Krubbitning

Sv: Krubbitning

Ta bort krubban o vtnkoppen o ha hinkar istället.
Öppna upp boxfronten. Öppet fönster mm mm.
Släpp ut dem tidigt o ta in dem sent.

jag läste i en väldigt bra bok en gång, där det stod att kopparsulfat är lösningen till krubbitining... författaren kände någon som hade fått slut på kopparsulfat. dagen efter hade 4 av 10 ston börjat krubbita.. när denne hästägare sedan hade införskaffat kopparsulfat igen(några dagar senare) tog de inte mer än några timmar innan alla hade slutat krubbita... vem vet de kanske funkar...jag har adrig provat det själv..

Det är säkert jättebra för stallhälsan. Men samtidigt behöver man gå till botten med hästens hälsa också.

Bara en tanke...kan det möjligtvis förhålla sig så att om hästar tar efter dåliga vanor så torde de ju faktiskt kunna ta efter bra vanor av varandra oxå...så jag väntar med spänning:)

Hans bror som jag äger ( 3 år) är väldigt social han med o kan stå o snusa i håret o mysa hur länge som helst.
Han är även väldigt nyfiken på allt och de ska undersökas,fipplas o smakas på :D Står med huvudet ut genom fönstret o spanar .

Min tanke var att 4 åringen kanske varit likadan o i brist på sysselsättning börjat bita istället.

Det tror jag absolut är en möjlighet. Jag tror benhårt på att individen ligger till grund för VILKEN olat som utvecklas i ett läge där hästen upplever behov av det.

T ex så hade jag ett sto som sparkade i dörren på mornarna. Hon stod 2 månader med min gamla ponny, som aldrig sparkat i dörren någonsin. Ponnyn hade hela livet (20+ år) bott med en infernalisk krubbitare, utan att en enda gång visat minsta bitbeteende/ta efter. Efter två VECKOR med mitt dörrbankarsto så bankade han också på dörren. Och om man kikar på hur han var, så är det ganska logiskt att han INTE tog efter krubbitningen, utan sparkandet. För han var väldigt mycket för att sprattla med benen när han lekte, han undersökte gärna saker genom att stampa på dem etc.

Min arabvalack bodde i flera år med dörrbankarstoet, tog inte efter minsta lilla. Däremot tror jag det kan finnas risk för att han om han var understimulerad och uttråkad skulle ta efter krubbitning om han delade stall med en sådan. Helt enkelt för han är väldigt mycket för att undersöka saker med munnen, tar gärna saker i munnen och är ganska fipplig med munnen överlag så. Drar gärna in saker i boxen, går iväg med vattenslangen i hagen, plockar av mattes mössa etc :devil:

Så, jag tror absolut att din teori kan stämma, att understimulering/uttråkning/etc har gjort att hästen känt behov av att 'ta till' något att fördriva tiden med, och då har ett 'oralt' beteende legat närmast till hands.

Krubbittning= hästen tar stöd med framtänderna/ ev hacka mot ev krubba, stacket stolpar, box vägar mm. Och drar in luft, nacken oftast krökt,

Luftsnappning= hästen drar luft utan stöd

vid båda beteenden hör man ett luft klukande ljud
Hoppas ni förstår:cool:

Har hört dock att krubbbitning är snäppet värre än ren luftsnappning, då vid luftsnappning så vänder luften i strupen lixom, och hästen sväljer det inte...det senaste jag har hört i alla fall, men ärligt så är jag inte så insatt i ämnet men skulle gärna vilja bli. :smirk:

Det förklarar en hel del. Trägnagning är naturligt för hästen och ingen beteende störning.

Mvh

Tora

Det kan vara nog så jobbigt med en häst som är på allt och ska äta bark från varje träd. Min är extrem, riktig bäver och för min del är det är det bättre med en hage med så få träd som möjligt. Det var ett elände när han stod ien hage med massa lönnar, bok osv. I det fallet är det bättre att de biter på staket, stolpar etc för det är material som är utbytbart, vilket levande träd inte är:(

Så jag skulle nog kalla träätning som en olat, när det går till överdrift.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 811
Senast: svea
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 217
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 367
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka