Krypt. hane och utställning

BuenoBull

Trådstartare
Frågor angående utställning och kryptorchida hundar.

Min hund är 6 månader den 10:e september och har ännu bara ena testikeln nere. Vid vilken ålder kan man börja slopa tankarna om utställning? Alltså när kan man tänka sig senast att båda testiklarna borde vara fullt utvecklade?

Har fått för mig att valpar med en testikel får gå på officiella utställningar till en viss ålder, då de måste ha båda testiklarna för att få delta. Är detta bara humbug från min sida eller?

Skulle så gärna vilja ställa honom, om än bara för att få kritik och se vad en domare tycker om honom.

Tack på förhand :bow:

Sv: Krypt. hane och utställning

Ja, fram till en viss ålder så ska inte domarna bry sig så värst mycket, kommer dock inte ihåg vilken, men står det mellan din hund och en annan och den andre har bägge så åker med största sannolikhet du ut. Du kan ju alltid ställa bara för att få bedömningen på hunden i övrigt, men du kan inte ta pris om han bara har en testikel nere.

Enligt mina erfarenheter, lycka till :)

Brukar dom inte säga att hunden ska ha båda testiklarna nere vid senast 6 månader? hmm...har iaf för mig det. Givetvis finns det ju hundar som "droppat" testikeln senare än så, har iaf hört om både 9 och 10 månader.
Är inte testikeln nere vid 1 års ålder tror jag inte den kommer ner övh då gångarna sluter sig med tiden och testikeln fastnar...

Senast ändrad:

Ja, precis så har jag också hört. :( Hoppas poletten trillar ner snart då...

Ok, då vet jag. Har dock för mig att dom på en utställning inte brydde sig då hunden var väldigt ung. Men så finns det ju domare och domare också :crazy:

De är inte ovanligt att dom i vissa fall kan koma ner lite senare,.
Min 2:a hund var 6 månader när den trillade ner helt.
Vet hundar som varit uppmot 1 år.

Sen beror de på han har inte förliten påse?
De är inte ovanligt!
Har du låtit en vet undersöka honom?

De finns domare som har översende men de brukar va vid 4 månaders ålder..

För liten påse. Det visste jag inte att de kan ha! Har inte kollat det med vet, fast på hans intyg från vet. när jag köpte honom stog det att testiklarna var ua. Kan de ha gått tillbaka då?

I bland kan dom åka upp och ner 6 månader är enligt min erfarenhet spökåldern när de gäller kropp tänder osv..

De kan va så att påsen är för liten, även om den inte var de vid 8 v besiktningen kulorna blir ju lite sörre och förhoppningsviss säcken också!

Annars boka tid på en klinik så du får svar från någon som verkligen vet.
Massera kan va en sak att göra :o inget vidare kul jobb MEN ...

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 169
Senast: TantAgda
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 184
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Nu har det gått tre veckor sedan Kryza gjorde illa sitt knä. Som det ser ut kommer hon förhoppningsvis opereras i slutet av september...
2
Svar
23
· Visningar
4 914
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Rumsväxter 2
  • Knäckemacka
  • Tjockistråden 4