Krubbitning

Sv: Krubbitning

Går den ensam?

min förra häst började med detta vid en 14 da´r lång boxvila- blev otroligt olycklig när han nyligen fått en bäbis att ta hand om.
. Det gick som tur var över efter vilan o tror som övriga- massor med stimulans o hagvistelse med roliga kompisar.
Mer mat o sätta isolatórer upp PÅ stolparna.
Mindre kraftfoder så att den måste ägna mer tid åt att äta- gott hö är ett krav.

Det är tragiskt när en sdn ung häst har lärt sig detta.
Ska du få bukt på det måste hästen finna lyckan ngn annanstans.

Nu är det så att de senaste vetenskapliga rönen är att krubbitning inte smittar mellan hästarna. Att härma en sådan komplicerad handling som dessutom inte är naturlig kräver väldigt mycket intelligens. Det är alltså i princip bara människor och chimpanser som klarar av att härma varandra.

Sen är även de senaste vetenskapliga rönen att krubbitning i många fall verkar komma från problem med magen. Gå in på SLUs hemsida och sök där så hittar du en hel del.

Mvh

Tora

Nu är det så att jag litar mer på egen erfarenhet än litar blint på alla senaste forskningsrön.
Skulle det vara en komplicerad handling att tugga på trä!!!!

På vintern när hästarna inte har nåt att äta, så tuggar de på vad som erbjuds,stubbar,kvistar träbitar.

Om en stressad häst inte har nåt att göra isin box och boxen består av trä,är det nog inte en speciellt komplicerad handling för den att tugga på det.

Om sedan de andra hästarna ser att en häst tuggar på träet,tror jag inte de är dummare än att de fattar vad den hästen gör och kan härma beteèndet.

Fast det du beskriver är ju inte krubbbitning/luftsnappning, det är ju "bara" trägnagning. Krubbitning däremot smittar inte. Trägnagning beror oftast på för dåligt med grovfoder = brist i stallmiljön (hade de något annat att gnaga på skulle de inte gnaga på boxväggen)

Ok, vad är skillnaden mellan krubbitning och trägnagning?

Men det är väl skillnad på att gnaga på träet och krubbitning? (Alltså att hästen krubbiter= drar in luft)

Jag har en krubbitare hemma som går med min andra häst som har en 5månaders fölunge. Har inte sett några tendenser att varesig fölungen eller mamman har tagit efter den som krubbiter.

Ingen annan häst i stallet har tagit efter hennes krubbitning. Från september förra året till januari iår stod hon i ett stall med bara två boxar, hennes boxkompis tog inte efter heller. Jag tror inte att om man har en bra stallmiljö att övriga hästar tar efter krubbitning. Men om en häst gnager på inredningen kan jag mycket väl tänka mig att de tar efter. Men då har de oftast väldigt lite att göra, dvs lite äta.

Är det inte skillnad på krubbitning och luftsnappning då?

Jag har gjort så med min häst att jag har tagit ner krubba och vattenhinken från väggen och ställt ner på golvet i boxen, då har inte min häst ivf krubbitit, vet inte om hon inte får ett "bra grepp" eller varför hon väljer att inte krubba när de står på marken istället för hänger i luften. Jag ska inte ropa hej än, för hon går ännu ute dygnet runt så jag får allt vänta och se om hon börjar krubba ändå, eller hittar ett nytt ställe. Men ett tips du kan prova! Fast om du har vattenkopp är det ju inte lika lätt att montera ner den.

Man får bara se till att hinkarna inte har några handtag hästen kan fastna i om man ska ha dem på marken.

Vad är skillnaden mellan krubbitning och luftsnappning?

Är det inte skillnad på krubbitning och luftsnappning då?

Här vart jag bor så säger man att en häst krubbiter när den luftsnappar. Precis som föregående inlägg så kan hästar luftsnappa utan att ta tag i något oxå. Jag vet ju inte om man kallar det olika beroende vart i landet man bor. Hade stockholmskompisar som inte visste vad ordet tyken betyder så...

Vid krubbitning tar hästen stöd mot något ex krubban och "sväljer" luft, vid luftsnappning "sväljer" den utan stöd.

Han har gått med en shettis sen han var liten (förutom mamma då men när han avvandes fick han bara gå med shettisen) sen har han gått i "flock" på 5-6 hästar i sommar (började bita innan han kom dit) och nu går han ensam hos mej eftersom meningen är att han bara ska vara där en vecka o då vill inte jag släppa ihop honom med mina hästar pga skaderisken.
Blir han kvar så kommer han förmodligen gå ihop med mina 2 valacker.

Tycker oxå de är tragiskt att en så ung häst biter.
Därför jag verkligen vill få bukt på de här problemet.
Har isolatorer ovanpå stolparna i hans hage nu , därför är d ebra i hagen men inte i boxen.
Ska sätta in en sån där boll med pellets i ikväll o se om han gillar den.

Ber om ursäkt,då menar jag trägnagning, som vi alltid har kallat krubbitning.:smirk:

Nja man har forskat om det också och tydligen så blev hästen mer frustrerad och stressad när den fick en sådan leksak. Antagligen för att den vet att det finns godis där men inte kommer åt godiset = stress som i sin tur ger mer beteendestörningar.

De flesta forskningsresultat som jag refererar till här har jag läst via länkar härifrån på Buke. Tyvärr kommer jag inte ihåg vem som skrev rapporten eller var den var publicerad. En hel del kan man läsa på SLU men en del av de andra rapporterna kommer jag inte ihåg var de fanns någonstans. Är det ingen annan som har läst forskningstudierna och kan länka till dessa?

Mvh

Tora

Det är inget att be om ursäkt för, man kallar ju saker olika beroende vart man kommer ifrån, huvudsaken är väl att man i slutändan förstår varandra?

skulle ni köpa en häst som krubbiter?

Ja, om jag tycker om hästen i övrigt så. :)

Fö så har vi ett sto som både krubbiter och snappar luft här i stallet, hon är en häxa att ha att göra med på alla sätt och vis. MEN hon hoppar grymt bra och är en väldigt bussig häst när man väl kommit upp på ryggen. Henne gör vi oss inte av med i första taget, trots att hon är både krubbitare och luftsnappare. Hon går ute så mycket som möjligt och får massor av hösilage, det har lindrat det hela avsevärt. :)

Senast ändrad:

Krubbittning= hästen tar stöd med framtänderna/ ev hacka mot ev krubba, stacket stolpar, box vägar mm. Och drar in luft, nacken oftast krökt,

Luftsnappning= hästen drar luft utan stöd

vid båda beteenden hör man ett luft klukande ljud
Hoppas ni förstår:cool:

den här hästen är verkligen ingen häxa på något vis utan väldigt tillgiven och gosig.
Han kan vara lite osäker i nya situationer o vända rumpan till i boxen.
Då vill han att man ska klia honom o sakta men säkert gå fram till honom, inga sparkar eller hugg.

Hans bror som jag äger ( 3 år) är väldigt social han med o kan stå o snusa i håret o mysa hur länge som helst.
Han är även väldigt nyfiken på allt och de ska undersökas,fipplas o smakas på :D Står med huvudet ut genom fönstret o spanar .

Min tanke var att 4 åringen kanske varit likadan o i brist på sysselsättning börjat bita istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 811
Senast: svea
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 217
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 367
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka