krukväxter

Sv: krukväxter

Den "kaktusen" som jag kallar den, för denhar ju små piggar..
den hade en stor röd boll på toppen d jag köpte den.. kommer den röda bollen aldrig tillbaka?
och så skjuter den ut grenar på sidan, och ifrån dom grenarna skjuter den ut smala "strån" eller vad man ska kalla det.
men det blir så himla fult.. för den bara blir längre och längre ut åt sidorna, hur får jag den att börja vandra uppåt istället?
eller ska den inte det? :confused:

ska plantera om den i större kruka också :angel:

Den du har där är då en Klotkaktus. Gymnocalycium.
Dessa små kaktusar med skarpa färger ympas på den gröna stammen från en annan kaktus, då de annars inte kan leva. de är alltså inte blommor, men de kan utveckla blommor. Broddar bildas ofta (en liten mindre kula på den stora kulan) och man kan då ympa dem. Man skär då av en bit av både understammen och kulan, så de bägge får en jämn snittyta, och trycker dem sedan mot varandra. Sätt fast kulan för en kort tid. Sen växer de ihop och man får en ny klotkaktus.

Skötsel:

Ljust men inte direkt sol. Måttligt varmt till varmt, svalare på vintern. Vattna mycket sparsamt. Planteras i speciell kaktusjord.

Jag fattar det alltså som att när bollen är död, o du bara har stammen kvar, så blir det inget mer av den. Du behöver då en ny liten "parasit"boll från en annan boll (komplicerat detta) som du kan sätta på den tomma stammen genom att snitta både boll och stam och sätta ihop dessa.

Det som skjuter ut från sidorna är alltså stammens skott. Dessa är antagligen av sorten jag skrev tidigare. I såna fall, så växer de utåt, sen böjer de sig sakta uppåt, men det tar tid. De brukar växa i 90-graderskurvor. Du kan kapa av dessa o sätta i jord om du vill.

Men några bollar kommer inte tillbaka på dem, om du inte tar bollar från en annan planta o sätter dit själv.

Den du har där är då en Klotkaktus. Gymnocalycium.
Dessa små kaktusar med skarpa färger ympas på den gröna stammen från en annan kaktus, då de annars inte kan leva. de är alltså inte blommor, men de kan utveckla blommor. Broddar bildas ofta (en liten mindre kula på den stora kulan) och man kan då ympa dem. Man skär då av en bit av både understammen och kulan, så de bägge får en jämn snittyta, och trycker dem sedan mot varandra. Sätt fast kulan för en kort tid. Sen växer de ihop och man får en ny klotkaktus.

Skötsel:

Ljust men inte direkt sol. Måttligt varmt till varmt, svalare på vintern. Vattna mycket sparsamt. Planteras i speciell kaktusjord.

Jag fattar det alltså som att när bollen är död, o du bara har stammen kvar, så blir det inget mer av den. Du behöver då en ny liten "parasit"boll från en annan boll (komplicerat detta) som du kan sätta på den tomma stammen genom att snitta både boll och stam och sätta ihop dessa.

Det som skjuter ut från sidorna är alltså stammens skott. Dessa är antagligen av sorten jag skrev tidigare. I såna fall, så växer de utåt, sen böjer de sig sakta uppåt, men det tar tid. De brukar växa i 90-graderskurvor. Du kan kapa av dessa o sätta i jord om du vill.

Men några bollar kommer inte tillbaka på dem, om du inte tar bollar från en annan planta o sätter dit själv.

aha, på så vis.. dumma pojkvän som köpte en komplicerad växt :devil::angel: hehe

nä men jag tyckte den var grymt ful där den sköt ut åt sidorna.. så killen klippte av den på sidorna för ett tag sen och nu när jag kollade så har det börjat komma ut en ny liten gren fast uppåt då.. så jag hoppas det fortsätter växa uppåt :p

Den översta där, är nog trots allt en fikus. En Ficus elactica decora. Även kallad praktfikus eller gummiträd. Den finns både med helt gröna och med brokiga blad.
;ycket lätt att sköta om man bara vattnar lagom, ej genomsur o ej torr. Torka av bladen med en fuktig svamp lite då och då. Svarta fläckar på bladen tyder på övervattning. Du kan förgrena växten genom att toppa växten och då kan du sätta toppen i vatten då får den egna rötter o kan sen planteras. Annars kan du binda skott, böj helt enkelt toppen så spetsen pekar nedåt och knyt fast. Då kommer det komma upp skott i toppens böjning. Dessa skott kapar man sen och sätter i vatten.
Ta sticklingar kan du göra samtidigt som du kapar toppen. Då skär du av stammen 1 cm över och 1 cm under ett "öga"(en prick precis ovanför bladvecket). Då får du en stickling med en bit stam, och ett blad. I bladvecket i ögat där kommer sen knoppen upp. Plantera i lika delar sand och torv. Fukta ordentligt och ställ ljust men inte i full sol.

Den andra växten där Är en Kroton. Codiaeum variegatum. Uppvisar stor variation vad beträffar bladens teckning, färg och form. För att behålla bladfärgerna behöver växten mycket ljus och luft. För torr luft kan orsaka bladfällning, mjöldagg, angrepp av spinnkvalster och trips. Duscha regelbundet. Förökning skre genom väl utvecklade skott som rotar sig vid hög värme underifrån.
Placeras i sol eller lätt skugga, stå varmt men ej dragigt. Hålls fuktig på vår och sommar, vindre fuktig på vintern men får ej torka ut.

måste fråga också, den här fikusen, hur mycket kan jag beskära den? och hur?
för den är så ful nu tycker jag.. sökte på google och hittade väldigt fina.. men min är så.. ja.. tråkig.. =/

En fikus kan du jämna med marken, de är extremt tåliga. Men ta lite sticklingar först, kapa av några fina grenar och sätt i vatten som får rota sig, så har du flera sen. :)

Den översta där, är nog trots allt en fikus. En Ficus elactica decora. Även kallad praktfikus eller gummiträd. Den finns både med helt gröna och med brokiga blad.
;ycket lätt att sköta om man bara vattnar lagom, ej genomsur o ej torr. Torka av bladen med en fuktig svamp lite då och då. Svarta fläckar på bladen tyder på övervattning. Du kan förgrena växten genom att toppa växten och då kan du sätta toppen i vatten då får den egna rötter o kan sen planteras. Annars kan du binda skott, böj helt enkelt toppen så spetsen pekar nedåt och knyt fast. Då kommer det komma upp skott i toppens böjning. Dessa skott kapar man sen och sätter i vatten.
Ta sticklingar kan du göra samtidigt som du kapar toppen. Då skär du av stammen 1 cm över och 1 cm under ett "öga"(en prick precis ovanför bladvecket). Då får du en stickling med en bit stam, och ett blad. I bladvecket i ögat där kommer sen knoppen upp. Plantera i lika delar sand och torv. Fukta ordentligt och ställ ljust men inte i full sol.

Den andra växten där Är en Kroton. Codiaeum variegatum. Uppvisar stor variation vad beträffar bladens teckning, färg och form. För att behålla bladfärgerna behöver växten mycket ljus och luft. För torr luft kan orsaka bladfällning, mjöldagg, angrepp av spinnkvalster och trips. Duscha regelbundet. Förökning skre genom väl utvecklade skott som rotar sig vid hög värme underifrån.
Placeras i sol eller lätt skugga, stå varmt men ej dragigt. Hålls fuktig på vår och sommar, vindre fuktig på vintern men får ej torka ut.

nu hänger jag inte med.. är blomma 1. en fikus eller kroton?
och vad är 6an för blomma?

Tillägg om fikusar: De blir rätt tråkiga på vintern då de ofta tappar väldigt många blad.

De brukar dock komma igen starkt på våren/sommaren. Har man dessutom en halvskuggig balkong att sätta ut dem på så kan de få lyckospunk och skjuta iväg skott åt alla håll och kanter.

Kl

Kan inte nummer 1 vara prickblad? eller är jag ute och cyklar?

Jag tror inte det. Prickbladen har prickiga blad från starten, de bleks inte av eller har både prickiga och ickeprickiga blad på samma planta som trådskaparens växt har. Jag har aldrig hört om en prickblad som har färg heller, utan där är det olika nyanser av vitt och grönt bara. Bladen ser oxå ut att vara modellen stelare och tjockare än prickbladens blad. :)

Tillägg om fikusar: De blir rätt tråkiga på vintern då de ofta tappar väldigt många blad.

De brukar dock komma igen starkt på våren/sommaren. Har man dessutom en halvskuggig balkong att sätta ut dem på så kan de få lyckospunk och skjuta iväg skott åt alla håll och kanter.

Det står även att man kan få dem att sätta skott på den tomma stammen genom att man gör ett snitt i barken, och sätter fuktig vitmossa, plast över o tejpar fast. Då kan det komma spjonkar där :idea:

1an är en fönsterfikus, eller va den hette och 8an en benjaminfikus.. kan det stämma tro?

aaah, jag blir galen, jag tycker inte att 6an är lik någon kroton jag hittar på internet.. men sdå tycker jag att 1an är lik en kroton jag hittar på internet..
men ja.. nu blir jag förvirrad :crazy:

tycker dom här r mest lik..

20225291.jpg

20280265.jpg

av alla dom jag har kollat på. min ser väldigt ful ut, men ändå..

förresten, hur mycket kan jag beskära denna?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Tjatter Är det någon här som har bytt till ett nytt efternamn, som du/ni har hittat på själv? Hur gjorde ni för att komma fram till vad det...
Svar
11
· Visningar
1 140
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
570
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar