krukväxter

MinIan

Trådstartare
som dom flesta så har jag mycket kurkväxter, jag kan typ bara namnet på 1-2 av dom jag har..

finns det någon sida som mn kan hitta deras namn lätt?
eller finns det någon på buke som är duktig? :D

Sv: krukväxter

ja, jag kan ju testa, för det är namnen på dom jag vill ha reda på ^^

1.
20225291.jpg

2. denna klippte jag ner, för den var så fuul, spretade åt alla håll :p
och jag är värdelös på hur man ska klippa blomor, så ja bara klippte :angel: så det kanske är sårt å se vad det är för blomma, så jag tog ett kort på bladen också, som är under bilden
20225292.jpg

20225295.jpg

3.
20225296.jpg

4.
20225297.jpg

5.
20225302.jpg

6.
20225303.jpg

7.
20225306.jpg

20225309.jpg

8.
20225311.jpg

om ni har några skötselråd till blommorna så skriv dom med ^^
men namnet är jag mest nyfiken på ^^

har en blomma till som jag inte lagt in här, men den kan jag namnet på redan ^^

Jag kan glädja dig att jag känner igen de flesta av växterna men har ingen aning om vad de heter....

Fast jag å andra sidan brukar inte läsa skötselråden utan gå på känn faktist... De enda jag har läst skötselråden på var en kaffeplanta, när den började få mer bruna blad än gröna... De vill inte ha kalkvatten visade det sig...

2. Springpojke?
3. Saint Paulia
5. Yuccapalm
8. Fikus, vilken sort vet jag däremot inte

Senast ändrad:

Det är en våreld du klippt ner så tjusigt. :p

Jag har några jättebra böcker hemma jag kan kolla lite i senare. Tills vidare så kan jag i alla fall skriva de jag har lite koll på.

2: är en höstglöd/våreld. Den kan du kapa ner ännu mer om du vill, så det bara sticker upp 2-3 cm av stammarna. Då kommer den grena sig fint och blir inte så skör som den kommer bli om det grenar sig på de där krokarna som är där.

3: Sankt paulia, vanlig i hemmen. Viktigt att inte vattna på bladen på den, för om det står vatten i bladvecken får den lätt röta och ruttnar.

4: ser ut att kunna vara en High Chaparall, en sukulent(misstas ofta för en kaktus och kallas ofta för "trekantskaktus"). De kan bli enorma och är snygga som attan i ett hörn i rummet. Ska ha stoooor kruka, binder mycket vatten o behöver inte vattnas så ofta. Självvattnande kruka är att föredra på dem.

5: yuccapalm, vill oxå ha stor kruka annars är den väldigt anspråkslös.

7: en dracena. Lättskött typ.

bilden under har inget nummer, men den är nog oxå en form av dracena.

8: är en fikus, o där finns det ju massor av sorter att välja mellan så vilken av dem är jag osäker på.

Jag har fått lära mig att åttan är en Benjaminfikus.

2:an höstglöden/vårelden kan du få att blomma igen om du ger den mörkerbehandling, man ska ställ den kolsvart ca 14 timmar/dygn tror jag det var i 3 veckor. Jag hade en som var jättefin som jag tänkte göra det exprimentet med. Ställde den på sidovinden och så blev det frost, det klarade den inte utan det blev en slemhög av den:mad:

fortsätter på mitt inlägg nu med boken framför mig.

1: Svårt.. men det kan vara en Kroton, Codiaeum variegatum var pictum. Det finns hundratals olika teckningar o färger på bladen, och jättesvårt att avgöra på bild, skulle behöva närbild på ett av bladen. Sol eller lätt skugga, varmt, ej dragigt. hålls fuktiv på vår och sommar, får ej torka ut. Duschas regelbundet.

Ett annat alternativ är att det ev kan vara en Ficus Elastica, "Decora". Praktfikus med ett annat namn. Kan bli mycket hög och massor av färgvarianter finns.

2: är en höstglöd/våreld. Den kan du kapa ner ännu mer om du vill, så det bara sticker upp 2-3 cm av stammarna. Då kommer den grena sig fint och blir inte så skör som den kommer bli om det grenar sig på de där krokarna som är där. Kalanchoë är en suckulent och vill inte ha dagsljus under så många timmar. Genom temporär mörkläggning kan man få den att blomma året runt. Kommer från Afrika och Madagaskar. Vill inte stå i full sol på sommaren, utan något skuggat. Ljust på vintern, då man även vattnar sparsamt.

3: Sanktpaulia, vanlig i hemmen. Viktigt att inte vattna på bladen på den, för om det står vatten i bladvecken får den lätt röta och ruttnar. Även Princessblomma. Kommer från Östafrika och kallas även usambaraviol. På sommaren lätt skugga, på vintern ljust men inte soligt. Håll jorden fuktig med ljummet vatten, tål inte torr luft. Vatten på bladen ger bruna fläckar. Låg och vid kruka eller skål, för när bladen hänger ut över jorden torkar de inte ut. Det kan de däremot göra om de hängar utanför krukan.

4: ser ut att kunna vara en High Chaparall, en sukulent(misstas ofta för en kaktus och kallas ofta för "trekantskaktus"). De kan bli enorma och är snygga som attan i ett hörn i rummet. Ska ha stoooor kruka, binder mycket vatten o behöver inte vattnas så ofta. Självvattnande kruka är att föredra på dem. Kan även vara en Euphorbia "Törel". Euphorbia pseudocactus närmare bestämt. Släkt med julstjärnan faktiskt, vilket man kan se om den blommar. Ska stå ljust, o kan även stå ute på sommaren i skyddat läge.

5: yuccapalm, vill oxå ha stor kruka annars är den väldigt anspråkslös.

7: en dracena. Lättskött typ. Svårt att säga exakt vilken sort dock, men troligast en form av banddracena. Växer i Afrika som en form av ogräs.

bilden under har inget nummer, men den är nog oxå en form av dracena. Denna har jag nu kollat upp och den heter Dracaena Marginata på latin. Mycket lättskött och kanske den mest hållbara av alla dracenaarter som finns. Dessa tål att stå lite halvljust, alltså 2-3 meter in i ett rum, utan att de tappar färgen. Ska gärna duschas ett par gånger i veckan med sprayflaska.

8: är en fikus, o där finns det ju massor av sorter att välja mellan så vilken av dem är jag osäker på. Det finns flera olika brokbladiga fikusar, men oftast benämns de kort o gott som en fikus. :D Den du har kan vara en Ficus radicans, "Variegata". Man behöver dock en bättre närbild på bladen för att kunna avgöra detta.

Nummer 6 skulle det behövas en bättre bild på, så man ser bladens form bättre, kan inte se hur den ser ut riktigt på bilden.

bilden under har inget nummer, men den är nog oxå en form av dracena. Denna har jag nu kollat upp och den heter Dracaena Marginata på latin. Mycket lättskött och kanske den mest hållbara av alla dracenaarter som finns. Dessa tål att stå lite halvljust, alltså 2-3 meter in i ett rum, utan att de tappar färgen. Ska gärna duschas ett par gånger i veckan med sprayflaska.
Kan tillägga att det där med dusch och omvårdnad inte är obligatoriskt för den sortens planta. Den är bekräftat odödlig.

Min karl och hans bror har varsin sådan. Dessa plantor får vatten max en gång i månaden, oftast inte ens det. Övrig tid står de bara och överlever. Ny jord har de inte sett på säkert tio år, men det är inga problem. De är ju odödliga... :cool: :confused:

Kan tillägga att det där med dusch och omvårdnad inte är obligatoriskt för den sortens planta. Den är bekräftat odödlig.

Min karl och hans bror har varsin sådan. Dessa plantor får vatten max en gång i månaden, oftast inte ens det. Övrig tid står de bara och överlever. Ny jord har de inte sett på säkert tio år, men det är inga problem. De är ju odödliga... :cool: :confused:

Nä, det är sant. Mina blir inte heller duschade o klarar sig. Det som händer är att topparna på bladen blir torra. Men står man ut med det så :rofl:

Tack fr alla svar :bow:

här kommer lite mer bilder på dom blommorna som ni ville ha.

1.
20248519.jpg

20248521.jpg

6.
20248522.jpg

20248523.jpg

Den utan nummer. Fotade bladen på den också, eftersom att det kanske inte syntes på bilden att det var lite röt i dom ^^
20248524.jpg

4: ser ut att kunna vara en High Chaparall, en sukulent(misstas ofta för en kaktus och kallas ofta för "trekantskaktus"). De kan bli enorma och är snygga som attan i ett hörn i rummet. Ska ha stoooor kruka, binder mycket vatten o behöver inte vattnas så ofta. Självvattnande kruka är att föredra på dem. Kan även vara en Euphorbia "Törel". Euphorbia pseudocactus närmare bestämt. Släkt med julstjärnan faktiskt, vilket man kan se om den blommar. Ska stå ljust, o kan även stå ute på sommaren i skyddat läge.

Den "kaktusen" som jag kallar den, för denhar ju små piggar..
den hade en stor röd boll på toppen d jag köpte den.. kommer den röda bollen aldrig tillbaka?
och så skjuter den ut grenar på sidan, och ifrån dom grenarna skjuter den ut smala "strån" eller vad man ska kalla det.
men det blir så himla fult.. för den bara blir längre och längre ut åt sidorna, hur får jag den att börja vandra uppåt istället?
eller ska den inte det? :confused:

ska plantera om den i större kruka också :angel:

måste fråga också, den här fikusen, hur mycket kan jag beskära den? och hur?
för den är så ful nu tycker jag.. sökte på google och hittade väldigt fina.. men min är så.. ja.. tråkig.. =/

Ah, då vet jag vilken den är, återkommer om några minuter :) Skriver av vad som står i boken åt dig :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Tjatter Är det någon här som har bytt till ett nytt efternamn, som du/ni har hittat på själv? Hur gjorde ni för att komma fram till vad det...
Svar
11
· Visningar
1 140
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
570
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar