Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker man ska fundera både en och två gånger på att betäcka en skadad häst. Först ska man ta hänsyn till stoet. Hon ska inte ha ont, behandlingsalternativen under dräktigheten är begränsade, då dräktiga ston inte får ges många av medicinerna. Hon blir stor och tung, kommer troligen att gå barfota en period.Om hon inte klarar hårdare träning spelar ingen roll för mig. Hon har blivit bedömd och ska betäckas om hon bara blir så bra att hon kan bära föl.
/LIzzie
Jag tycker man ska fundera både en och två gånger på att betäcka en skadad häst. Först ska man ta hänsyn till stoet. Hon ska inte ha ont, behandlingsalternativen under dräktigheten är begränsade, då dräktiga ston inte får ges många av medicinerna. Hon blir stor och tung, kommer troligen att gå barfota en period.
Den andra sidan är om vi verkligen ska avla på skadade ston utan att man vet mycket om skadan. Får vi friska, starka nya individer från dessa ston?
Vill du verkligen korrigera en kota som roterar innåt i genomtrampet genom att sänka insidan på hoven och utsidan på en kota som roterar utåt??
På vilka grunder påstår du att man bara skulle ha två veckor på sig att korrigera kotleden?
Det förfarandet kan ganska lätt leda till en överkorrigering då fölen ofta rättar sig själv ganska mkt just de två första levnadsveckorna!
På din första fråga har du uppfattat mig korrekt under förutsättning att kotan inte i obelastat läge uppvisar en kronisk felaktig inslitning.
Jag vet inte riktigt vad som tagit åt dig men det är nterat att det börjar bli ett jävla hackande från din sida.![]()
De ska helst hålla igång och röra på sig men får inte överanstränga sig.
Ibland kan skillnaden vara hårfin...
Nedanstående film är från en LB:2 start våren 2012
http://www.youtube.com/watch?v=8aFkD9ABs18
/Lizzie
En reflektion
Hästen ser ut att gå med huvudet böjd/vänt åt vänster stor del av tiden, nosen är liksom lite vriden in åt vänster. Brukar hon göra så?
Jag brukar inte yttra mig i ridfrågor, folk blir så arga då. Jag såg bara filmen från 2012. Det går att ändra en hel del i ridningen. Hästen är väldigt på bogarna och formen är oärlig, inte alls konstigt den fått kotledsproblem. Måste aktivera baken mer, lära den bära, ryttaren måste lära sig sitta stilla och inte jucka så mkt och inte bända ner huvudet på den. Lära den gå FRAMÅT, få en aktiv bakdel så att den kan börja bära sig. Och viktigast av allt, lära den att böjja sig genom hela kroppen, den verkar liksom stelopererad.
Men jag vet också att det är svårt att hitta tränare i Sverige som faktiskt lär folk rida så jag inser svårigheten.....
Jag har en häst som fick återkommande kotledsinflammationer i samma ben, och veterinären började prata om kroniskt och utdömning. Den visade sig till slut komma från en låsning i ländryggen. Det är nu flera år sedan, och hästen har varit frisk sedan dess. Så det finns hopp.![]()
Jag ger HA och glukosamin, inte så mycket för den skull som för att hästen nu börjar bli till åren.