Kronisk kotledsinflammation...

Sv: Kronisk kotledsinflammation...

Jag skriver sällan här, men nu känner jag att jag måste

Ditt otrevliga sätt, kommer det sig av språkförbistring eller födsel och ohejdad vana?

/A

Har nu fått tag på min ET och tyckte inte jag skulle deppa ihop fullständigt... ET blev inte förvånad över diagnosen då min häst tydligen har överrörliga kotor - nåt som jag inte fattat... ET är också övertygad om att pålagringarna har skett under lång tid just för att kroppen försökt kompensera överrörligheten och förmodligen redan fanns när jag köpte hästen. Svarar hästen bara på behandlingen så tror ET att det kommer gå vägen. ET ska i alla fall gå igenom kusen efter nästa åb hos veterinären. Kändes i väldigt skönt att få ventilera med min ET :)

/Lizzie

Om hon inte klarar hårdare träning spelar ingen roll för mig. Hon har blivit bedömd och ska betäckas om hon bara blir så bra att hon kan bära föl.

/LIzzie
Jag tycker man ska fundera både en och två gånger på att betäcka en skadad häst. Först ska man ta hänsyn till stoet. Hon ska inte ha ont, behandlingsalternativen under dräktigheten är begränsade, då dräktiga ston inte får ges många av medicinerna. Hon blir stor och tung, kommer troligen att gå barfota en period.

Den andra sidan är om vi verkligen ska avla på skadade ston utan att man vet mycket om skadan. Får vi friska, starka nya individer från dessa ston?

Jag tycker man ska fundera både en och två gånger på att betäcka en skadad häst. Först ska man ta hänsyn till stoet. Hon ska inte ha ont, behandlingsalternativen under dräktigheten är begränsade, då dräktiga ston inte får ges många av medicinerna. Hon blir stor och tung, kommer troligen att gå barfota en period.

Den andra sidan är om vi verkligen ska avla på skadade ston utan att man vet mycket om skadan. Får vi friska, starka nya individer från dessa ston?

Självklart ska hästen vara ohalt och inte ha ont innan jag betäcker. Är mycket väl medveten om att det är tungt för stoet att bära ett föl - alltså mycket viktigt att hon klarara av att vara dräktig. Jag tänker inte betäcka henne om hon fortfarande är SKADAD. Blir hon friskförklarad - så är det en helt annan sak. Min plan har varit att betäcka henne nästa år, men OM behandlingarna fungerar och hon blir ohalt och sakta men säkert ska sättas igång - då kan jag lika gärna betäcka i år - har ju några månader på mig innan det är för sent för i år...

Stoet är bedömd vid en fölmönstring så jag har fått en utomstående bedömning på henne, så jag är helt på det klara med hennes styrkor och svagheter.

Så beroende på vad kotledsinflammationen beror på, kommer det styra huruvida det blir betäckning eller inte.

/Lizzie

Haha.. Jag tycker du varit något tjurigare än vanligt mot folk nu i senaste trådar jag sett dig svara.
The sun is shining - smile!

Jag förstår hur du tänker. Det är många som avlar på hästar som inte ska föras vidare gener av. Dels pga de är defekta och för att man alltid ska tänka "vad kan just den här hästen tillföra aveln?". Kan den tillföra aveln något kan man avla. Annars skita i det. Och för att tillföra/förbättra aveln måste hästen vara bra, mentalt och fysiskt.

Men som jag skrev i mitt inlägg kan ett proffs rehaba hästen. Sen måste samma proffs lära ryttaren att rida/träna annorlunda. Det behöver inte vara SÅ avancerat bara man har ett tydligt och logiskt signalsystem och utbildningstrappa för häst och ryttare.
Man får gradvid fasa in ryttaren.
Visst blir det kostsamt för dem. Men vissa tycker det är värt de pengarna att få behålla sin kompis i 10 år till. Och inser att den kunskapen de får kan göra att nästa häst håller.
Ganska många inser att de VILL lära sig mer när de väl börjat. Ny värld öppnas om man får tag i ett proffs som faktiskt förstår balans, biomekanik, hästens psyke etc.
Problemet är att de proffsen är få. Speciellt de som kan ändra om osunda individer. Att förädla redan bra hästar finns många som kan. Men att omvända sjuka individer är det tyvärr få som kan.
Dock tycker jag det är ENORMT viktigt att få ut att den GÅR att göra till människor. Så man ens förstår att den kunskapen finns hos en del. Sen om man är villig att betala, lägga ner tiden etc för att lära sig. Det får man avgöra själv.
Men kunskapen att göra det finns hos ett fåtal personer. Tyvärr är det väl frågan om någon handfull i Sverige..

Vill du verkligen korrigera en kota som roterar innåt i genomtrampet genom att sänka insidan på hoven och utsidan på en kota som roterar utåt??

På vilka grunder påstår du att man bara skulle ha två veckor på sig att korrigera kotleden?
Det förfarandet kan ganska lätt leda till en överkorrigering då fölen ofta rättar sig själv ganska mkt just de två första levnadsveckorna!

På din första fråga har du uppfattat mig korrekt under förutsättning att kotan inte i obelastat läge uppvisar en kronisk felaktig inslitning.

På din andra fråga så har jag inte skrivit att man ska överkorrigera kotan, inte ens att man ska eller behöver genom verkning eller annan mekanisk åtgärd korrigera kotan.

Jag skrev:

På alla föl så har man bara dom två först levnadsveckorna på sig som hovslagare att för individens hela framtida levnad se till att kotan belastas i benets styvaste rikning

Detta just av den anledningen som du själv nämde då fölen ofta rättar sig själv ganska mkt just de två första levnadsveckorna!

Jag vet inte riktigt vad som tagit åt dig men det är nterat att det börjar bli ett jävla hackande från din sida. :meh:

Nu ska du inte ta det här som att du är en kass ryttare eller att du gör något de flesta andra inte gör. För det gör du inte och är inte. Du är en helt normal ryttare på lättklassnivå, som de flesta är.:)

Men om man får en inflammation brukar det ofta tyda på överbelastning. Är en led överrölig(som kotorna sägs vara på din) är en annan för stel.
Som jag ser det på filmerna är hästen i obalans och då får man svårt att få dem att böja och bära bak.
Att den ibland slår med huvudet, tappar takten eller lägger huvudet på sned anser jag bero på obalans. Obalans leder i min värld till slitage.

Din häst skulle kunna komma i balans och då också komma upp mkt mer i fram, släppa till i underhalsen(dvs suga upp den iom att den inte behöver hålla balansen med de två långa sidounderhalsmusklerna) och då kunna få upp mer rygg och då kunna få in böjda bakben där den vinklar om i has och knä så bäckenet sätter sig.

Att ge ridtips så här per internet går inte när det är en sjuk häst som faktiskt kan behöva ändra om helt hur den rör sig.

Många hästar håller för den ridning du utövar hela sina liv. Vissa är lite defekta eller känsliga och går sönder.
Jag hade inte satsat på min vanliga tränare om hästen är i obalans och går sönder.
Men det kanske kan vara svårt att hitta någon där du bor, jag vet inte.

Att ändra om balansen fort nog på en häst som är osund är inget vanligt utbildade tränare kan.

Jag tycker gott du kan kolla upp info om att arbeta häst för hand i träns. Hur man där påverkar balansen i hästens manke i sidled. För att lära den hitta jämnvikt/balans och sen kunna skola den att böja och få in bakbenen i bärande funktion.
Att rygga dem lite längre än bara några få steg i form avsuttet kan vara mkt gynnsamt. Det både stretchar överlinje och bakdel och lär dem att ha bakbenen under sig.
Generellt så behöver hästar med problem i fram lära sig bära mer. Inte skjuta på.
Så att lära sig vilka muskler som gör vad(skjuter eller bär) och hur man aktiverar den valda gruppen mer är också ngt du kan läsa på om.
Jag aktar mig för att be hästen skjuta på/ha för mkt fart.
Bjudning är inte detsamma som tempo. Det måste man förstå spec vid rehab.
Jag ser inte helt sällan att man vill "få igång bakbenen" genom att rida fram eller bara skänkla. Man måste skola bakbenen att bära. Det gör man inte genom bara driv eller gas. Man måste lära sig placera rätt, trigga rätt reflexer etc.
Men bara man hittar jämnvikt i sidled vinner man mycket. Det skulle jag börja med. Det ska inte behöva ta lång tid att hitta det. Då har du fel tränare.
Varken du eller häst ska behöva många pass på er för det. Säger man det är man helt enkelt för kass tränare. Det är inte en begränsning i vare sig dig eller din häst som sätter stopp för det. Du verkar ju minst normalbegåvad och hästen ser inte ut att vara ett monster. Det är liksom vad som krävs.:)

Det finns en hel del saker man kan lära sig. Men det behövs en tränare på plats för det. Det handlar så mycket om timeing.

De flesta hästar "med åsikter" är hästar med balansproblem. De får panik snudd på när de är minsta ur sin komfortzon i balans. Är de vana att proffsridas och sättas i balans konstant i varje steg får de panik och ballar ur om man inte gör det eller rent av sabbar deras balans.
Är de vana att gå i sin egen kanske rent dåliga balans där de liksom hänger på inner fram kan de få panik om man försöker tvinga dem ut mer på ytter fram. De är helt övertygade om att då ramlar de. De kan gå i kamp för det med sitt liv snudd på. Många såna som ballar ur, är lite heta, stressiga etc har balansproblem. När de förstår att människan hjälper dem i balans blir de coola. Och följsamma! De inser att de inte behöver slåss, inte behöver diktera vilkor för OM/NÄR, de kan lita på och blir en danspartner istället för en som faktiskt styr eg. Jag vill alltid inom några steg(ca 3) kunna göra vilken övning eller svänga/stanna/övergång i tempo etc i lätthet i form. Går det är hästen i balans. Blir det tungt, fördröjning, vingligt i linje, formen släpper etc är det ett bra tecken på att den inte är det.

Det här är som du förstår inget man lär ut över nätet. :)
Och så vill jag för säkerhets skull tillägga att jag inte är veterinär. Jag är dressyrtränare. Jag är heller inte hovslagare. Därför kan jag bara se till hur jag skulle träna hästen när den fått klartecken från vet. Är hästen paj i bakknäna/haser/rygg etc och därför inte KAN arbeta korrekt där måste en veterinär göra sitt eller döma ut. Är den fel i vinklar i hovar måste en hovis åtgärda.

På din första fråga har du uppfattat mig korrekt under förutsättning att kotan inte i obelastat läge uppvisar en kronisk felaktig inslitning.

Jag vet inte riktigt vad som tagit åt dig men det är nterat att det börjar bli ett jävla hackande från din sida. :meh:

Ursäkta trådkap!

Det är inte mitt syfte att det skall vara ett "jävla hackande" utan snarare ett ifrågasättande.

Jag förstår inte hur du kan vilja sänka insidan på en hov när kotan roterar innåt i belastningsfasen och utsidan då kotan roterar utåt.

En häst med en kota som roterar innåt i belastningsfasen är högst troligt utåttåad.
Denna häst kommer i landningsfasen att sätta i sin utsida först för att därefter sätta i insidan. Därav innåtrotationen i kotan.
Här vill iallafall jag sänka utsidan för att få till en plan landning.

Med en innåttåad häst där kotan roterar utåt i belastningsfasen vill jag då naturligtvis sänka insidan.

Samma sak gör man vid fölkorrigeringar. På en inkorrekt fölunge är man kanske tvungen att göra en extension. Om kotan roterar utåt gör man en lateral extension och om kotan roterar innåt en medial extension.
Man förstärker alltså den sida du vill sänka.

Jag förstår fortfarande inte hur du menar?

Va tråkigt att din fina häst har blivit dålig :(
Jag har själv en häst som alltid varit tung och seg att rida.
Han fick Erlichias när han var fem år och vi har i många år kämpat mot olika krämpor.
När vi till slut hittat rätt i både ridning, foder och tillskott fungerade han mycket bättre!! Vi debuterade Msv, han vann sin första körtävling och var mycket lättare att rida. Men hans vanliga morgonstelhet övergick till hälta och röntgen visade pålagringar båda kotorna fram.
Hov och kotledsinflammation.
Behandlades 3 gånger och avslutade behandligen med en lång buttakur.
Fortsatte sen att ge honom Chondrogen i pulverform men han håller inte för träning och tävling längre.
Går på lösdrift, är oskodd och promenadrids efter hans förmåga.

Pålagringar är ingen rolig historia och det är ju inget som går över.
Med rätt preparat kan man få hästen att hålla ett tag till men det tar ju slut till sist, tyvärr.
Hoppas ET hittar något som går att rätta till så kanske det inte "kört" än.
Min har fått pålagringarna i frambenen pga pålagringar i halskotpelaren.
För att avlasta nacken har han överansträngt frambenen.
Flera olika ET har gått igenom honom och aldrig hittat något i nacken.

Vet inte om du blev hjälp av mitt inlägg men jag ville ändå ge lite hopp men man måste ändå vara realist.
Min äter inget smärstillande nu eller andra hjälpande preparat för jag vill inte dölja någon eventuell smärta. Så länge han rör sig och mår bra får han vara kvar hos mig som sällskap och mentor till min unghäst.

Jag tar inte illa upp - jag är ingen nybörjarryttare - men jag är absolut inget proffs. Har mycket kvar att lära mig trots att jag ridit i 40 år ;)

Du har helt rätt i det där med obalans :). Ändå är hästen bra mycket bättre nu än vad hon var när jag köpte henne för 7 år sedan. Hennes egenbalans var helt kass... Även om jag jobbat med att hon ska få bättre balans så är det mycket kvar - de träningsråd jag fått handlar mer om att balansera mig som ryttare (vilket också behövs) - men inte så mycket hur jag ska lyckas få hästen i bättre i balans.

Så vet du några bra tränare i Örebrotrakten så får du gärna PM:a mig. Om pållan blir ridbar igen, vill jag självklart göra så rätt som möjligt när det är dags att börja jobba hästen.

Samma sak när det du beskriver om komfortzon - allt är frid och fröjd om hon befinna sig i sin.

Tack för ditt tips ang träning för hand i träns. Känner igen det och tror jag läst om det för många år sedan - dags att ta reda på mer!

Den 7/5 är det återbesök på hästkliniken igen - så får vi se ifall det blivit något bättring. Den 8/5 ska ET gå igenom hästen - så får vi se ifall h*n hittar nåt.

/Lizzie

Tråkigt med din häst. Tack för tt du delar med dig av dina erfarenheter. Pålagringar är ett riktigt skit och ofta märker man ju inget förrän det är för sent.

Min pållar är ju 15 år, och förhoppningsvis så kan hon funka som promenadhäst och avelssto. Håller hon inte för träning och tävling så får det gå ändå så hon hänger med några år till.

Jag har köpt glucosamin och hyaluron - så får vi se i fall det blir någon skillnad med tillskott. Bara att hålla tummarna.

/Lizzie

Min var också 15 år när han blev dålig.
Nu är han 18 år.

Ja visst är det knepigt med pålagringar.
De ska helst hålla igång och röra på sig men får inte överanstränga sig.
Ibland kan skillnaden vara hårfin...

De ska helst hålla igång och röra på sig men får inte överanstränga sig.
Ibland kan skillnaden vara hårfin...

Precis så sa min ET också - och att det är JAG som kommer göra skillnaden... Så självklart vill jag göra så rätt som möjligt.

/Lizzie

Jag brukar inte yttra mig i ridfrågor, folk blir så arga då. Jag såg bara filmen från 2012. Det går att ändra en hel del i ridningen. Hästen är väldigt på bogarna och formen är oärlig, inte alls konstigt den fått kotledsproblem. Måste aktivera baken mer, lära den bära, ryttaren måste lära sig sitta stilla och inte jucka så mkt och inte bända ner huvudet på den. Lära den gå FRAMÅT, få en aktiv bakdel så att den kan börja bära sig. Och viktigast av allt, lära den att böjja sig genom hela kroppen, den verkar liksom stelopererad.
Men jag vet också att det är svårt att hitta tränare i Sverige som faktiskt lär folk rida så jag inser svårigheten.....

Jag har en häst som fick återkommande kotledsinflammationer i samma ben, och veterinären började prata om kroniskt och utdömning. Den visade sig till slut komma från en låsning i ländryggen. Det är nu flera år sedan, och hästen har varit frisk sedan dess. Så det finns hopp. :)

Jag ger HA och glukosamin, inte så mycket för den skull som för att hästen nu börjar bli till åren.

En reflektion :)

Hästen ser ut att gå med huvudet böjd/vänt åt vänster stor del av tiden, nosen är liksom lite vriden in åt vänster. Brukar hon göra så?

Japp! Jättesvårt att komma tillrätta med. Har ridit för 3 olika tränare som bara konstater att det kommer bli bättre med tiden... Har inte fått några konkreta tips mer än uppresande tygeltag.

/Lizzie

Jag brukar inte yttra mig i ridfrågor, folk blir så arga då. Jag såg bara filmen från 2012. Det går att ändra en hel del i ridningen. Hästen är väldigt på bogarna och formen är oärlig, inte alls konstigt den fått kotledsproblem. Måste aktivera baken mer, lära den bära, ryttaren måste lära sig sitta stilla och inte jucka så mkt och inte bända ner huvudet på den. Lära den gå FRAMÅT, få en aktiv bakdel så att den kan börja bära sig. Och viktigast av allt, lära den att böjja sig genom hela kroppen, den verkar liksom stelopererad.
Men jag vet också att det är svårt att hitta tränare i Sverige som faktiskt lär folk rida så jag inser svårigheten.....

Jag blir inte arg när det handlar om konstruktiv kritik - även om det kan vara jobbigt nog att få till sig. När det gäller ditt inlägg så är jag inte oenig med dig på nåt sätt, förutom att ryttaren bänder ner huvudet. Kanske vid halterna, men inte under ridningen. Blir man för hård i händerna blir hästen asförbannad och drar huvudet rakt upp.

Hur lär man hästen att gå FRAMÅT??? Damens bristande bjudning är det största problemet. Och man hamnar lätt i detta att man driver och driver och driver.

Du har helt rätt i att hästen verkar steloperrad - så tips mottages tacksamt om hur man ska hantera det hela - utan att hästen blir arg....

De dagar när hästen har egen motor (vilket faktiskt händer ;) ) Så är det en helt annan häst.

Förhoppningsvis så kan jag få bra tips om hur vi ska ändra ridningen när jag träffar ET. Inser nu att det har gått alldeles för lång tid mellan hennes genomgångar av hästen.... (en gång om året).

/Lizzie

Jag har en häst som fick återkommande kotledsinflammationer i samma ben, och veterinären började prata om kroniskt och utdömning. Den visade sig till slut komma från en låsning i ländryggen. Det är nu flera år sedan, och hästen har varit frisk sedan dess. Så det finns hopp. :)

Jag ger HA och glukosamin, inte så mycket för den skull som för att hästen nu börjar bli till åren.

Skönt att höra att du lyckats hålla din häst frisk efter kotledsinflammationer :)

Även om ni hittade en låsning i ländryggen på din häst. Har du förändrat något i din ridning eller träningsupplägg med hästen. Nåt du tänkt på som du inte gjorde innan kotledsinflammationerna?

/Lizzie

Vad ledsen jag blir! Det går att få till det fort. Tar max några ridpass. Det hänger ihop med balansen.

Det är så ledsamt att tränare inte kan sånt!
Så många hästar kommer därför gå sönder!

Det är givetvis inte ditt fel! Men så otroligt ledsamt att man inte inser sin bristande kompetens som tränare och erkänner det.
En del hästar har inte den tiden man anser det behöver ta. De går sönder!

Känner tyvärr inte till ditt område och kan därför inte rekommendera någon.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 627
Hundhälsa Till att börja med vill jag säga att veterinär har kikat på vår vovve 4gånger nu och vi blir inte klokare. Så därför vill jag se om...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: Brandgul
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka