krukväxter

Sv: krukväxter

Puttar upp denna tråden från stenåldern!

För att kolla - har fått en DRACAENA MARGINATA (fr IKEA) utav min bror, lätt begagnad :angel:
Så topparna på den är inte galet vackra, undrar kan man göra nått för att få den finare på sikt?

Dracaena marginata
Kantdracena finns i olika färger och storlekar. Ska stå på ljus plats, tål direkt sol. Trivs bäst i rumstemperatur. Regelbunden gödning på sommaren och sparsam på vintern. Bör hållas konstant fuktig, men något torrare på vintern.

Tror man kan duscha den med blomspruta ibland.

jajo, det gör jag ju som underhåll med jämna mellan rum.
Men de trista bladen? ska man vänta tills "palmen" växer och blader trillar bort eller kan man kapa stammen och sen vänta på nya blad?

Jag har en annan Dracena som jag inte minns namnet på för tillfället (rätt lik, men med röda bladkanter), men jag brukar klippa bort de fula, torkade topparna på bladen (det är ju ändå dött, tänker jag) och sen se till att underhålla den bättre.
Har haft min i många år och slarvat lite med omplanteringar, men i våras satte jag den i större kruka med riktigt bra jord och håller den fuktig, har inte haft ett enda brunt blad sedan dess och den växer så det knakar, så lite omvårdnad på ditt nyförvärv gör nog susen :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Tjatter Är det någon här som har bytt till ett nytt efternamn, som du/ni har hittat på själv? Hur gjorde ni för att komma fram till vad det...
Svar
11
· Visningar
1 140
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
570
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar