Krossat griffelben och troliga spricka skenben vb

Esset

Trådstartare
Hästen är inlagd på klinik och ska röntgas igen om en vecka. Jag undrar om någon annan har har råkat ut för liknande och hur det gick?

Usch vad tråkigt :(
Min häst krossade delar av skenben och griffelben på ett framben, inte helt av, för ett par år sedan. Inte riktigt samma som din men liknande iaf.
Hon blev blockhalt och fick åka in akut till kliniken och röntgas. Skadan var ganska "ren" så det gjordes inget mer än smärtlindring och jag tror de fixerade lite med linda. Fick åka hem på dagen och återbesök var 3:e vecka för kontroll i början sen var 6:e. Stod på box/uteboxhage i tremånader och ytterligare ett halvår i sjukhage med mkt lugna promenader.:cry: Vi fick med nån vätska att dutta på frakturen för att undvika överben/ stoppa överben för det började växa in och skava på senorna.
Om överbenet inte slutat vara aktivt hade det blivit operation på det men vi slapp:bow:
Tog runt 1,5 år att ta oss tillbaka men vi har inga problem med det nu! Märker bara ett litet överben.
Försäkringen tog allt (Agria med extra allt) och inget tjaffs. Enda gången de rynkade på näsan och började gnälla var när operation för överbenet var på g. De tar inte kostnader för "skönhetsfel" vilket överben går under men nu slapp vi ju operation så jag vet intehur det hade gått.

Hästen tyckte det var pest och pina att vara sjukling och hoppade ur sjukhagen de två första dagarna (1.80m staket) och sprang racer på stallplan :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting: men det gick bra ändå.
Tig lång tid men vi är hela och glada nu och skadan är inget vi ens tänker på längre:love::love: De första åren va r jag nervös så fort hästen snubblade men det hör väl till med hypokondrisk matte:idea:

Lycka till med dinhäst!!:heart

Tack snälla du för att du tog dig tid att berätta. Vad skönt att det har gått bra med din häst.
Lycka till du med! :heart

Min ena häst har krossat griffelben på båda sina bakben (vid olika tillfällen) och den ena läkte ihop av sig själv medan den andra var vi tvungna att op bort alla bitarna (rätt många). Dock var det ju "bara" griffelben och ingen fraktur. Det var båda gångerna i början på sommaren (har för mig det var vid betessläpp som det hände) så hon fick långt sommarlov och sedan var vi tbx igen på hösten.
Hoppas det går bra för din häst!

Min ena häst har krossat griffelben på båda sina bakben (vid olika tillfällen) och den ena läkte ihop av sig själv medan den andra var vi tvungna att op bort alla bitarna (rätt många). Dock var det ju "bara" griffelben och ingen fraktur. Det var båda gångerna i början på sommaren (har för mig det var vid betessläpp som det hände) så hon fick långt sommarlov och sedan var vi tbx igen på hösten.
Hoppas det går bra för din häst!

Hur länge vilade hon på box för att läka benet själv?

Hur har det gått för er?
Hej Tack snälla! Hon är fortfarande på kliniken, har varit i matta för att avlasta och det har väldigt bra sa vet. De röntgar om henne den 18/9, är det bra då får hon åka hem annars är hon kvar och röntgas igen om 14 dagar.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 887
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
484
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur