Keheileh Dajanieh

Liiite 'confusing' detta med strain måste jag säga!!!
Du får hemskt gärna maila din strainchart till mig (du vet vart ;))

Kram från Bia

Glömde, jag med :o

Läste nånstans att t.ex 'Kuhailan' är det arabiska ordet för häst.. stämmer det?

Ja, som det ser ut så är han också 2:a generationen pure-in-the-strain Kuhailan. Kul! :banana: :bump:

Jag mailar Dig straincharten....

Uj, där satte Du mig lite på pottan, men det kan jag väl kolla upp.....Det ringer dock en klocka att det skulle betyda häst. Kuhailan alltså.....

WOOOW... nu ökade han i värde omgående :rofl:

Fast det finns kanske mååånga p-i-t-s ( :o).. menar pure in the strain.. bland crabbethästarna om man forskar lite, säkerligen mer unikt hos de polska!?

Ser fram emot straincharten, tack goa du :bow:!

Straincharten mailad till Dig.....säkerligen i dubbel upplaga för servern kladdade..... :crazy:

Enligt Carl Raswan så ansåg han att den polska arabuppfödningen lade stor vikt vid strain-breeding principerna och att även Crabbet (Lady Wentworth) gjorde så.
Sistnämnda dock utan att egentligen veta om att hon gjorde det!
Ganska intressant.....

TACK!!!
Kollade just mailen.. kom enkelt :D
Läste om C.Raswan (m.fl), och inser att jag gjort precis som L.A.Wentworth :rofl:
Nu måste jag ut & 'natta' mina godingar (en halvtimme för sent.. stackarna!!)

Kram från Bia

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 465
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj