Här är jag.....Mycket att stå i.....
Kuhailan är egentligen en strain, d.v.s. ett familjenamn.
Strainen angavs ursprungligen av beduinerna, då de ville ge varje familj sin särprägel av de karraktärsdrag man hittade hos de arabiska fullbloden. Famlijerna namngavs, för att man på ett enkelt sätt skulle se de olika typerna inom arabtypen.
Jag kan skicka Dig en artikel jag skrivit om de olika strainen (den har varit publicerad i t.ex. SAM (SAHF's tidning) och i Norska arabhästtidningen, där jag på ett enkelt sätt beskriver de olika arabtyperna och strainen.
Du kan också läsa på följande sida:
http://www.geocities.com/Heartland/Estates/3095/CorrolariesOfStrain.html
och:
http://www.geocities.com/Heartland/Estates/3095/CorrolariesOfStrain2.html
Strainen nedärvs ALLTID via mammafamiljen, därav att t.ex. Kuhailan Haifi or.Ar. fått sitt namn via sin mor, Kuhailiyah Haifiyah or.Ar. och hon i sin tur via sin mor, Kuhailiyah Haifiyah or.Ar.
Beduinerna namngav alltså inte alltid sina hästar med ett speceillt namn, utan de fick heta som strainen i generationer...o.s.v.
Kuhailan Haifi or.Ar. imp. 1931 till Polen (Gumniska-stuteriet) från den arabiska öknen, tillsammans med Kuhailan Afas or.Ar.
Kuhailan Afas or.Ar. mamma hette såldes Kuhailiyah Afas or.Ar.
Obs. att stavningen kan vara olika beroende på olika översättnignar, men det finns alltid en maskulin och feminin form på namnen.
Kuhailan Zaid or.Ar. imp. vid samma tid till Babólna i Ungern. Hans mamma hette Kuhailiyah Al Ziyadah or.Ar.
Det finns idag ett FÅTAL pure-in-the-strain hästar (oavsett strain - Kuhailan, Saqlawi, Hadban, Muniqi, Abbeyan o.s.v.), men det finns ett antal stuterier i fr.a. USA som fortfarande försöker avla pure-in-the-strain.
De flesta hästarna idag är mer eller mindre blandnade i strainen och trots att en familj kan ha t.ex. Saqlawi som strain kan det ändock innehålla mestadels Kuhailan i stammen, så att hästen får Kuhailans särdrag och vice versa förståss.
Jag kan bara ge mina egna ston som exempel. Saqalawiyah i strain, MEN Kuhailan i typ.
Min hingst däremot tillhör det unika att han är 2:a generationenn pure-in-the-strain Kuhailan.
På t.ex. google.se kan Du söka på Kuhailan+strain, så får Du bl.a. upp de två ovanstående sidorna jag nämnt.
Charles C. Craver är en amerikansk arabhästuppfödare och författare, som är otroligt duktig på att beskriva detta med strains.
Men som sagt var, vill Du ha min svenska artikel så är Du välkommen att maila mig på
carina@cesamarabians.com