Krubbitare

Sv: Krubbitare

Fast varför är det mesta fullblod som får såna "olater" ?? SÄllan travare får det...EN krubbitare på 30 år har jag sett, och då har jag ändå sett ganska många hästar...det måste ju vara ärftligt eller rasbundet på nåt sätt.

Fast varför är det mesta fullblod som får såna "olater" ??
är det verkligen det?

jag har inte alls sett många krubbitare, men dom jag har sett har varit halvblod, travare & korsningsponnies.

SÄllan travare får det...EN krubbitare på 30 år har jag sett, och då har jag ändå sett ganska många hästar...det måste ju vara ärftligt eller rasbundet på nåt sätt.

rasbundet kan det nog inte vara (eller?), då man har sett så olika raser som är krubbitare. men tror du att det kan vara ärftligt? hur då? eller jag menar, hur kan det vara ärftligt egentligen? det är ju liksom ett beteende, olat.

är nyfiken på det här med krubbitare & trött för tillfället, så att det blir kanske lite luddigt.

Om du tänker på träningsstallen så är den känsla jag har fått i alla fall att det är mkt mer nerv och stress i galoppstallen bland hästarna än vad det är i travstallen. Dåliga nerver och stress är ju en mkt stor bov i att skapa magproblem därav tror jag att det är vanligare bland tränande hästar att fullbloden krubbiter. De är ju nervigare i sin natur än vad travaren är. Har genom åren haft ett par fullblod som kommit direkt från träning och de är stressade. Den ena hade gått och skrotat som konvalecent ett bra tag när jag tog över honom men stod ju ändå bland de tävlande hästarna och han var stressad, lättstressade hästar (vilket fullbloden ofta är) smittar ju mkt lätt över stressen mellan sig. Bara han kom därifrån ut till ett lugnt ställe på landet så blev det en helt annan häst.
Så predispotionen för magproblem kan ju vara ärftligt antingen direkt via magen eller så via avkommans temperament.

Jag har sett en enda travare som varit krubbitare, aldrig nån vävare men nån vandrare(híngstar alltid) och jag har sett MYCKET häst...själv har jag haft i runda tal 500 häst hos mig de 10 sista åren, och det är travare som kommit direkt ur träning och en del har t om varit matchade för storlopp och blivit pang bom nerställda(konvalecenter) inte ens dessa som i värsta fall ställs på boxvila får nån av dessa olater...så jag vill nog se det till att hästar med fullblodsblod är mer benägna att få olaterna än travarna(alla "mina travare kommer från storstall med ca 150 häst....

En vanlig utlösande situation när hästen börjar krubbita första gången är vid en flytt och det är inte oftast de som visar stress utåt utan det är de som håller stressen inom sig som är i störst farozon. Köpte för en del år sedan ett halvblod som 2 dgr efter ankomsten fick stresskolik och detta hände igen när han flyttades till ett annat stall ett par år senare. Utåt var han kollugn när han kom till nya ställen men inom sig knöt det sig. Denna häst kunde utan visare ha blivet krubbitare om han upptäckt detta, vilket han som tur var ej gjorde.
Har väldigt mkt kontakter i Danmark där man i mkt större omfattning än här skickar iväg unghästarna på inridning till stora utbildningsstall. Och jag vaet inte hur många gånger jag hört att hästarna börjar krubbita när de är där. Vet en uppfödare som hade flera hästar som börjat och de försökte alla möjliga sett för att det inte skulle hända igen fri tillgång på hö både i box och hage, hon provade till och med att sätta krubbbitarrem på en utan att den redan var krubbitare och då krubbet den inte på utbildningsstallet men fick istället kolik. Så där såg de tydligt att det var magen som utlöste detta och började då att ge hästarna förebyggande magmedecin (står helt still i huvudet vad det var de gav men säkert något liknande protexin)samt att hästarna första veckan fick en liten dos lugnande varje dag och vips så var problemet borta ingen som började krubbita. Så det var helt enkelt stressen att flytta hemifrån och in till en helt annan miljö och det i kombination på att det ställdes högre krav på dem fick magen att kolapsa och de började krubbita.

..samma som att hästar av "kallblodras" lättare får fång...sällan en travare få fång...och fullblod också(?)

Varför får islänningar lättare eksem t ex?? Det finns en hel del att titta på rasbundenhet med olika "sjukdomar" .....

martha skrev:
Jag har sett en enda travare som varit krubbitare, aldrig nån vävare men nån vandrare(híngstar alltid) och jag har sett MYCKET häst...själv har jag haft i runda tal 500 häst hos mig de 10 sista åren, och det är travare som kommit direkt ur träning och en del har t om varit matchade för storlopp och blivit pang bom nerställda(konvalecenter) inte ens dessa som i värsta fall ställs på boxvila får nån av dessa olater...så jag vill nog se det till att hästar med fullblodsblod är mer benägna att få olaterna än travarna(alla "mina travare kommer från storstall med ca 150 häst....

Nej men om du ser det i perspektivet stress som utlösande faktor, så är det ju faktiskt så att de hästar som kommer till dig kommer från stressen till ett "vilohem" vilket ju inte skall ge krubbitning. Det är ungefär som om vi människor stressar en massa och sedan åker vi på en spasemester för att koppla av och då får vi magsår....... så är det ju inte precis. Jag tror faktist inte alls att krubbitning kan utlösas som en utråkningsolat utan att den just är helt pga magen. Har själv inte alls satt mig in i problematiken bland vävare och vandrare då jag aldrig drabbats av dessa problem och därmed inte "läst på" om detta så där kan jag inte utala mig om bakgrunden.

Jag har heller ingen erfarenhet av nån av dessa olater förutom att några hingstar har "vandrat" ..för "mina" hästar får inte detta och har aldrig gjort det på stället före heller....det är ju det jag funderar över , att varför får inte travaren dessa olater (vandrarna kan man ju kastrera) för dessa är ju också utsatta för stress och katarrer o magsår..därför tror jag att det är rasbundet mycket.....om det nu är att fbl är högre i blod...ja jag vet inte......

martha skrev:
..samma som att hästar av "kallblodras" lättare får fång...sällan en travare få fång...och fullblod också(?)

Varför får islänningar lättare eksem t ex?? Det finns en hel del att titta på rasbundenhet med olika "sjukdomar" .....

Fick faktiskt höra av en veterinär för ett tag sedan att fång bland fullblod hade ökat markant och de nu var i högriskgruppen.... vet inte hur detta stämmer blev själv väldigt förvånad.
Det jag tycker är knepigt med fång är att man nu kommit fram till att det inte är proteinet som är boven dock är det väldigt många klart överviktiga hästar som drabbas av detta. (Hur kan fullbloden passa in i denna grupp?) Fång uppkommer av en störning i magfloran men varför drabbas överviktiga hästar oftare av denna störning än vad normalviktiga hästar gör ? Eller är det kanske så att vissa av de hästarna tex kallbloden egentligen inte drabbas av vanlig fång utan av belastningfång och finns det kanske helt olika utlösande faktorer till dem. Är kanske i själva verket helt olika sjukdomar bara med en mkt snarlik symtombild.. Nu kom vi ifrån ämnet krubbitning en hel del dock kan man säga att fång är helt klart ett ämne som föder många frågppr och undringar och där jag tror att mkt nytt kommer att uppdaga sig i framtiden...

:D Ja, det finns mycket att forska i......det enda fång jag har hört talas om på travaren är förlossningsfång....men att fbl får det låter ju konstigt....

De överviktiga hästarna kan vara insulinresistenta vilket ger fång (man vet inte hur). Övervikt ökar dessutom risken för fång genom att ett basalmembran som utsätts för "fånggifter" lättare skadas om det samtidigt utsätts för extrabelastning.
PL

Om vi pratar om fullblod i löpträning så tror jag att det är vanligt med väldigt höga spannmålsgivor där.
PL

Jag har dessutom hört att shettishingstar klarar sig bättre mot fång än valacker o ston...kan det stämma??

En hingst har inte lika lätt att bli fet.
I en vildhästflock finns inga valackar o mkt få ston som inte är dräktiga eller har föl vid sidan.
PL

Senast ändrad:

Lånar knapp.

Att använda krubbitarrem förhindrar visserligen hästen att utföra beteendet, men forskning har visat att så snart remmen tas av ökar frekvensen av krubbitning så kraftigt att det går på ett ut, med eller utan rem. Det är som att hästen kan ackumulera ett behov av att krubbita.

Bortsett från problem med tandnötning är själva krubbitningen inget huvudproblem. När detta bettende uppstår bör man istället fokusera på att förbättra hästens vistelsemiljö. En häst i god kondition kan man lika gärna låta krubbita.

En beteendestörnig som väl är etablerad är svår att bli av med. Vet man med sig att man gjort vad man kan för att förbättra hästens miljö behöver man inte vara särskilt upprörd över beteendestörningen.

Krubbitning verkar vara mer vanligt förekommande hos fullblod och man tror att det kan ha ärftlig bakgrund då det förekommer oftare inom vissa familjer.

Travare har väl i regel en bättre, mer naturlig livssituation än galoppörer. Står ofta på halm, får mer grovfoder, mer hagvistelse m.m. Jag tror att detta i kombination med att fullbloden är mer nerviga av sig gör att andelen stereotypier är högre hos fullbloden. Men vad jag vet så är det väl ff a vävning hos fullbloden.

Men de hästar jag sett som krubbiter gör det inte vare sig vid utevistelse eller vid grovfoderätning. Så din häst kanske inte är representativ? De hästar som har magsårsproblem har i regel problem med att magsyran skvalpar upp där den inte ska vara, något som inte kan hända om magsäcken är full.

Och om man ska bannlysa betfor, pelleterat foder m.m så borde spannmål med hög andel stärkelse också gå bort.

Hej
Jag har ett sto som krubbiter. Läste också artikeln i ridsport. Har du testat magsårsmedicinen? Vad gjorde du i övrigt för att undvika magsår. Minhäst krubbiter även i hagen, har ingen lust att sätta på rem eftersom jag inte tror att det löser problemet. Min häst får mycket ensilage ca 12-13 kg och lite kraftfoder. Står i stor hage med kompisar hela dagarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka