Krubbiter/luftsnappar pga stress eller uttråkad?

95johsv

Trådstartare
Min häst luftsnappar. Det ser ut som han krubbiter men han tar inte stöd.

Har alltid trott att det beror på stress, men nu är jag inte så säker längre.

Han fick stå på klinik i jan/feb skiftet pga avmagring. Snappade inte efter det på länge. Trodde det berodde på medicin.

Fick upp honom i kondition igen, då snappade han inte.

Nu var vi inne på klinik igen. Snappar inte alls. Det var stressigt, många hästar osv och min häst står och sover! Det var en ny klinik inte samma som sist.

Knott/mygg osv verkar förvärra det, han har eksem eller något (kliar av all man och svans osv till sår) så han har täcke. Alltid så fort det är över +5 grader.

Vi har även varit borta och hälsat på i andra stall, min häst är kolugn oftast samt snappar inte.

Kan det vara att hans mentala nivå på vad som är stress och "nytt och roligt" är helt annorlunda? Att han behöver vara i mitten lite mer och hålla koll? Att han snappar för han inte har något bättre för sig liksom?

Vad tror ni, har ni sett något som stödjer eller inte stödjer min teori?

Sv: Krubbiter/luftsnappar pga stress eller uttråkad?

Japp, en av våra hästar luftsnappar Hela tiden!
men jag vet inte vad det beror på. Trodde också att det var något med stress.
Han är helt frisk i övrigt i allafall, han kanske tycker det är kul bara ;)

Sv: Krubbiter/luftsnappar pga stress eller uttråkad?

Tror inte att det handlar om stressymtom när det gäller din häst. Han är förmodligen uttråkad. När han har eksem så blir det ett sätt för honom att avleda besvären med kliandet.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 719
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 654
Senast: AlmostEasy
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Vet inte om det hör till hästvård eller hantering egentligen.. Pratade med hovis häromdagen om ponnyns mentala status. Vi har haft...
2
Svar
30
· Visningar
3 884
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar