Kronisk kotledsinflammation...

Sv: Kronisk kotledsinflammation...

Ja, 1+1=3 and pigs can fly.
Vilket ordbok anvander du?

Very funny jou made mi day,,,:D

Så vad menas då med "kronisk" kotledsinflamation??

Jo som jag många ggr tjatat om så gäller det att belastningen tas upp i benets styvaste riktning = att alla leder i hela betet fördelas så jämt som möjligt övar varje enskild ledyta och genom respektive olika skelettben i en så optimal korrekt belastning som är möjligt utifrån den enskilda individens fysiologiska förutsättningar.

Har vi nu (av någon oförklarlig anledning O_o) en belastning som inte tas upp i ledens styvaste riktning så kommer den överbelastade delen/sidan av leden att utsättas för onormal ökad belastning och notsvarande sida för onormalt understöd.

Tänk på att det finns många olika ledtyper i ett skelett och det gäller att man känner till dom olika ledtyperna för att förstå hur varje led påverkar och inverkar på varrandras funktion och inverkan.

I min värld så existerar inte begreppet "kronisk" ledinflamation så vida vi nu inte har en helt avsprängd brosk och ledyta. Väldigt ofta kan man om det som i detta fall enbart rör en led och man har den kliniska kunskapen om var exakt skadan sitter så brukar det kunna lösa sig om man genom förändring i verkningen och vinklarna, samt med ett för den enskilda individen tillsätter ett mekaniskt beslag som avstressar det redan tidigare överbelastade området och fördelar om hela belastningsförhållandet så att belastningen tas upp i benenets styvaste riktning.

Ett mkt enkelt sett att se om kotan tar upp belastningen i ledens styvaste riktning är att ställa hästen på ett hårt underlag, flytta den ett eller två steg fram och tillbaka. Man konsentreras sig på att titta på hur just kotan "roterar" i belastningen. Viker sig kotan innåt eller utåt i belastningen när man ser på belastningen rakt framifrån så är inte kotan i belsatning riktad i benets styvaste riktning.

En innåt roterad kota skvallrar om att hoven i många fall ska korrigeras genom att insidan ska verkas mera, och en utåt roterad kota verkas på motsvarande hovhalva.

Många ggr är det faktiskt brist hos uppfödarna att många individer får "kroniska" kotledsproblem, På alla föl så har man bara dom två först levnadsveckorna på sig som hovslagare att för individens hela framtida levnad se till att kotan belastas i benets styvaste rikning
och hur många uppfödare är så seriösa :(

så är det förvisso, men i sammanhanget så tolkar jag det som att benämningen kronisk används medicinskt därför att man gjort fynd på röntgen som talar för att leden blir retad pga dessa fynd? Och att fynden är permanenta eller i utvecklingsfas som inte går åt det bättre, därav diagnos kronisk?

Svarar både Mackan och coari

Fick idag hem räkningen för måndagens återbesök och med den var råd angående eftervård av min pålla. Där står om röntgen så här:

"Kotleder båda fram; äldre pålagringar i leden och kroniskt lindringt förändrade kotsenben."

När veterinären visade mig att pålagringarna befinner sig på kotbenet framkant - inte i leden mellan hovben och kotben. Brosket i leden såg OK ut.

Jag röntgade inte hästen när jag köpte henne för 7 år sedan - så man kan inte säga hur länge hon har sett ut så här.

Veterinären har också skrivit så här:
"Böjprovsreaktioner lågt ; 1 grad vänster fram och > 1 grad höger fram."

Jag vet inte om 1 grad är mycket eller lite.

/Lizzie

Min hade detta...

domen blev knappt duglig som promenad häst

Han fick somna in:(

Såg nu att det ju stod att brosket såg ok ut på din. Min hade skada på ledbrosket

Ts : Fast så står det inte det står pålagringar i leden ?
Fattar inte ha ha :)

Viker sig kotan innåt eller utåt i belastningen när man ser på belastningen rakt framifrån så är inte kotan i belsatning riktad i benets styvaste riktning.

En innåt roterad kota skvallrar om att hoven i många fall ska korrigeras genom att insidan ska verkas mera, och en utåt roterad kota verkas på motsvarande hovhalva.

Många ggr är det faktiskt brist hos uppfödarna att många individer får "kroniska" kotledsproblem, På alla föl så har man bara dom två först levnadsveckorna på sig som hovslagare att för individens hela framtida levnad se till att kotan belastas i benets styvaste rikning
och hur många uppfödare är så seriösa :(

Vill du verkligen korrigera en kota som roterar innåt i genomtrampet genom att sänka insidan på hoven och utsidan på en kota som roterar utåt??

På vilka grunder påstår du att man bara skulle ha två veckor på sig att korrigera kotleden?
Det förfarandet kan ganska lätt leda till en överkorrigering då fölen ofta rättar sig själv ganska mkt just de två första levnadsveckorna!

Ts : Fast så står det inte det står pålagringar i leden ?
Fattar inte ha ha :)

Jo, och jag fattar inte heller. I och för sig så satt pålagringen på framkanten av kotan, precis vid ledspringan. Om det är detta som hon menar I leden. För mig är I leden mellan hovben och kotbenet - man jag är ju inte veterinär...Vet dock sedan mina år som läkarsekreterare att dokumentationen i en journal kan se ut som ovan... ;)

Om om ledbrosket skulle vara trasigt och pålagringar där - borde inte hästen vara mer halt då??

/Lizzie

Min hade detta...

domen blev knappt duglig som promenad häst

Han fick somna in:(

Såg nu att det ju stod att brosket såg ok ut på din. Min hade skada på ledbrosket

Beklagar din förlust :(

Är prognosen dålig för min pålla, så hoppas jag i alla fall att hon håller för avel - men man vet ju aldrig.

Mitt förra sto fick jag ta bort pga hovledsinflammation. När hon fick sin 6:e inom loppet av 3 år och uppenbarligen inte höll för ridning så gav jag upp. Hon hade rejäla felställningar i frambenen, samma som sin mamma - alltså var det inget att sätta i avel heller. Inget roligt beslut att låta sin vän få somna in :(.

/Lizzie

Man graderar hältor i 10 olika nivåer, ifrån 0,5 till 5 och 1 grad på böjprov är lite.

Man graderar hältor i 10 olika nivåer, ifrån 0,5 till 5 och 1 grad på böjprov är lite.

OK - Tack!

Enligt veterinären ska jag ta promenader med hästen - om det fungerar. Nu bor jag på Närkesslätten och med det blåsväder som varit senaste veckorna så har det inte varit läge. Vill ju inte risker att tappa hästen då hon har en förmåga att bli totalt stissig av blåsväder. Funkar dock bra att vara ute i hagen trots blåsten så jag har valt att ha en lite större sjukhage så hon kan ha sin kompis hos sig (en shettis) och röra lite på sig.

Men kanske är så att det är bättre att ta promenader i alla fall... ?? Vilken påverkan har promenader på kotledsinflammationer? Som i mitt fall då det även finns röntgenfynd.

/Lizzie

Alltså du måste prata med veterinären konkret . Ställa raka specifika pressande frågor Om diagnosen och hur hästen anses kunna leva/brukas . Veterinärer får inte i egen regi rekommendera avlivning om inte starka skäl pga lidande finns . Det innebär stor press på ägaren att verkligen ställa frågor på eget initiativ För att få utlåtande . Så "komplicerat" är det .

Svar på din fråga : nej hästen behöver inte vara värre i dagsläget för att vetten utifrån fynden ska döma att skadan inte kommer läka med största sannolikhet pga fynden som påverkar leden .

Alltså du måste prata med veterinären konkret . Ställa raka specifika pressande frågor Om diagnosen och hur hästen anses kunna leva/brukas . Veterinärer får inte i egen regi rekommendera avlivning om inte starka skäl pga lidande finns . Det innebär stor press på ägaren att verkligen ställa frågor på eget initiativ För att få utlåtande . Så "komplicerat" är det .

Svar på din fråga : nej hästen behöver inte vara värre i dagsläget för att vetten utifrån fynden ska döma att skadan inte kommer läka med största sannolikhet pga fynden som påverkar leden .

När vi gick igenom röntgenplåtarna så ställde jag raka frågor utifrån pålagringarna. Vilken prognos hästen har utifrån röntgenfynden? Det kunde veterinären inte uttala sig om. Om hon haft de länge? Det gick inte att avgöra eftersom hästen inte är röntgad tidigare. Dock har hon klarat högt och lågt böjprov tidigare - senast 2008.

Veterinären var väldigt tydlig med att det finns hopp. Vetten tyckte absolut inte att det var kört pga röntgenfynden, utan att vi ska fortsätta och behandla. Vetten sa att "hästen kan trava fint trots pålagringar" - och vetten tyckte inte heller att det var mycket pålagringar.

Det är jag som har dåliga erfaranheter av pålagringar sedan tidigare, men det har då varit hovleden.

Därav min undran om det finns någon som har liknande diagnos, men fått hästen att funka i någon form...

/Lizzie

Visst kan det vara kört för den här hästen. Men att en häst gått 3 månader med kotledsinflammation som man inte märkt och därför inte kunnat ändra något i handhavandet av hästen som ev felar ser inte jag som en dödsdom.

Om man behandlar hästen, den blir ohalt och man sen under veterinärs överseende kan börja sätta igång utan att hästen får smärta igen så ser inte jag att man behöver ge upp för att den tidigare kanske ridits sönder.
För jo då - det händer jäkligt ofta! Man rider hästarna halta och sen fortsätter man trots att de konstrar och säger ifrån eller rent av är tydligt halta.
Sen när man väl kommer till vet har hästen "kronisk" inflammation iom att den då gått med det så länge för att man ridit den fel så länge.

Jag jobbar en hel del med att rehaba såna hästar ihop med veterinär.
Lägger man om deras träning så kan man få dem fräscha. Sen måste ryttaren utbildas att kunna rida dem bättre. Men när den kan det så kan hästen faktiskt ha ett problemfritt liv framför sig.
Jag har ett gäng såna elever. Så även mina tränare(som också rehabar en del). Vi har också själva gamla hästar som är fräscha och ridbara.
Alla hästar går inte att rädda. Men ser man till att ha en bra veterinär som man kan lita på att den säger "döm ut", så kan man i en del fall försöka.
Jag känner min vet väl. Hon är inte sån som mjölkar mig eller andra på pengar.
Faktiskt är hon jäkligt rak. Lite för rak för en del människors smak.
Men hon kan rida. Har tävlat svårklass dressyr en massa år och arbetat med att utbilda hästar. Så hon förstår då det är skit i sadeln eller hästen är för trasig/defekt på något vis.

Jag tycker det är jääääkligt ledsamt att så många hästar rids sönder och anses "inte hålla för ridning" för att de haft långvariga problem som deras ryttare ridit fram genom att rida för illa!
Jag är helt emot att låta hästar lida om det är kört.
Men de flesta halta hästar hade aldrig ens behövt bli det om de bara tränades bättre och hade korrekt anpassad sadel.
Ett problem jag ser är att veterinärer inte kan rida/utbilda hästar. Så de kan inte rekommendera rätt ridning eller rehab.
De vågar heller inte säga att "du måste byta tränare/ta ridlektioner".

Iom att jag får möta så många av de här hästarna så känner jag rätt starkt inför det här.
Och jag blir lika ledsen varje gång någon inte orkar bry sig i att lära sig rida så deras häst håller när den gång på gång går sönder, får låsningar etc.
Man rider kvar för samma tränare..

Hovledsinfl är som sagt av tidigare extremt mkt sämre generellt än kotledsinfl ....

Har säkt det som behövs och hade inte tänk säjer mer.
För din skull Taupua:
Mycket som du säjer är sant, "shit in the saddle", okunnig folk, folk som ska inte har med häster att gjöra! men det är inte mycket varken du eller jag kan gjöra åt, du kan gå efter och städa upp deras skit med ett lång varig Rehab program :bow:, men vad gjöra du med hästen sen? länge av den till en annan okunnig som ska inte har lov att äga en gulfisk?

I det har fall, ett 15år hopp häst med pålagring på bägga ben.
Diognos, KRONISK!
1 gradig halt som kan behändlas med kortison som ett tillfallig lindring men halten kommer snart tillbaka som vissa sig vid nästa prov vara 2 gradig, och så vedar.

The damage is done Taupua, att tänke hästen kan bli frisk förklara är ett önska dröm.
Och på toppen att TS gå i tänken av en betäckning på en sjuk häst!!!!!!!!
Tells you all you need too know.
Happy Rehab T.

Men LHR nu är du faktiskt riktigt otrevlig.

Har du verkligen läst TS inlägg? Om hur hon funderar om det är kört, och söker andras erfarenheter? Om hur hon hela tiden samråder med veterinär, ET, hovslagare, tränare, m fl?

Jag tycker att TS verkar vara en väldigt medveten hästägare som funderar över hur hon ska göra för sin hästs bästa. Och dina inlägg tillför just ingenting.

Tagga ner :mad:

Men LHR nu är du faktiskt riktigt otrevlig.

Har du verkligen läst TS inlägg? Om hur hon funderar om det är kört, och söker andras erfarenheter? Om hur hon hela tiden samråder med veterinär, ET, hovslagare, tränare, m fl?

Jag tycker att TS verkar vara en väldigt medveten hästägare som funderar över hur hon ska göra för sin hästs bästa. Och dina inlägg tillför just ingenting.

Tagga ner :mad:

Tack! :)

/Lizzie

Har säkt det som behövs och hade inte tänk säjer mer.
För din skull Taupua:
Mycket som du säjer är sant, "shit in the saddle", okunnig folk, folk som ska inte har med häster att gjöra! men det är inte mycket varken du eller jag kan gjöra åt, du kan gå efter och städa upp deras skit med ett lång varig Rehab program :bow:, men vad gjöra du med hästen sen? länge av den till en annan okunnig som ska inte har lov att äga en gulfisk?

I det har fall, ett 15år hopp häst med pålagring på bägga ben.
Diognos, KRONISK!
1 gradig halt som kan behändlas med kortison som ett tillfallig lindring men halten kommer snart tillbaka som vissa sig vid nästa prov vara 2 gradig, och så vedar.

The damage is done Taupua, att tänke hästen kan bli frisk förklara är ett önska dröm.
Och på toppen att TS gå i tänken av en betäckning på en sjuk häst!!!!!!!!
Tells you all you need too know.
Happy Rehab T.

Jag har väldigt svårt att ta dina inlägg på allvar eftersom du har så dålig svenska när du skriver - och uppenbarligen har du också svårt att läsa ordentligt!

Jag tänker avvakta veterinärens bedömning av kotledsinflammationen innan jag betäcker! Eftersom en dräktighet är kan bli rätt tung för stoet så ska hon klara av den UTAN att stappla runt i hagen.

Tycker också du har en trevlig ton :mad: Jag har efterfrågat erfarenheter från hästagare som haft hästar med pålagringar efter kotledsinflammation. Har du den erfarenheten? Är du veterinär?

Verkar inte som det!

/Lizzie

Visst kan det vara kört för den här hästen. Men att en häst gått 3 månader med kotledsinflammation som man inte märkt och därför inte kunnat ändra något i handhavandet av hästen som ev felar ser inte jag som en dödsdom.

Om man behandlar hästen, den blir ohalt och man sen under veterinärs överseende kan börja sätta igång utan att hästen får smärta igen så ser inte jag att man behöver ge upp för att den tidigare kanske ridits sönder.
För jo då - det händer jäkligt ofta! Man rider hästarna halta och sen fortsätter man trots att de konstrar och säger ifrån eller rent av är tydligt halta.
Sen när man väl kommer till vet har hästen "kronisk" inflammation iom att den då gått med det så länge för att man ridit den fel så länge.

Jag jobbar en hel del med att rehaba såna hästar ihop med veterinär.
Lägger man om deras träning så kan man få dem fräscha. Sen måste ryttaren utbildas att kunna rida dem bättre. Men när den kan det så kan hästen faktiskt ha ett problemfritt liv framför sig.
Jag har ett gäng såna elever. Så även mina tränare(som också rehabar en del). Vi har också själva gamla hästar som är fräscha och ridbara.
Alla hästar går inte att rädda. Men ser man till att ha en bra veterinär som man kan lita på att den säger "döm ut", så kan man i en del fall försöka.
Jag känner min vet väl. Hon är inte sån som mjölkar mig eller andra på pengar.
Faktiskt är hon jäkligt rak. Lite för rak för en del människors smak.
Men hon kan rida. Har tävlat svårklass dressyr en massa år och arbetat med att utbilda hästar. Så hon förstår då det är skit i sadeln eller hästen är för trasig/defekt på något vis.

Jag tycker det är jääääkligt ledsamt att så många hästar rids sönder och anses "inte hålla för ridning" för att de haft långvariga problem som deras ryttare ridit fram genom att rida för illa!
Jag är helt emot att låta hästar lida om det är kört.
Men de flesta halta hästar hade aldrig ens behövt bli det om de bara tränades bättre och hade korrekt anpassad sadel.
Ett problem jag ser är att veterinärer inte kan rida/utbilda hästar. Så de kan inte rekommendera rätt ridning eller rehab.
De vågar heller inte säga att "du måste byta tränare/ta ridlektioner".

Iom att jag får möta så många av de här hästarna så känner jag rätt starkt inför det här.
Och jag blir lika ledsen varje gång någon inte orkar bry sig i att lära sig rida så deras häst håller när den gång på gång går sönder, får låsningar etc.
Man rider kvar för samma tränare..

Tack för ditt svar! Intressant att du arbetar med rehab av hästar!

Jag är mycket väl medveten om att man måste lokalisera orsaken till varför hästen fått kotledsinflammation om vi lyckas få henne ohalt med hjälp av behandlingar. I annat fall så kommer ledinflammationen tillbaka - det är jag helt på det klara över.

Du får gärna PM:a mig på vad vi ska tänka på i ridningen. Nu är mitt sto en mycket bestämd dam, som har oerhört starka åsikter om VAD hon ska gör och NÄR. Det fungerar INTE att "rida igenom" saker och ting, eller att tvinga henne till det jag vill. Nu är jag ingen proffsryttare, men försöker ändå lägga upp ett bra träningsupplägg tillsammans med min medryttare och vår tränare. Att inte rida för mycket på volt, inte låta hästen gå på bogarna, vi rider ut, tömkör, gymnasikhoppar, dressyrtränar varierat. Vintertid blir det dock en hel del i ridhus.

Min medryttare är en riktigt duktig tjej som rider mjukt och lugnt. Hon rider 3 dgr i veckan och jag 2 dgr i veckan. Visst vet jag att man kan rida sönder hästar - men hoppas dock att så icke är fallet :o . Är det så att vi måste ändra vårt sätta att rida denna häst för att hålla henne frisk - så självklart är det något vi måste göra.

För att du ska få ett hum över hon vi rider så se nedanstående filmer - nåt säger det väl i alla fall.

Nedanstående film är från en LB:2 start våren 2012

http://www.youtube.com/watch?v=8aFkD9ABs18

Och denna film är från en LB:3 start hösten 2011

http://www.youtube.com/watch?v=7vkgjKpFgoI

Här är pållans övriga resultat: http://www.blup.se/sv-SE/horses/205218-oktawia

Så tips när det gäller rehab-ridning mottages tacksamt :-)

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 627
Hundhälsa Till att börja med vill jag säga att veterinär har kikat på vår vovve 4gånger nu och vi blir inte klokare. Så därför vill jag se om...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: Brandgul
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka