Krubbskrammel istället för morot

malumbub

Trådstartare
I dagsläget får min häst 1 morot när resten av stallet får sitt kraftfoder.
Jag funderar lite på om det finns några andra alternativ.
Ej betfor eller annat som behöver blötläggas. Äpple är inte heller ett alternativ. Inget med stärkelse.

Nån som har något förslag?

Sv: Krubbskrammel istället för morot

Bröd och banan går bort.
Luzernhack finns det inga behov för, även om man kommer upp i volym utan någon större vikt, så det är ett alternativ jag funderar på.
Knäckebröd äter hon inte.

Vår shettis älskade kokt potatis!

Lusern hack kan du ge utan det finns behov. Är ju så liten mängd om det bara ska vara tilltugg.

Aspbarkspellets tittar jag på. Blir ju lite tuggmotstånd, fibrer och andra nyttigheter.

Nej, precis, jag funderar på luzern, men funderar också på vad det finns för fler alternativ. :)

Jag hade gärna gett alla mina aspbarkpellets! Men det blir för dyrt, och särskilt när det inte "behövs" foderstatsmässigt så att säga. Men skulle jag behöva krubbskrammel är det mitt självklara val!

Dels är det nyttigt, men påverkar inte foderstaten nämnvärt, sägs vara bra mot inälvsparasiter och många upplever att hästarna blir mindre benägna att tugga trä. Det finns också någon studie med avelsston och positiva resultat på ocd/tillväxtrubbningar på avkommor varst mammor utfodrats med aspbarkpellets.

Travlegenden Sören Nordin är en av dom som svär vid aspbarkpellets goda egenskaper. Så oavsett om man håller med eller ej skulle jag nog tycka att bättre krubbskrammel hittar man inte :D

Men 10% melass blir ju inte mycket om du ska ha det som krubbskrammel...

Jag vet att jag fjollar mig för 10% av en näve, men jag är lite insnöad just nu. :D

Jo jag vet. Jag är likadan men jag hade faktiskt inte brytt mig om det i detta fallet. Möjligtvis om jag hade gett kilovis eller till en häst som haft fång eller var insulinresisten, och inte ens då om den inte var akut sjuk och jag gav mer än "krubbskrammel". I testet med fölstona gav dom 4 kg om dagen.

Hm. Det är bra att bli "upplyft" ibland ur sin dimma.
Lotta började bygga nacke i våras efter alla tvära kast med/utan gräs :crazy: så jag försöker hålla mig försiktig med både byten och innehåll. Jag vill behålla moroten, men som belöning vid arbete och inte som krubbskrammel.

Hm. Det är bra att bli "upplyft" ibland ur sin dimma.
Lotta började bygga nacke i våras efter alla tvära kast med/utan gräs :crazy: så jag försöker hålla mig försiktig med både byten och innehåll. Jag vill behålla moroten, men som belöning vid arbete och inte som krubbskrammel.
Så hon kan inte få en morot som belöning och en morot till krubban då? Det är bra att vara lite försiktig, men jag kan nästan garantera att din häst inte blir sjuk av två morötter på en dag:banana:

Klart hon kan, för det får hon nu, men jag vill minska på morötterna av flera anledningar. Den största är att jag vill slippa ha större mängder morötter i stallet. Står de bland fodertunnorna fryser de och blir dåliga och i sadelkammaren har jag ingen bra plats.

Skrammel utan onädigt socker kan ju också vara linfrökaka. Jättegott! Ganska energirikt, men en liten mängd kanske får plats i foderstaten?

Får hästen mineralfoder?

Dela upp den givan på så många som krävs i så fall.

Min häst fick ett tag 0,5 dl mineraler morgon och kväll och så en liten näve havre på eftermiddagen. Huvudsaken är att det landar något i krubban när de andra får.

Hur många gånger vill du ge foder i krubban per dag?
Jag kan nästan lova att stärkelsemängden i t.ex. några havrekorn en eller två gånger om dagen inte märks av öht i en hästkropp...:D

//Fånghästägare

Hon får inget mineralfoder. Behoven täcks av grovfodret.

Linfrö som Filo skrev om funderade jag på redan igår. De andra får kraftfoder 2 gånger om dagen, så 2 nävar (ca 200 gram) får det bli per utfodring. En näve försvinner fortare än kvickt och min häst bryr sig visserligen inte om det, utan går nöjt till grovfodret, men jag har lärt mig att man bör ge 100 gram per 100 kg häst, så då blir 400 gram rätt bra. Både i tid och rekommendation. :)

Oavsett mängden så vill jag inte ge havre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 326
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka