Krubbitare

B

BebbeBaby

Vad gör egentligen en häst som krubbiter? Suger in luft på något sätt? Kan det vara farligt när den gör det? Vad kan man göra för att undvika att hästen gör det? Berätta gärna mer om detta & är det någon som har en häst som just är krubbitare?

Sv: Krubbitare

Min ponny var krubbitare.Jag hade alltid rem på honom i box och hage. I sommarhagen kunde han gå utan. Så fort han fick en chans så krubbet han.Men hade han bara remmen på sig så var det inga problem.
Jag försökte att smörja in boxkanter och dylikt med "antibit" men det fungerade inte alls så han fick snällt ha remmen på sig.

Har hört att det kommit ny fakta om detta och det är inte farligt när hästen krubbiter och dom suger inte in luft och behöver alltså inte ha krubbitarrem på sig.

Det kan hända att det inte är farligt men beteendet försvinner inte för det. Om min ponny inte hade remmen på sig stod han och drog in luft hela tiden,det stör andra och han själv mår inte bra av att hela tiden spänna sig.
Det är jättebra om det inte är farligt men jag hade ändå inte låtit honom vara utan rem. Han stördes inte på något sätt av att ha remmen på sig, möjligen att det blev varmt om det var varmt ute.

Jag tror man ska låta hästen gå ute så mkt som möjligt och att den alltid har hö eller halm att tugga på.

Fast jag har hört att när dom krubbiter så utsöndrar dom ngt (typ) som får dom att må bra och att de inte drar in luft och att de inte e farligt..

Man får hitta på saker så att hästen har ngt att göra hela tiden. I vårt stall så hade dom hängt upp en vattenflaska hos en liten tös som krubbiter å så stog hon å lekte med den för att få annat att tänka på.. inte för att de funkade speciellt länge men ändå :smirk:

Jag har oxå hört att de får som en kick av det. Som sagt så är inte beteendet bra även om inte själva luftsväljningen är farlig. Jag prövade med en massa leksaker åt honom men för honom var det en väldigt invand vana.

En krubbitare tar stöd med tänderna mot lämpligt material och sväljer luft (även kallad luftsnappare)
Det är väl inte direkt farligt, men ofta tar andra hästar efter beteendet.

En häst som börjat krubbita gör det av leda, tristess, eller nervositet.
När de krubbiter utsöndras endorfiner(?) som gör att de blir lugna ovh avslppnade.

Att sätta på hästen en krubbitarrem anser jag vara förkastligt.
Det tar bara bort symptomen och ser inte till orsaken.

det som är "farligt" är väl att dom sliter ner tänderna i onödan och att dom även kan få kolik av att "bita" ...Har själv ingen krubbitare men de jag sett med rem verkar ju inte vara stressade av att inte bita så jag förstår inte varför den skulle vara förkastligt att ha på......?

De flesta krubbitande hästar sväljer inte luft. Luftsnappare är inte samma sak som krubbitare, en luftsnappare tar inte stöd mot något. Andra hästar tar INTE efter beteendet, om flera hästar i samma stall drabbas är det troligtvis för att de har samma dåliga livssituation.

Krubbiter gör hästar för att de är stressade av sin miljö, oftast pga grovfoderbrist eller för kort utevistelse. Andra saker man sett i stall med hög andel krubbitare/luftsnappare/vävare är många kraftfodergivor och liten kontakt med andra hästar.

Håller annars med om remmen, det är bättre att lösa hästens miljöproblem.

martha skrev:
det som är "farligt" är väl att dom sliter ner tänderna i onödan och att dom även kan få kolik av att "bita" ...Har själv ingen krubbitare men de jag sett med rem verkar ju inte vara stressade av att inte bita så jag förstår inte varför den skulle vara förkastligt att ha på......?

Man har ju sett ett samband mellan magsårs-/kolikhästar och krubbitare. Men sen vet jag inte om man vet vad som är hönan och ägget. Dvs det lkanske är kolikbenägna hästar som krubbiter för att på något sätt lindra symptomen.

Jag har dock sett att det kan "smitta", utan att de hästar som tar efter mår dåligt.

Ett ex. var i ett stall där jag red förrut, alla hästara mådde bra och var lyckliga.
Flyttade in en krubbitare och snart hade hans boxgrannar också börjat, utan att deras livssituation hade ändrats.

jag har då aldrig sett en krubbitande häst som INTE snappar luft.

man tror att det kan vara genetiskt på ett sätt därför att hästar i det vilda letar och äter gräs ca 16 timmar/dygn, och jämför man det med våra tamhästar så kan man ju förstå att de lägger till med andra orala stimulanser, men som sagt- bara vissa hästar tar till sig dessa lösningar även fast flera lever i samma miljö. man kan jämföra en häst med krubbitarrem som en rökare som flyger flygplan med rökförbud, när planet landat tar han igen det med dubbelt så många cigaretter. hästar kan på så sätt känna frustration över att inte kunna krubbita och utveckla andra beteenden istället.

Läs senaste Ridsport (den som kom i Fredags) där står återigen delar av det som tidigare har framkommit i ny forskning, att krubbitning uppkommer av magproblem och inte tvärtom. Krubbitning orsakar inte kolik men det är som sagt hästar med magproblem som krubbiter och därmed är i högre grad drabbade av kolik. Man hade nu igen gjort nya studier med det nya magsårspreparater GastroGuard och såg återigen samma mönster som finns i en tidigare studie av samma sort med annat preparat att många slutade eller kraftigt minskade att krubbita när magen blev iordning.
Har själv en sådan häst som krubbiter ENDAST när hon äter, hon har tidigare haft magsår och så fort hon börjar äta så överproduceras troligen magsyra som då retar vilket gör att luften mildrar så hon tar en tugga mat och ett krubbett osv hela tiden oavsett om det är kraftfoder eller hö hon äter. Äter hon inte så krubbiter hon aldrig, så där syns det tydligt att det inte är av tristess. Har provat rem på henne och det fungerar inte alls hon blir ett psykiskt vrak. Sätter man på henne rem så står hon rent psykotiskt mitt i boxen med sänkt huvud och totalt okontaktbar, har aldrig sett något liknande.

Cezzan skrev:
Jag har dock sett att det kan "smitta", utan att de hästar som tar efter mår dåligt.

Ett ex. var i ett stall där jag red förrut, alla hästara mådde bra och var lyckliga.
Flyttade in en krubbitare och snart hade hans boxgrannar också börjat, utan att deras livssituation hade ändrats.

jag har då aldrig sett en krubbitande häst som INTE snappar luft.

Snappar luft gör de, men de sväljer den inte. Det är en ganska stor skillnad.

Ska inte motsäga det du säger dig ha sett, men jag står fast vid att krubbitning inte smittar. Det fanns en tråd här för ett tag sedan om just krubbitning med hänvisning till forskning om just detta. Sen är det ju en sak om grannarna börjar bita i sina boxkanter, det gör dem inte till krubbitare.

Fast om din häst ska kunna få problem av magsyran som skvalpar upp i den region som inte är gjord för syra, innebär det att hennes magsäck inte är speciellt fylld, vilket är det naturliga för en hästs magsäck att vara. Har du provat att ge henne fri tillgång på grovfoder så att magsäcken är fylld hela tiden?

Trådlån...

Vet någon om det finns något bra recepfritt medel man kan ge en häst som snappar luft / är krubbitare?

:bow:

Förtydligande:

Alltså någon som hjälper magen till trim vid magsår/orolig mage eller så...

Hon har haft fri tillgång och blir då klart sämre, veterinär som är mkt insatt och intresserad av just detta ämne har avrått att hon har fri tillgång då hon visade klara tecken på att få tillbaka sitt magsår då troligen pga att just dessa hästar har en överproduktion av magsyra (surt PH i magen) som sätts igång så snart hästen börjar äta, vilket troligen då gör att vid fritillgång så är denna överproduktion igång hela tiden vilket gör att det fräter på slemhinnorna och nya sår bildas. Vi har hittat lagom balans till henne där hon får mkt hö men med viloperioder emellan och har därmed hållit magsåren i shack. Då det är planerat att hon skall betäckas nu så är det tyvärr inte möjligt att nu prova om GastroGuard får bort hennes överproduktion av magsyra då det ännu ej är testat vid dräktighet men så snart fölet är avvänjt så skall hon genomgå en sådan behandling för att se om vi kan få rätt på detta. Tyvärr ligger det ju ganska långt fram i tiden men skall bli mkt spännande att se resultatet.
Kan även säga att när hon betar hela tiden så blir hon också sämre, vinterhalvåret när hon endast får hö mitt på dagen i hagen håller sig magen bra och hon krubbiter aldrig ute, nu när hon går och betar hela tiden (och alltså är konstant fylld i magen) är hon och krubbiter på stolparna med jämna mellanrum. Så för hennes del är det alltså inte bättre att ha konstant mat utan hon behöver viloperioder mellan maten för att hon skall må som bäst.

Det första att se över är hur foderstaten ser ut, vilken typ av kraftfoder och hur mkt hästen får. Pelleterat foder är absolut tabu. Man skall även undvika foder med melass alltså många av müslifoderna. Sedan skall man se till att en sådan häst får så lite kraftfoder som möjligt och istället låta den få i sig det den behöver genom grovfodret. Betfor har jag också bannlyst med mkt bra resultat. Min är så bra hon någonsin har varit nu och då består hennes foderstat av havre, vetekli och kraffts lucern hackat strå och sist men inte minst ganska mkt kokta linfrö vilket är kanon till oroliga magar. Just vetekli och hackade strået hade mkt god effekt när jag la in det i foderstaten, vetekliet är ju milt för slemhinnorna och hackat strå är ju även det ett grovfoder som dessutom ger kraftfodret struktur så att det inte kommer ner så konsentrerat. Har alltid mkt vatten i maten för att göra det så lättsmält som möjligt.

Vill man ge ytterligare så finns tex pronuteri - en probiotika som är för "magsårs" magar tyckte väl inte själv att jag fick så extremt bra effekt av den är nog mer nöjd av den effekt jag fick av Fiberplex - vilket är ett "fiberpulver" som verkar lindrande, dämpande på magen. Men sedan jag lade om foderstaten till den ovan har jag kunnat ta bort Fiberplexen utan att problemen ökade igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka