krubbitare som tuggar på stolpar

Remix

Trådstartare
Har ett problem och vet inte hur jag ska lösa det.
Har en krubbitare som äter upp stolparna.
Jag vill att hon ska kunna få utföra sitt behov att krubbita men jag vill inte att hon ska äta upp stolparna.
Hur ska jag göra?
Några tips?

Sv: krubbitare som tuggar på stolpar

Lägg in sly och grenar i hagen som hästarna kan gnaga på och smeta på cribbox eller liknande på stolparna.

fast hon skiter i grenarna och tuggar på dom. Vill inte smeta in dom för att hon skall kunna krrubbita.

Mitt fullblod krubb-bet på ALLT! Hon åt också upp stolparna i hagen. Jag fick smörja på alla stolpar runt hela hagen för att hon skulle sluta, sen hade jag ett däck som krubba så hon inte kunde krubb.bita i boxen. Så det är ett bra tips att smörja in stolparna, för ditt och hästens bästa!

Fast att hon krubbiter bryr jag mig inte om på det sättet. Jag har läst åp en hel del om det och tycker hästen ska få fortsätta med det. Att hon äter upp stolparna gillar varken jag, personalen eller stallägaren :crazy:
Bör tilläggas att hon går i sjukhage nu och den är gjord av trä

Lägga en extra tråd uppepå stolparna, kanske inte ens behöver vara el i just den, bara i dom som annars finns (om ni har el?)

Jag håller faktiskt med IngelaH, smeta in stolparna med cribbox och lägg in annat till hästen i hagen. När inte stolparna längre är ett alternativ så går hästen med ganska stor säkerhet istället på grenarna. Testa lägg in sälg eller något annat som smakar "gott".

Finns det möjlighet att ge hö oftare så hon har något annat att pyssla med i hagen en längre stund?

hon fodras 5 ggr/dag.
Vi hade det ett tag men hon tuggade lite längre ner på stolpen istället :crazy:

men smeta in cribbox på hela stolpen då...

hon fodras 5 ggr/dag.
Vi hade det ett tag men hon tuggade lite längre ner på stolpen istället :crazy:

Men hur krubbiter hon då? En krubbitare "tar stöd" och "snappar luft", oftast upptill på stolparna.

Det låter mer som din häst är en "gnagare" och då handlar det snarare om att hon antingen har tråkigt eller för lite att äta eller att hon har en tarmstörning och behöver fibrerna i trät för att få ordning på magen, vilket är ganska vanligt så här på våren. För att få bukt med detta hjälper det nog endast med att smörja in hela stolparna...samt att lägga in något att "gnaga" på i hagen, Asp är för övrigt väldigt bra för hästmagar...samt något som hästarna "älskar" att gnaga på...själv har jag en väldig massa aspträd i hagen, dom går ganska hårt åt så här på våren..:angel:

Till en krubbitare som snappar luft brukar det funka med att sätta eltråd upptill på stolparna, samt att göra iordning en "krubbitarplats" någon annan stans i hagen...

Hoppas det ordnar sig för dig

Hur mycket krubbiter hon?

Jag har själv ett sådant fullblod sedan 5,5år. Jag har testat lite olika varianter, inte rem, rem inne, rem jämt.

Hon bet aldrig ute förut, men efter ett sommarbete så började hon :(
Hon går heeeelt in i sig själv, struntar i maten och allt annat, som i trans. Så nu har hon remmen på jämt. Jag upplever det som att det ger henne ett lugn.
Förut snappade hon luft när jag borstade henne och tog av remmen, men nu gör hon inte sådant när hon slipper remmen.

Jag tycker att du ska hindra henne att bita, iaf periodvis. Det är inte nyttigt för hästen att stå dubbelvikt och suga luft. Musklerna blir helt spända.
Sedan remmen åkte på min så har hennes rygg blivit så mycket bättre och underhalsen är inte alls så som den var.
Viss, jag har förändrat ridningen, men hon hade så ont i ryggen att jag bara kunde borsta med mjuk borste.

Får hon havre? Hösilage? Sådant kan vara "problem" för krubbitare. Samt morötter, finns ett ämne i morötter som utlöser det hela!! (läst i SLU-forskning!)

Men nu till tipset :D
Vi har som stora gummislangar runt stolpen (skär ett snitt och trä på).
Då sabbar hon inte stolpen men kan ändå krubbita om det är det du vill :)

Hur mycket krubbiter hon?

Jag har själv ett sådant fullblod sedan 5,5år. Jag har testat lite olika varianter, inte rem, rem inne, rem jämt.

Hon bet aldrig ute förut, men efter ett sommarbete så började hon :(
Hon går heeeelt in i sig själv, struntar i maten och allt annat, som i trans. Så nu har hon remmen på jämt. Jag upplever det som att det ger henne ett lugn.
Förut snappade hon luft när jag borstade henne och tog av remmen, men nu gör hon inte sådant när hon slipper remmen.

Jag tycker att du ska hindra henne att bita, iaf periodvis. Det är inte nyttigt för hästen att stå dubbelvikt och suga luft. Musklerna blir helt spända.
Sedan remmen åkte på min så har hennes rygg blivit så mycket bättre och underhalsen är inte alls så som den var.
Viss, jag har förändrat ridningen, men hon hade så ont i ryggen att jag bara kunde borsta med mjuk borste.

Får hon havre? Hösilage? Sådant kan vara "problem" för krubbitare. Samt morötter, finns ett ämne i morötter som utlöser det hela!! (läst i SLU-forskning!)

Men nu till tipset :D
Vi har som stora gummislangar runt stolpen (skär ett snitt och trä på).
Då sabbar hon inte stolpen men kan ändå krubbita om det är det du vill :)

Hon biter väldigt mycket nu när jag fick hem henne. Hon har ALDRIG bitit när hon äter men nu gör hon det. Det är sant att dom blir lugna av att bita.
Enligt dom forskningarna jag läst är bestraffningen (typ anti-bit medel och rem jämnlikt med att slå ett autistiskt bran för att få henne/honom att förstå).
Det är inte bra att dom biter nej, men det är inte bra att hindra dom heller.
Vi har trådar längst upp men det hjälper inte. Hon lyckas alltid hitta någonstans att ÄTA (inte krubbita) på stolpen.
Har förresten inte sett henne äta på stolpen dom senaste dagarna. :)

Hon krubbiter OCH äter upp stolparna.

om du vill att hon ska fortsätta krubbita kan du ju smörja in hela stolparna utom "topytan" så hon kan ta stöd där fast hon inte kommer vilja äta stolparna..?:angel:

Sätt konservburk på stolpen och spika fast burken på stolpen - stoppar inte bitandet och inte särskilt snyggt men skyddar stolpen.

Trä extra tråd mellan översta och nedersta ringisolatorn - borde skydda stolpen något, förutsatt att det är el i extra tråden :devil:

Sätt konservburk på stolpen och spika fast burken på stolpen - stoppar inte bitandet och inte särskilt snyggt men skyddar stolpen.

Trä extra tråd mellan översta och nedersta ringisolatorn - borde skydda stolpen något, förutsatt att det är el i extra tråden :devil:

Hon lägger tom huvudet på handtaget för att nå :devil:

Fast jag lyckas inte smörja in en stolpe utan att smörja in halva mig :grin:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
422
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 344
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka