Krydda glasnudlar - inspirera mig.

Lovisaleonora

Trådstartare
Ja, det är väl inte konstigare än rubriken skvallrar om.

Wok på glasnudlar, kyckling och grönsaker. Men krydda då? Jag är helt oinspirerad och lutar mig stenhårt mot Bukekompetensen i den här viktiga frågan.

Wok på glasnudlar, kyckling och grönsaker. Men krydda då? Jag är helt oinspirerad och lutar mig stenhårt mot Bukekompetensen i den här viktiga frågan.
JO söddu, du värmer spiskummin-svartpeppar-curry-vitlök samt valfri chili (Chipotle är min favorit)
Du steker kycklingen hjälpligt och lägger åt sidan.
Wokar grönsakerna i samma kryddor, bara så att dom blir coatade.
Tillbaka med kycklingen samt fisksås och stek efter smakgrad.
Pudra över valfri stärkelse samt vätska. (skall vara smakrikt extra pga att: )

Nu kommer surprisan:

Koka glasnudlarna (mungbönsvermiciller?) ca 2 minuter i ganska salt vatten.
Häll av i durkslag.
Koka upp kokosmjölk och lägg i nudlarna (Jag använder 2 burkar till 4 pkt a 100g)
Koka 2-3 minuter under omrörning, alt koka upp och lägg i nudlarna, stäng av plattan och vänd runt en stund. Lägg på locket och vänta tills klart.

Tillsammans?
:love:

Senast ändrad:
Lime, söt soja och sesamolja och frön. Enkelt och gott. Iofs beroende på hur mycket sås du vill ha.

Jag tycker det är godare med smaksättning som går in, hellre än att köra "spagetti och köttfärsås"-stucket med mycket sås.

Låter som en god blandning får jag absolut prova!

Jag som är lite lat i köket och mest är där för att man måste. Jag köper färdiga satay kryddor och ibland även jordnötssås.

Jag brukar ha jordnötsmör som bas, sedan sweet chili / sambal oelek (eller motsvarande), limejuice, kanske risvinvinäger, soya, och ev lite olja.

Svårt att misslyckas med.

Om du bor i/nära Stockholm finns det några asiatiska matbutiker (som Asian Market vid Hötorget) som har såsen till en av mina absoluta favoriter, japache nudlar - glasnudlar gjorda av potatismjöl iofs men fungerar säkert till andra glasnudlar också. Finns färdig på burk så det är bara att hälla på lagom mängd.

Annars har du recept här - finns även bra recept på kimchi, bulgogi, namul och andra koreanska rätter :d

http://www.kimchi.se/mat/japchae/index.html

http://www.vinochmatguiden.se/recept/karin-walker/japchae-koreansk-nudelratt

En "woksås" på ljus sojasås, sesamolja och något som ger lite syra (citron- eller limejuice eller vinäger t.ex.) + färsk ingefära, chili och vitlök som fräses lätt i olja först. Sweet chilisås, oyster sauce, någon matsked socker el. dyl kan man också ha i om man önskar lite sötma. Jag brukar även röra i lite majsstärkelse för en något såsigare konsistens.

Fräs vitlök, i med nudlar och sedan de här härliga kompisarna: citrongräs (torkad i kryddburk funkar fint), lite japansk soja, svartpeppar, gurkmeja, fint strimlad purjolök, lite citronsaft och sedan lagom mycket sesamfrön.

Jag förundras över alla mixer av smaker - jag säger : less is more. Glasnudlar smakar ju exakt och noll och intet av ingenting, så jag säger att koka glasnudlarna i buljong, anpassad efter tillbehören som ger smak var för sig.

Jag drar mig till minnes när en kardashian la upp en bild på sina ramens på instagram tror jag och internet kokade av äckel över hur hon hade smör, vitlökspulver och knäckte ett ägg i sina snabbnudlar, men också så blev tråden ett eldorado över varianter på hur folk gjorde sina nudlar. Googla lite, jag tror det var kylie som skakade om internet med sin smaksättning av ramen.

Jag tycker det är godast som sallad med lime, chili, vitlök, fisksås, socker och så massor med mynta

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 814
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 088
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar