Kronisk kotledsinflammation...

Sv: Kronisk kotledsinflammation...

Skönt att höra att du lyckats hålla din häst frisk efter kotledsinflammationer :)

Även om ni hittade en låsning i ländryggen på din häst. Har du förändrat något i din ridning eller träningsupplägg med hästen. Nåt du tänkt på som du inte gjorde innan kotledsinflammationerna?

/Lizzie

Under tiden hästen behandlades så hann jag våndas mycket över min ridning, utrustning, foder och allt möjligt... ;) Det har gjort att jag är numera väldigt noggrann med passande sadel och att verkligen lyssna på vad hästen tycker, inte bara sadelutprovaren. Jag är nog också mer medveten om varierad träning, underlag och sådana saker, men kan egentligen inte säga att jag ändrat något drastiskt där.
Mer än att jag försöker utvecklas som ryttare hela tiden, för att förhoppningsvis kunna förhindra skador i framtiden.

Det kan ge fantastiska ridresultat att gå med sig själv till kiropraktor eller naprapat - har du (+ medryttaren) varit senaste året?? ;)

Sen vill jag bara säga att olika häst"naprapater/kiropraktorer/terapeuter" kan få otroligt olika resultat på samma häst och problem. kanske kan vara värt att prova en annan (ring hästklinikerna i ditt område och hör om de kan rekommendera någon).

Hoppas verkligen att det går bra hos vet nästa gång!!

Under tiden hästen behandlades så hann jag våndas mycket över min ridning, utrustning, foder och allt möjligt... ;) Det har gjort att jag är numera väldigt noggrann med passande sadel och att verkligen lyssna på vad hästen tycker, inte bara sadelutprovaren. Jag är nog också mer medveten om varierad träning, underlag och sådana saker, men kan egentligen inte säga att jag ändrat något drastiskt där.
Mer än att jag försöker utvecklas som ryttare hela tiden, för att förhoppningsvis kunna förhindra skador i framtiden.

Ja tyvärr behöver man vara lite av en detektiv och halv"expert" själv för att kunna avgöra om de man anlitar "kan sitt jobb" så att säga. Finns så otroligt mkt halvdana hovslagare,sadelprovare, veterinärer, tränare mm mm tyvärr.
Men du gör helt rätt i att lyssna på din häst först och främst. (haka inte upp dig på ett rtg svar)

Det kan ge fantastiska ridresultat att gå med sig själv till kiropraktor eller naprapat - har du (+ medryttaren) varit senaste året?? ;)

Sen vill jag bara säga att olika häst"naprapater/kiropraktorer/terapeuter" kan få otroligt olika resultat på samma häst och problem. kanske kan vara värt att prova en annan (ring hästklinikerna i ditt område och hör om de kan rekommendera någon).

Hoppas verkligen att det går bra hos vet nästa gång!!

Jag är genomgången jag också :). Är en halvdassig medelålders tant med bestående skador, både muskärt och med pålagringar... Jag är egentligen i sämre skick än hästen :p . Medryttaren är halva min ålder och mycket smidigare. Dock stelopererad i ländryggen efter att ha ramlat av en häst och faktiskt brutit ryggen... Så visst har vi människor en del att jobba med...

Min ET har jag använt mig av sedan 2001 och hon är helt klart den bästa man kan få tag i. Och jag har testat några andra... Men min är den som veterinärerna rekommenderar och hon har samarbete med Strömsholm. Så jag känner mig helt trygg med nuvarande ET :)

Men jag håller absolut med dig att olika ET kan hitta olika saker.

Jag håller tummarna hårt att det blivit förbättring i pållans status tills på måndag. Just nu har jag en riktigt sur märr som tycker livet är pisstråkigt! Väntar på att hovis ska bli frisk och kolla för att slå på en sko - ska sedan ta lite promenader med damen i alla fall.

/Lizzie

Jag befinner mig ju i första delen... våndan... Vad har jag kunnat gjort annorlunda... :crazy:

Den lärdom jag kan dra är väl att bli ännu mera noggrann och lyssna ännu mera på hästen... Precis så som beskriver ditt upplägg.

/Lizzie

Ursäkta trådkap!

Samma sak gör man vid fölkorrigeringar. Om kotan roterar utåt gör man en lateral extension och om kotan roterar innåt en medial extension.
Man förstärker alltså den sida du vill sänka.

Jag förstår fortfarande inte hur du menar?

Varför skulle du göra annorlunda på en vuxen häst än hur du gör på ett föl???

Du skriver ju själv att om kotan roterar utåt så är hovens utsida överbelastad och för att jämna ut belastningsförhållandet så måste du göra en lateral extension vs en medial extension på en innåt roterad kota.

Medial extensor på en innåt roterad kota och lateral extensor på en uttåt roterad kota.

Medial= insida och Lateral=utsida och extensor= ett mekaniskt understöd.

Ökar vi understödet på den mest belastade sidan så påverkar vi väl belastningen i hoven från den överbelastade sidan till det tidigare underbelastade sidan.

Samma belstaningsförhållande sker genom enbart verkning och utifrån kotans rotation.

En innåt roterad kota har en överbelastning i hovens laterala sida och ska därför verkas ner i hovens mediala sida och en utåt roterad kota har en överbelastning i hovens mediala sida och ska därför verkas ner i hovens laterala sida.

Du tänker helt rätt när det gäller extensor på föl men sedanblir det plötsligt tvärtom så fort det blir en vuxen häst.

En liten enkel övning för att snabbt ta del av belastningsteorin är att gå med hästen på ett hört underlag, sedan sätta i en 6 mm blindbrodd på enbart yttre trakthålet, gör om samma övning och notera förändringen i kotans rotation, ta bort blindbrodden i det yttre trakthålet och sätt dit den i det innre trakthålet, gör om övningen och notera hur förändringen i kotans rotation har ändrats.

Hur lär man hästen att gå FRAMÅT??? Damens bristande bjudning är det största problemet. Och man hamnar lätt i detta att man driver och driver och driver.

De dagar när hästen har egen motor (vilket faktiskt händer ;) ) Så är det en helt annan häst.

/Lizzie

Jag vet inte hur man ska göra egentligen men jag kan svara för hur jag gjort med min seeeeeega häst som känts som han är 30 år gammal å gått på ridskola hela livet och totalt skänkeldöv ;) Han verkligen släpade fötterna i backen och gick inte framåt för fem öre. Jag drev och drev och drev hela hela tiden. Sjukt jobbigt.

Jag tror att felet är att man tjatar. Alltså driver och driver. Jag hade krismöte med min tränare för jag var så less på att hela tiden måsta driva och fick ändå inte hästen att svara framåt. Jag får ju ingen framåtbjudning för att jag driver, utan jag måste skapa en framåtbjudning så jag slipper driva och endast understödja var min tanke.

Så vi började ett nytt liv. Från ena sekunden till en annan så började jag med noll tolerans! En liten viskning med skänkeln ''framåt'', svarade han inte så blev det PANG!!! framåt. Och det kan jag säga det svarade han på. När han då flög framåt så lät jag han ta sina galoppsteg och bara tjuta av glädje över hur duktig han var. Och inte driva någonting alls! Nästa gång samma sak, viska framåt med skänkeln och tar han den inte så PANG!! tredje gången så flyger han i luften av viskningen och sen är det bara att underhålla så hamnar man på ett bra läge där han svarar framåt direkt på lätta signaler utan att flyga i luften men svarar framåt direkt av att jag bara tänker framåt med min kropp.

Detta har jag nu tagit fasta på och det gäller direkt från samma sekund jag kliver upp till jag kliver av. Och jag har fått en häst med en sådan otrolig bjudning!!! Han har nästan blivit för pigg att rida. Han bockar och han far och är så jäkla rolig å rida. Så det har verkligen gett resultat! Men jag måste fortfarande komma ihåg själv att ha kvar min nolltollrans. För börjar jag slarva och låta han börja bli seg på hjälperna så går det snabbt utför. Så samma krav vid skritt barbacka som på dressyrträningarna.

Det viktiga enligt min tro är att sluta tjata. Då stänger de av. Hellre väcka upp dem och sen viska. och sedan vara konsekvent. Då får man en häst med framåtbjudning. Det är lätt att sitta och gnata och gnata med skänklarna men varför göra det när man knappt behöver driva alls och de är självgående? Så mycket skönare. :)

Det finns säker andra sätt att göra på men detta tänk löste det för mig och min häst. Jag slutar tjata och han är med på noterna och blev pigg och rolig, och jag blev säkert roligare när jag slutade tjata ;)

Vad ledsen jag blir! Det går att få till det fort. Tar max några ridpass. Det hänger ihop med balansen.

Det är så ledsamt att tränare inte kan sånt!
Så många hästar kommer därför gå sönder!

Det är givetvis inte ditt fel! Men så otroligt ledsamt att man inte inser sin bristande kompetens som tränare och erkänner det.
En del hästar har inte den tiden man anser det behöver ta. De går sönder!

Känner tyvärr inte till ditt område och kan därför inte rekommendera någon.

Tar det inte många ridpass att få ordning på saker och ting - så är det ju rent förskräckligt om det inte går att lösa! :banghead:

När hästen svarat på behandling och det är dags att sätta igång henne, så återkommer jag till dig via PM - hoppas det är OK!

Om det inte går att få tag på någon tränare här i trakten som kan detta så får vi väl i värsta fall plocka hit dig :p Jag kan säkert få ihop ett gäng - jag lär ju inte vara ensam om problemet - om man säger så...

/Lizzie

Så vi började ett nytt liv. Från ena sekunden till en annan så började jag med noll tolerans! En liten viskning med skänkeln ''framåt'', svarade han inte så blev det PANG!!! framåt. Och det kan jag säga det svarade han på. När han då flög framåt så lät jag han ta sina galoppsteg och bara tjuta av glädje över hur duktig han var. Och inte driva någonting alls! Nästa gång samma sak, viska framåt med skänkeln och tar han den inte så PANG!! tredje gången så flyger han i luften av viskningen och sen är det bara att underhålla så hamnar man på ett bra läge där han svarar framåt direkt på lätta signaler utan att flyga i luften men svarar framåt direkt av att jag bara tänker framåt med min kropp.

Det är så vi försöker få damen att tänka framåt - och det funkar så länge man kör denna taktik. Dock ser den taktiken inge bra ut på tävling - och driver man inte hela tiden - ja då rör sig inte hästen framåt...

Ändrat upplägg i ridningen måste göras i alla fall - så nåt måste hittas på...

/Lizzie

En innåt roterad kota har en överbelastning i hovens laterala sida och ska därför verkas ner i hovens mediala sida och en utåt roterad kota har en överbelastning i hovens mediala sida och ska därför verkas ner i hovens laterala sida.

Du tänker helt rätt när det gäller extensor på föl men sedanblir det plötsligt tvärtom så fort det blir en vuxen häst.

En liten enkel övning för att snabbt ta del av belastningsteorin är att gå med hästen på ett hört underlag, sedan sätta i en 6 mm blindbrodd på enbart yttre trakthålet, gör om samma övning och notera förändringen i kotans rotation, ta bort blindbrodden i det yttre trakthålet och sätt dit den i det innre trakthålet, gör om övningen och notera hur förändringen i kotans rotation har ändrats.

Givetvis är det samma principer på en vuxen häst som på ett föl!

Du skriver att en innåt roterad kota har en överbelastning i hovens laterala sida och vill därför sänka den medialt.

Om du sänker en sida så förflyttas belastningen mot den andra sidan på samma sätt som om man kilar upp en sida eller trakterna vilket också leder till att angreppspunkten förflyttas mot den kilade sidan/trakten.

Du vill alltså förflytta vikten mot den redan överbelastade sidan?

Ditt exempel med att kila upp utsidan med en blinbrodd kommer leda till att kotan roterar mer innåt i genomtrampet och om man då istället kilar upp insidan förflyttas rotationen i kotan utåt.

Att kila upp utsidan får samma effekt som att vid enbart verkning sänka insidan och vice versa.
Trots det vill du sänka utsidan på en hov där kotan roterar utåt i genomtrampet och insidan på en hov där kotan roterar innåt.
Detta kommer att leda till att kotan roterar ännu kraftigare vilket inte kan anses önskvärt om man är ute efter att minska rotationen!

En häst med komprimerade ledytor lateralt måste man sänka lateralt om man vill uppnå mer parallella ledytor. Man förflyttar m.a.o vikten mot den mediala sidan för att öppna ledytan lateralt.

Det rådet borde väldigt många reflektera över då det är ett Grund problem jag vågar påstå berör 99 procent av alla ryttare som inte är proffs ... Ngt att jobba på dagligen dax alltså för gemene man .

Det är så vi försöker få damen att tänka framåt - och det funkar så länge man kör denna taktik. Dock ser den taktiken inge bra ut på tävling - och driver man inte hela tiden - ja då rör sig inte hästen framåt...

Ändrat upplägg i ridningen måste göras i alla fall - så nåt måste hittas på...

/Lizzie

Frågan är om du är tillräckligt konsekvent så du verkligen fått den respons du ska ha fått? Jag vet själv att det tog tid innan jag kom på hur jag skulle göra. Jag avr för snäll och ''lat'' i början. Tyckte det bara hjälpte för stunden. Men sanningen var att jag släppte på kraven så fort jag fick det jag ville. Och med det så började hästen gå enr sig mer och mer och rätt snabbt var jag där igen att börja tjata utan att jag ens tänkte på det. Och vips var tjatandet tillbaka. Börjar man tjata lite så upplever jag att det går med raketfart att man tappat allt man byggt upp.

Så för mig var lösningen att detta är ingen quick-fix, utan min nya ridstil. Att alltid kräva att han ska ta hjälpen. Jag börjar redan när jag rider från stallplan. Checka att han tar hjälpen. Tar han den med gest då är jag nöjd, gör han inte det så blir det ett PANG! igen och han är på för resten av ridturen. Så den lilla checken räcker idag. Oftast behövs det inte alls. Men just att jag bestämmer mig för att en liten visk framåt ska ALLTID vara framåt med gest. Han ska trampa på rejält i övergången och inget smyga igång. Och varje gång jag gör checken så är det fram i trav eller galopp, han får själv välja och får lika mycket beröm varje gång, men inget bara svara fram i snabbare skritt utan det ska vara en övergång så han trampar på rejält. Viktigt är också att man inte tar i dem och bromsar när man gör checken och framförallt inte när man korrigerar om de inte tar viskningen. Då måste de få röra sig framåt med beröm s¨å de verkligen tar korrigeringen som att det är positivt att vilja trampa igång och vara explosiv. För när man sedan bara viskar och får svar direkt så blir det övergångar med mycket tramp och gest och man har mötts på en väldigt bra nivå tycker jag.

Men det har tagit tid att själv vänja sig hur man ska bete sig. Hästen fattade ju på någon ridtur, men om jag blir ''snäll'' och låter han smita undan då coh då går det snabbt utför. Det är det som gör att det inte funkar. Du måste bestämma dig. Överdriv i början och släpp aldrig någonsin på kravet. Man ska inte behöva tjata på dem. Endast en tanka framåt och sedan understödja lite nör jobbet kräver det. Men travar man bara framåt utan speciellt jobb så är det i övergången man ska behöva säga framåt tack, sen ska de trava i samma tempo tills jag säger annat. Och det funkar. Bara man bestämmer sig. Det sitter i dig, hästarna är mer lik oss än vi tror ;) En lat häst har en ägare som tjatar och inte kräver att den ska gå framåt. :)

Det rådet borde väldigt många reflektera över då det är ett Grund problem jag vågar påstå berör 99 procent av alla ryttare som inte är proffs ... Ngt att jobba på dagligen dax alltså för gemene man .

Ja jag upplever att det är jävligt lätt att sitta och tjata och uppleva att hästen inte tar hjälperna och man tjatar ännu mer. En riktigt ond spiral. Och man tänekr inte på det. Det blir så naturligt (tyvärr) att är dem trög så sitter man och knackar och knackar och knkackar - vad ska man göra annars? Folk är lite feg för att korrigera när de inte går framåt - för folk tittar på en. Men det ser ju absolut inget bättre ut att man sitter och nöter sönder dem med sporrar elelr smånaggar med spöt titt som tätt hela passen. Bättre med en hård och snabb korrigering direkt om de inte lyssnar och sen är det bra.
Ridningen blir sååå mycket roligare när man har en häst som verkligen bjuder framåt. För det går ju uppenbarligen att lära dem att bjuda framåt. De måste bara få veta att det är det vi vill :) Och som du skriver, att har man tendens att bli tjatig eller har en häst som har dålig bjudning så är det verkligen ett jobb man måste lägga tanke och energi på varje dag, oavsett vad man gör i ridningen. Att vara konsekvent i ikritten i skogen är lika viktig som vid dressyrpasset.

Frågan är om du är tillräckligt konsekvent så du verkligen fått den respons du ska ha fått? Jag vet själv att det tog tid innan jag kom på hur jag skulle göra. Jag avr för snäll och ''lat'' i början. Tyckte det bara hjälpte för stunden. Men sanningen var att jag släppte på kraven så fort jag fick det jag ville. Och med det så började hästen gå enr sig mer och mer och rätt snabbt var jag där igen att börja tjata utan att jag ens tänkte på det. Och vips var tjatandet tillbaka. Börjar man tjata lite så upplever jag att det går med raketfart att man tappat allt man byggt upp.

Men det har tagit tid att själv vänja sig hur man ska bete sig. Hästen fattade ju på någon ridtur, men om jag blir ''snäll'' och låter han smita undan då coh då går det snabbt utför. Det är det som gör att det inte funkar. Du måste bestämma dig. Överdriv i början och släpp aldrig någonsin på kravet. Man ska inte behöva tjata på dem. Endast en tanka framåt och sedan understödja lite nör jobbet kräver det. Men travar man bara framåt utan speciellt jobb så är det i övergången man ska behöva säga framåt tack, sen ska de trava i samma tempo tills jag säger annat. Och det funkar. Bara man bestämmer sig. Det sitter i dig, hästarna är mer lik oss än vi tror ;) En lat häst har en ägare som tjatar och inte kräver att den ska gå framåt. :)

Förmodligen är det så att varken jag eller min medis har varit tillräckligt konsekventa.... Man tycker ju att man är konsekvent, men så händer det ju att man har en dag när man bara inte orkar... - och då är man ju tämligen inkonsekvent...

Risken som jag ser hos mig själv är att jag kommer bli för mesig när det är dags att sätta igång hästen igen. Hur ska jag tolka hennes ovilja till att röra sig - hennes humör? Inlärt beteende? Har hon ont igen? Kommer förmodligen överanalysera varje steg hästen kommer ta :crazy:

/Lizzie

Dock ser den taktiken inge bra ut på tävling - och driver man inte hela tiden - ja då rör sig inte hästen framåt...

/Lizzie

Fast en häst som inte svarar framåt i alla lägen och lyder (d v s steg 1 i grundutbildningen) har ju absolut inget på en tävlingsbana att göra.

Fast en häst som inte svarar framåt i alla lägen och lyder (d v s steg 1 i grundutbildningen) har ju absolut inget på en tävlingsbana att göra.

Klart hästen lyder - är dock bara seeeeg när hon inte har lust. Hon kan lika gärna tagga till och ha riktigt bra framåtbjudning. Beror lite på vart vi är någonstans. Vissa ridbanor är uppenbarligen trevligare än andra...

/Lizzie

Ja jag förstår hur det är.. Det är jobbigt med skadade hästar, man blir sjuk i huvudet! Du måste självklart vara vaken på hur hästen beter sig och vad den säger till dig, men du får samtidigt inte vara mesig. Svårt jag vet men man måste. Ska man kunna sätta igång dem efter en skada som är en förslitningsskada så måste det ju till en förändring. Och som många varit inne på så behöver din häst komma igång med kroppen, hon måste röra sig framåt. Annars kommer hon fortsätta gå på bogarna. För det gör en häst utan framåtbjudning, de går på bogarna. Det finns ju inget som bär och de kommer aldrig genom kroppen.

Att få dem att börja bjuda tar några dagar enbart så det är inget långt projekt. Det som tar tid är att själv lära om sig, att faktiskt kunna slappna av och låta dem vara ifred. Det är ett sjukligt betende det där att sitta och tjata på dem :p och när man slutar så blir det som att man gör ju ingenting. Man vill gärna vara där och lägga sig i. Om du bestämmer sig så kommer det gå. Och när du lärt känna henne som den är när hon bjuder så kommer du känna skillnad på henne direkt om hon börjar stå emot. Men jag tror du måste våga ställa dessa krav på henne om hon ska ha en chans att rädda sina framkotor. Framåtbjudning då tycker jag är prio ett, för att ens kunna försöka få upp dem från bogarna.

Ja jag förstår hur det är.. Det är jobbigt med skadade hästar, man blir sjuk i huvudet! Du måste självklart vara vaken på hur hästen beter sig och vad den säger till dig, men du får samtidigt inte vara mesig. Svårt jag vet men man måste. Ska man kunna sätta igång dem efter en skada som är en förslitningsskada så måste det ju till en förändring. Och som många varit inne på så behöver din häst komma igång med kroppen, hon måste röra sig framåt. Annars kommer hon fortsätta gå på bogarna. För det gör en häst utan framåtbjudning, de går på bogarna. Det finns ju inget som bär och de kommer aldrig genom kroppen.

Att få dem att börja bjuda tar några dagar enbart så det är inget långt projekt. Det som tar tid är att själv lära om sig, att faktiskt kunna slappna av och låta dem vara ifred. Det är ett sjukligt betende det där att sitta och tjata på dem :p och när man slutar så blir det som att man gör ju ingenting. Man vill gärna vara där och lägga sig i. Om du bestämmer sig så kommer det gå. Och när du lärt känna henne som den är när hon bjuder så kommer du känna skillnad på henne direkt om hon börjar stå emot. Men jag tror du måste våga ställa dessa krav på henne om hon ska ha en chans att rädda sina framkotor. Framåtbjudning då tycker jag är prio ett, för att ens kunna försöka få upp dem från bogarna.

Tack för "peptalket" :)

Mitt största problem just nu är att få fatt i min hovslagare :crazy:. Jag har ringt och skickat minst 4 SMS sedan förra måndagen. Veterinären drog bort en baksko pga hovböld. Har haft hoven i bandagae i 4 dgr (bytt en g/d) och så var det meningen att hovis skulle se ifall någon hovböld kommit fram, ev slå sko och en sula. Hästen har inte haft varken värme, svullnad, puls eller varit halt sedan förra tisdagen. Så förmodligen räckte det med det som veterinären karvade i måndags.

Jag behöver verkligen få på bakskon nu - enligt ordination ska hästen skrittas för hand. Går inte utan baksko då hon blir rejält ömfotad. I hagen går hon med en toffla som jag fick med på klinken. Dock är ju inte tofflan gjorde för att ha på så himla länge eller skrittpromenader.

Och så har då hovis totalt gått under jorden :banghead: Blir så djävla trött...

Att få tag på en ny hovis för att slå på en tappsko är inte så himla lätt heller. Ska kontakta den hovis som finns i ansluten till kliniken för att höra ifall han kan slå på skon när jag ska tillbaka till klinken på återbesöket.

/Lizzie

Klart hästen lyder - är dock bara seeeeg när hon inte har lust. Hon kan lika gärna tagga till och ha riktigt bra framåtbjudning. Beror lite på vart vi är någonstans. Vissa ridbanor är uppenbarligen trevligare än andra...

/Lizzie

Kan bero på en av 4:a viktiga faktorer.. underlaget.

Givetvis är det samma principer på en vuxen häst som på ett föl!

Du skriver att en innåt roterad kota har en överbelastning i hovens laterala sida och vill därför sänka den medialt.

Om du sänker en sida så förflyttas belastningen mot den andra sidan på samma sätt som om man kilar upp en sida eller trakterna vilket också leder till att angreppspunkten förflyttas mot den kilade sidan/trakten.

Du vill alltså förflytta vikten mot den redan överbelastade sidan?

:banghead: och vilken sida är redan överbelastad, den mest eller minst slitna bärranden??

Du klarar ju av belastningsförhållandet på ett föl men envisa med att påstå att förhållandet är tvärs emot så fort den tydligen har passerat fölstadiet.

Jag är tyvärr själv inte ett dugg förvånad över att många hästar drabbas av kronisk kotledsinflammation. :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 627
Hundhälsa Till att börja med vill jag säga att veterinär har kikat på vår vovve 4gånger nu och vi blir inte klokare. Så därför vill jag se om...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: Brandgul
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka