Kronisk kotledsinflammation...

Sv: Kronisk kotledsinflammation...

Kommer förmodligen överanalysera varje steg hästen kommer ta :crazy:

/Lizzie

Välkommen till den klubben. ;)

Jag håller helt och fullt med Nominous inlägg om framåttänk, eftersom jag är en av dem som lätt sitter och småtjatar. Innerst inne tycker jag inte det är roligt att göra det, eller att vara superkonsekvent med "checken", så jag har valt en häst med mycket egen motor i alla lägen. Det passar mig som ryttare bäst, och jag tror att det ger åtminstone bättre förutsättningar att inte ställa till allt för mycket elände med min ridning....

Nästa häst jag köper kommer också vara en häst med mycket egen motor och egen bjudning. Det är svårt att rida utan bjudning och det kan vara ett hästjobb att få fram en ärlig bjudning. Men nu har både jag och TS de hästar vi har och då måste man göra något åt det. :) För det går att skapa bjudning i dem. Det går inte driiiva fram den och det går inte tjata fram den, men den går att skapa. Och då jäklar får man roliga hästar. :)

:banghead: och vilken sida är redan överbelastad, den mest eller minst slitna bärranden??

Du klarar ju av belastningsförhållandet på ett föl men envisa med att påstå att förhållandet är tvärs emot så fort den tydligen har passerat fölstadiet.

Jag är tyvärr själv inte ett dugg förvånad över att många hästar drabbas av kronisk kotledsinflammation. :(

Du behöver inte idiotförklara mig eller påstå att jag orsakar kroniska kotledsinflamationer i mitt yrkesutövande, bara för att hävda att du har rätt!

Det är kanske så att vi missuppfattar varandra och för att klargöra att så inte är fallet skulle jag vilja att du svarar på ett par förtydligande frågor.

Om vi utgår från en central linje dragen lodrätt rakt igenom hästens ben.

Åt vilket håll anser du att själva kotan rör sig i genomtrampet sett från denna centrala linje på en häst med en valgus brytning i kotan?

Och åt vilket håll rör sig kotan sett från denna centrala linje i genomtrampet på en häst med en varus kota?

Nästa häst jag köper kommer också vara en häst med mycket egen motor och egen bjudning. Det är svårt att rida utan bjudning och det kan vara ett hästjobb att få fram en ärlig bjudning. Men nu har både jag och TS de hästar vi har och då måste man göra något åt det. :) För det går att skapa bjudning i dem. Det går inte driiiva fram den och det går inte tjata fram den, men den går att skapa. Och då jäklar får man roliga hästar. :)

Min häst visar egen motor emellanåt - och jisses vad skoj det är att rida då :d ALLT blir ju så mycket lättare...

Hästen har varit himla trist hela vintern - och nu förstår jag ju varför. Tidigare så glimtade i alla fall framåtbjudning fram lite oftare än vad den gjort senaste tiden...

Sedan kan man ju alltid fundera på vad som är hönen eller ägget. Har hon fått ledinflammationen pga bristande bjudningen, eller har den bristande bjudningen kommit på grund av att hon har känt av kotorna. Eftersom hästar inte kan prata är det svårt att reda ut.

Men som sagt - man har den häst man har och jag vill inte byte - hon har andra förtjänster som väger upp. Plus att jag vet att hon egentligen kan gå helt fantastiskt. Gäller bara att locka fram det...

/Lizzie

Du behöver inte idiotförklara mig eller påstå att jag orsakar kroniska kotledsinflamationer i mitt yrkesutövande, bara för att hävda att du har rätt!

Det är kanske så att vi missuppfattar varandra och för att klargöra att så inte är fallet skulle jag vilja att du svarar på ett par förtydligande frågor.

Åt vilket håll anser du att själva kotan rör sig i genomtrampet sett från denna centrala linje på en häst med en valgus brytning i kotan?

Och åt vilket håll rör sig kotan sett från denna centrala linje i genomtrampet på en häst med en varus kota?

Du får ursäkta men jag tror inte upprepningar tillför tråden något nyhetsvärde och jag kanske har fel men va helt säker på att du genomgått fortbildningsblock nr 2.

Om man tänker så här i stället,, vilken del på hoven slits mest på en innåt roterad kota och hur skulle du verka denna hov för att försöka verka den för att enbart genom verkningen få en centrerad kota ?

Du får ursäkta men jag tror inte upprepningar tillför tråden något nyhetsvärde och jag kanske har fel men va helt säker på att du genomgått fortbildningsblock nr 2.

Om man tänker så här i stället,, vilken del på hoven slits mest på en innåt roterad kota och hur skulle du verka denna hov för att försöka verka den för att enbart genom verkningen få en centrerad kota
?

Ja vad svarar du på det?

Min häst visar egen motor emellanåt - och jisses vad skoj det är att rida då :d ALLT blir ju så mycket lättare...

Nu har jag hittat hit igen :D
Som jag skrev tidigare så var min väldigt tung och seg att rida förr.
Förra sommaren började jag träna centrerad ridning på honom eftersom jag inte kan vara med på en "vanlig" dressyrträning.
Nu har jag en häst som bär sig själv och går framåt utan varken sporrar eller spön (på den nivån han klarar av utan att bli överansträngd)
Han har blivit mycket mer lyhörd och framför allt mer positiv.

Jag hoppades att du för en gångs skull skulle svara på frågorna istället för att komma med nya spydigheter.
Men eftersom du uppenbarligen antingen inte vill, eller kanske inte kan, får jag väl göra det själv!

Kotan kommer att röra sig innåt, sett från centrum.
Här verkar man utsida för att få kotan mer centrerad i genomtrampet.

Kotan kommer att röra sig utåt, sett från centrum.
Här verkar man insida för att få kotan mer centrerad i genomtrampet.

Sammanfattning:
Man verkar utsida på en häst med en valgus brytning i kotan och
insida på en häst med en varus brytning.

Om du nu, innan du går i taket, tar och läser igenom mina inlägg igen kommer du att se att jag genomgående har skrivit om kotans rotation i genomtrampet.
Något som du började skriva om men där du faktiskt verkar har svårt för att hålla isär termerna. En inåt eller utåt bruten kota är inte detsamma som kotans rotation i genomtrampet!

Detta faktum borde ha ett visst nyhetsvärde för dig ;)

Igår kväll kom min hovis ut och kollade bakhoven efter misstänkt hovböld. Jag hade omslag i 4 dgr efter veterinärbesöket för att verka ut ev. hovböld. Men såg inget konstigt efter dessa dagar. Hästen har i alla fall fått gått med tofflan på sig för att inte trasa sönder hoven.

Hovis hittade ingenting konstigt. Hästen ömmar ingenting, har ingen puls i kotan och det finns inte tillstymmelse av varken värme eller puls. Så på med skon och förhoppningsvis ett bekymmer mindre *håller tummarna*

Hovis pratade också om att vi i framtiden ska lägga på en annan sko på hästens framhovar i framtiden. En sko som underlättar överrullningen. Hovis sa vad den hette, men jag har glömt... Och så ska jag undvika att ha 4 brodd i på vintern just på framhovarna. Utan endast använda traktbrodd.

/Lizzie

När min var skodd (han går barfota nu) rekomenderade veterinär och hovslagare en ringsko som var rundad utan tåkappa för att underlätta överrullningen. Det märktes stor skillnad ganska omgående.

När min var skodd (han går barfota nu) rekomenderade veterinär och hovslagare en ringsko som var rundad utan tåkappa för att underlätta överrullningen. Det märktes stor skillnad ganska omgående.

Tack! :D Ringsko var det som hovis pratade om!

Barfota är inte bra för min häst. Då kommer hon stappla fram. Hon har till och med svårt att gå på grusväg med grovt grus...

När det gäller ditt tidigare inlägg, så har jag faktiskt funderat på det där med centrerad ridning. Har faktiskt en tränare för centrerad ridning i distriktet :)

/Lizzie

Anledningen till att min går barfota nu är att jag var gravid och fick barn och han fick vila ett par månader. Han går på lösdrift och det lilla han rids i skogen nu fungerar det att han är barfota.

Perfekt, då är det ju bara att testa Centrerad ridning :D
Det kanske inte passar alla men jag tycker absolut att du ska ge det en chans.
Visst kan man tvinga hästen bli kvickare och högre i formen men det brukar sällan vara hållbart i längden.
Ändrar man istället ridningen från grunden så hästen bär sig själv utan spänningar får man ett mer hållbart resultat.
Jag tycker bara det är synd att jag upptäckte CR nu och inte för 15 år sen :(

Imponerande knut du lyckats slå på dig själv.

Jag tycker vi detta behöver ventilleras mera eftersom det bara är du och jag som förstår begreppen och innebörden. Efter att ha som du bad mig om läsa om alla dina inlägg så kanske du själv borde ha försegott med gott exempel redan i ditt första inlägg där du inte kan ha varit specielt väl påläst och därför för varje kommande svaromål snärjde in dig mer och med andra termer.

Med respekt för trådskaparen så väljer jag att avsluta detta "tjafs" men finner det av yttersta vikt att återupprepa dom grundläggande faktorerna för att framtida individer ska slippa drabbas av kroniska kotledsinflammationer.

Detta har jag efter snabb kontroll även fått bekräftat att det stödjer dagens forskning:

Ursprungligen postat av coari
Viker sig kotan innåt eller utåt i belastningen när man ser på belastningen rakt framifrån så är inte kotan i belsatning riktad i benets styvaste riktning.

En innåt roterad kota skvallrar om att hoven i många fall ska korrigeras genom att insidan ska verkas mera, och en utåt roterad kota verkas på motsvarande hovhalva.

Många ggr är det faktiskt brist hos uppfödarna att många individer får "kroniska" kotledsproblem, På alla föl så har man bara dom två först levnadsveckorna på sig som hovslagare att för individens hela framtida levnad se till att kotan belastas i benets styvaste rikning
och hur många uppfödare är så seriösa

Med respekt för trådskaparen så väljer jag att avsluta detta "tjafs" men finner det av yttersta vikt att återupprepa dom grundläggande faktorerna för att framtida individer ska slippa drabbas av kroniska kotledsinflammationer.

Jag har nyfiket följt er diskussion - men kan ärligt säga att jag inte förstår :o men det är ju för att jag inte hänger med i alla termerna.

/Lizzie

Jag tycker bara det är synd att jag upptäckte CR nu och inte för 15 år sen :(

Bättre sent än aldrig! :)

Jag håller på och blir knasig. Den misstänkta hovbölden har läkt ut, ej halt på vänster bak och skon är äntligen på plats. Vad händer då? Kommer hem efter jobbet och hittar en häst som är jätteirriterad över något i munnen :eek:. Bara att ringa veterinärjouren. Tyvärr har jouren fullt ös med fölningar, kalvningar, lamningar och koliker - så jag får inget besök förräns i morgon fm.

Hästen kan äta, men typ 1 höstrå i taget... alltså resonerade veterinären som så att det inte är någon fara för hennes liv. Dock kan jag inte vänta tills på måndag när jag har återbesök på hästkliniken för att checka frambenen...

Nu verkar det gå troll i olika sjukdomar på samma häst :arghh:

/Lizzie

Idag var det dags för återbesöket!

Böjprovet visade 0,5 grads hälta de första travstegen sedan ingenting på båda benen. Fick order om att börja rida uppsuttet skritt i två veckor och sedan börja trava. Vetten ville inte sprutbehandla ytterligare, utan tyckte det var bättre att börja rida igång försiktigt.

Enligt vetten så mår leden bättre av att belastas än att hästen bara går och skrotar i hagen.

Diskuterade också betäckning av stoet med vetten och det finns inga hinder rent medicinskt. Eftersom jag tänkt betäcka stoet om ett år, så tyckte vetten att det inte finns någon anledning att vänta ytterligare ett år. Så nu ska jag bara bestämma mig :p

Känns skönt i alla fall att hästen svarat på behandlingen. I morgon blir det ett besök ett min ET så får vi se vad h*n har att säga...

Jag hyser hopp än så länge, men nojjig kommer jag att vara för minsta lilla motstånd från hästens sida... :crazy:

Problemet i munnen visade sig vara en bit av en kindtand som gått sönder. En flisa har gått sönder och rispat upp kinden. Inte mycket att göra mer än att smeta på flour, fila lite och så hålla koll på ifall hästen får problem igen. Nu äter hon normalt i alla fall.

/Lizzie

Idag var det dags för återbesöket!

Böjprovet visade 0,5 grads hälta de första travstegen sedan ingenting på båda benen. Fick order om att börja rida uppsuttet skritt i två veckor och sedan börja trava. Vetten ville inte sprutbehandla ytterligare, utan tyckte det var bättre att börja rida igång försiktigt.

Enligt vetten så mår leden bättre av att belastas än att hästen bara går och skrotar i hagen.
/Lizzie

Den vetten verkar vettig! :up:

Den vetten verkar vettig! :up:

Japp :D

Idag har hästen blivit genomgången av equiterapeut. Hästen hade rejälta låsningar ländrygg och kors. Detta har hindrat henne att använda sitt högra bakben korrekt. Avlastat diagonalt och det vänstra frambenet har sedan belastat det högra frambenet.

Damen har sina pålagringar som hon har i framkotorna, dessa hade hon nog redan när jag köpte hästen för 7 år sedan. Att ledinflammationen kom efter denna vinter är förmodligen en kombination av låsningarna och att hon gått med 4 brodd i varje hov under vintern.

Låsningarna beror på att hästen varit med om ett trauma som unghäst så har förmodeligen pålagringar runt höger höftknöl plus att hon har en liten karprygg mellan ländrygg och korset.

För övrigt så tyckte ET att pållan fin i kroppen, hon fick loss låsningarna och man såg hur hela hästen "höjde" sig. Behövs inget ny behandling förrän hästar är i full gång.

ET konstaterade också att hästen har fin form på hovarna, lagom hull, jämn muskular. Hästen hade ingen reaktion i sadelstaden och sadlarna ligger som de ska.

Känns tryggt att ET kollat igenom hästen :)

Nu ska vi försöka komma igång igen - och det utan att matte nojjar ihjäl sig... :p

/Lizzie

Åh, vilken positiv läsning!
Hoppas verkligen att ni kommer igång och hittar en hållbar träning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 627
Hundhälsa Till att börja med vill jag säga att veterinär har kikat på vår vovve 4gånger nu och vi blir inte klokare. Så därför vill jag se om...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: Brandgul
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka