Krubbitare

Sv: Krubbitare

Jag har ett sto som krubbiter. Visste detta när jag köpte henne, då sa de att hon nästan inte bet alls och åtminstone inte om hon hade rem.

Jag provade ett tag utan rem, men hon vill gärna bita när hon kommer in och får krf på kvällen. Hon biter en del under natten också.

Jag sätter på remmen så fort hon kommer in nu, och hon biter inte alls. När hon ska ut på morgonen tar jag av remmen och jag har aldrig sett henne bita i hagen. Behovet verkar alltså inte ackumuleras på denna märr iaf.

Hon är inte heller stressad utan precis lika lugn utan rem som med.

Min ahästar har fri tillgång på grovfoder och är ute 12.14 timmar per dygn i stimulerande hage. Detta hjälper dock inte på henne, utan jag har valt att ändå ha på remmen. Tänderna slits, som sagt, och boxväggarna :angel:.

alpha skrev:
Lånar knapp.

Att använda krubbitarrem förhindrar visserligen hästen att utföra beteendet, men forskning har visat att så snart remmen tas av ökar frekvensen av krubbitning så kraftigt att det går på ett ut, med eller utan rem. Det är som att hästen kan ackumulera ett behov av att krubbita.

Bortsett från problem med tandnötning är själva krubbitningen inget huvudproblem. När detta bettende uppstår bör man istället fokusera på att förbättra hästens vistelsemiljö. En häst i god kondition kan man lika gärna låta krubbita.

En beteendestörnig som väl är etablerad är svår att bli av med. Vet man med sig att man gjort vad man kan för att förbättra hästens miljö behöver man inte vara särskilt upprörd över beteendestörningen.

Krubbitning verkar vara mer vanligt förekommande hos fullblod och man tror att det kan ha ärftlig bakgrund då det förekommer oftare inom vissa familjer.

Men om du aldrig sett henne bita i hagen kanske det bästa för henne skulle vara att vara ute dygnet runt? Min personliga åsikt är att man kanske ska kolla in de situationer där hästen biter minst och försöka förlänga dem och de situationer där den biter mest och undvika/förkorta dem.

Hmmm, jag får ta på mig lite där varför athenas häst inte är ute dygnet runt...jag har ett högdräktigt sto som står hos athena, jag vill inte att hon skall vara ute på natten nu innan hon fölat och eftersom athena bara har tre hästar i stallet så blir det ju alltid nån som blir "ensam"....om hennes båda ston går ute på natten så bli min orolig, om hennes går ensam på natten så blir hon orolig.......svårt val....men min märr går "ut" 15:e maj så snart är ju det problemet ur världen.......

Jag har sett hennes märr och hon ser inte ut att vara så stressad av att ha remmen på sig inne.....som vilken häst somhelst....lugn o harmonisk...

Jag tror inte heller att de blir stressade av att ha remmen på sig, inte de hästar jag sett i alla fall (har en på varje av de två stall jag har hästar på just nu). Men det beror kanske på varför de biter, gör de det pga stora magproblem kanske de blir stressade. Jag menar bara att jag tycker att det är bättre att "lösa" problemet än att få symptomen att försvinna.

Så det är ditt fel alltihop alltså...(*skämt*).

Bubbla skrev:
Men de hästar jag sett som krubbiter gör det inte vare sig vid utevistelse eller vid grovfoderätning. Så din häst kanske inte är representativ? De hästar som har magsårsproblem har i regel problem med att magsyran skvalpar upp där den inte ska vara, något som inte kan hända om magsäcken är full.

Och om man ska bannlysa betfor, pelleterat foder m.m så borde spannmål med hög andel stärkelse också gå bort.

Det är inte helt ovanligt att hästar krubbiter även ute. Jag har själv ett sto som älskar att krubbita mot björkar. Jag låter henne göra det, eftersom att hon inte skadar tänderna. Inne får hon ha rem, så att hon inte skadar tänderna mot gallret, och hon mår inte dåligt av att ha rem.

Det stämmer att fullblod är överrepresenterade bland krubbitare. Några teorier om varför:
- Fullblod är ofta lite nervöst lagda och "har mycket i huvudet". Det kan leda till att de börjar pyssla med både det ena och andra.
- Fullblod i galoppträning får ofta orimliga kraftfodergivor, upp till 7 kilo är inget ovanligt, de lever samtidigt i stressig miljö. De börjar krubbita. När de väl börjat krubbita är det svårt att få dem att sluta. Även om man byter miljö, foderstat etc.

Mitt fullblodssto har fri tillgång på stråfoder, går ute i hage 12 timmar / dag tillsammans med andra hästar. Har lugn stallmiljö med lucka hon kan titta ut ifrån. Inga magproblem. Men hon krubbet redan när hon kom till mig och antagligen kommer hon fortsätta. Det är helt enkelt en vana för henne.
Det är lite naivt med råd som: "mer utevistelse", "mer stråfoder". Problematiken är oftast inte så enkel.

Men snälla martha :D. Nu ska du inte skaffa dig dåligt samvete iaf.

Visst vore det bästa om märren finge vara ute dygnet runt, och det kommer hon ju att vara så fort bebisen kläcks här och resten av säsongen. Men därifrån till att bygga ligghall bara för hennes skull, för att hon ska kunna gå ute nattetid även på vintern - nja, jag vet inte riktigt :crazy:.

:D Nääääee... :o

Men mina går ju ute här en del nätter och det är ju skönt att låta dom vara det....nu är C på 328 har jag nyss räknat ut så vi får hoppas hon klämmer ut snart.....förra fölet var hon iseminerad 28 juni o fölade 26 maj.....(också nyss kollat :D )

Visst vore det skönt att slippa mocka :D.

Satte upp kameran igår och fick den att funka riktigt bra, men sen när vi gick och la oss och det var mörkt så syntes det väldigt dåligt. Ska försöka kolla lite mer i kväll. Men jag tror inte det blir nån bebis än på ett par dar.

Grundproblematiken är ju faktiskt ganska enkel. Anledningen till att de börjar bita är ju i regel någon form av stress (fysisk eller psykisk). Så det enklaste är att ge hästarna en bra miljö redan från första start. Och en bra miljö för en häst består i grund av mycket födosök och mycket rörelse. I de fall där detta misslyckats och stereotypin redan befästs är det förstås mycket svårare, i många fall blir man aldrig av med den. Men det går oftast att minska rätt mycket.

Har träffat och handskats med flertalet just krubbitare (har aldrig ägt någon själv dock) och sett att det går att få klara förbättringar om man observerar dem och därefter ger dem bra förutsättningar. Ingen av dem jag sett har krubbitit när de fått gå ute eller när de fått grovfoder. Om rem är rätt eller fel får man väl avgöra från fall till fall, och från hästägare till hästägare.

athena skrev:
Men snälla martha :D. Nu ska du inte skaffa dig dåligt samvete iaf.

Visst vore det bästa om märren finge vara ute dygnet runt, och det kommer hon ju att vara så fort bebisen kläcks här och resten av säsongen. Men därifrån till att bygga ligghall bara för hennes skull, för att hon ska kunna gå ute nattetid även på vintern - nja, jag vet inte riktigt :crazy:.

Det är ju ett val man får göra som hästägare. Det är ju alltid en kompromiss mellan vad som är allraste bäst för hästen och vad som fungerar i praktiken. Inte alltid de sammanfaller. Men du kan ju säga åt martha att börja bygga, det var ju hennes fel eller hur var det... :p

Nej, jag är ju orolig för att hon ska bygga själv :p. Då vill hon ju inte ha sina hästar här längre :angel:

Bubbla skrev:
Det är ju ett val man får göra som hästägare. Det är ju alltid en kompromiss mellan vad som är allraste bäst för hästen och vad som fungerar i praktiken. Inte alltid de sammanfaller. Men du kan ju säga åt martha att börja bygga, det var ju hennes fel eller hur var det... :p

:D Jag HAR ju 16 boxar hemma...men vill inte ha dräktiga ston här , men funderar på att göra iordning en "lösdrift" åt fölmercorna av mina uteboxar.......men dom har det bra hos athena också :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka