Sv: Krubbitare
Jag har ett sto som krubbiter. Visste detta när jag köpte henne, då sa de att hon nästan inte bet alls och åtminstone inte om hon hade rem.
Jag provade ett tag utan rem, men hon vill gärna bita när hon kommer in och får krf på kvällen. Hon biter en del under natten också.
Jag sätter på remmen så fort hon kommer in nu, och hon biter inte alls. När hon ska ut på morgonen tar jag av remmen och jag har aldrig sett henne bita i hagen. Behovet verkar alltså inte ackumuleras på denna märr iaf.
Hon är inte heller stressad utan precis lika lugn utan rem som med.
Min ahästar har fri tillgång på grovfoder och är ute 12.14 timmar per dygn i stimulerande hage. Detta hjälper dock inte på henne, utan jag har valt att ändå ha på remmen. Tänderna slits, som sagt, och boxväggarna .
Jag har ett sto som krubbiter. Visste detta när jag köpte henne, då sa de att hon nästan inte bet alls och åtminstone inte om hon hade rem.
Jag provade ett tag utan rem, men hon vill gärna bita när hon kommer in och får krf på kvällen. Hon biter en del under natten också.
Jag sätter på remmen så fort hon kommer in nu, och hon biter inte alls. När hon ska ut på morgonen tar jag av remmen och jag har aldrig sett henne bita i hagen. Behovet verkar alltså inte ackumuleras på denna märr iaf.
Hon är inte heller stressad utan precis lika lugn utan rem som med.
Min ahästar har fri tillgång på grovfoder och är ute 12.14 timmar per dygn i stimulerande hage. Detta hjälper dock inte på henne, utan jag har valt att ändå ha på remmen. Tänderna slits, som sagt, och boxväggarna .
alpha skrev:Lånar knapp.
Att använda krubbitarrem förhindrar visserligen hästen att utföra beteendet, men forskning har visat att så snart remmen tas av ökar frekvensen av krubbitning så kraftigt att det går på ett ut, med eller utan rem. Det är som att hästen kan ackumulera ett behov av att krubbita.
Bortsett från problem med tandnötning är själva krubbitningen inget huvudproblem. När detta bettende uppstår bör man istället fokusera på att förbättra hästens vistelsemiljö. En häst i god kondition kan man lika gärna låta krubbita.
En beteendestörnig som väl är etablerad är svår att bli av med. Vet man med sig att man gjort vad man kan för att förbättra hästens miljö behöver man inte vara särskilt upprörd över beteendestörningen.
Krubbitning verkar vara mer vanligt förekommande hos fullblod och man tror att det kan ha ärftlig bakgrund då det förekommer oftare inom vissa familjer.