Krukväxter som överlever 1 månad utan skötsel

Ainon

Trådstartare
Vad finns det för krukväxter som överlever 1 månad utan skötsel?
(innomhus då)

Har kommit på att de flesta av mina växter kommer att avlida när jag sedan åker upp till Luleå under sommaren :cry:

Sv: Krukväxter som överlever 1 månad utan skötsel

Kan du inte ställa dom i badkaret och ha lite vatten i det? oc peta ner petflaskor med vatten i krukorna?

Kaktusar eller suckulenter
Ett alternativ är att ställa blommorna en bra bit in i rummet så de inte står i solljuset och vattna dem med "bevattningstrådar" - bomullssnöre i plastslang med ena snöränden i en burk med vatten och den andra i blomjorden. Då dras vattnet till jorden. Man kan ha flera burkar/snören per kruka så håller det ett tag. Jag har fått mina vanliga krukväxter att överleva så i 3 veckor, visserligen vintertid, men ändå. Hade då ca 3-5dl vatten per kruka.

Om du har några växter nu som du väldigt gärna vill ska klara sig så finns det ju självvattnade krukor att köpa. Kanske blir dyrt att köpa till alla krukväxter men om du har någon speciell tänkte jag. Är du händig så googla lite, då hittar du flera tips på hur du kan göra egna självvattnande krukor.

När vi åkte bort ställde jag alla blommor i backar och vattnade, sens tod de i badrummet där det är ljust men inte blev varmt eller direkt solljus. De växte hur mkt som helst när vi var borta och var så fina när vi kom hem!

Öhm. Många?
När jag hade blommor så vattnades de kanske var annan månad och de överlevde.
Hade b.la Yuccapalm(eller hur det stavas).
Dock tror jag de behöver vänjas lite först.

Mina orkider klarade sig fint när jag var borta i 4 veckor.

:laugh:

Svärmorstunga överlever typ allt. Det enda som skulle finnas kvar på jorden efter ett kärnvapenkrig är kackerlackor, bananflugor och svärmorstungor :D

Kallor är också torktåliga till max - däremot bränns dom sönder i direkt solljus när dom torkar.
Kallor kan ligga som platta tufsar i veckor - får sen lite vatten och simsalabim så ställer dom sig upp igen. Min kompis som är sämre äm jag på att vattna har testat och 2 månader utan vatten fixade dom utan problem - då i ett skuggigt fönster. Mina brukar inte få lida så länge.

Falsk jerikoros.
Dessvärre är den inte större än en handflata men den blir i alla fall inte ledsen om du glömmer att vattna den under några årtionden :)

Kaktusar!
Jag har även ett gäng kantdracenor hemma som har klarat det mesta :laugh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 898
Senast: kolblakkur
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat