kronisk bronkit

Kronisk blir bronkiten när den inte längre är allergisk, dvs efter första stadiet när alveolerna svullnat och hästen hostar mycket(ofta får feber osv)

Men alveolerna behöver inte spricka för att det ska kallas kronisk, emfysem behöver inte heller bildas. Oftast gör det det men inte alltid.
Där är skillnaden mellan kvickdrag och kronisk bronkit. Har hästen kvickdrag så har den fått lungförändringar och har begränsad lungkapacitet.

Så hästar med kronisk bronkit kan bli helt bra, alla kan det inte men vissa.

Om jag skulle köpa en till häst skulle jag inte helt välja bort bronkithästarna.
Om man kan ge dom skysta förutsättningar att bli symptomfria.
Man kan få bra hästar billigt, visst är det en chansning, men ar man tur så blir det bra. Jag hade aldrig haft råd med min häst om han inte haft bronkit, nu fick jag en jättebra häst till löjligt lågt pris. Folk blir lika förvånade varje gång jag talar om att han har bronkit, ingen har märkt det. Inte ens efter hårda prestationer eller flera timmars ridning. :)

Ärligt talat så skulle jag inte över huvud taget våga köpa en häst som jag visste hade bronkit (inte menat som kritik). Även om den är billig. Tänk om den utvecklar kronisk bronkit och kvickdrag, då kostar den ju ändå en hel förmögenhet i längden för alla mediciner och veterinärskostnader. Själv fick jag en superbra häst med bra stamtavla, gångarter och lynne för ett bra pris utan att hon hade bronkit. Förstår du hur jag menar? Lite virrig kanske... :smirk:

Min hade det när jag köpte honom, vilket jag visste om.

Jag kan ha honom ute och ge honom hösilage och då verkar han må helt bra. Bedömmde att jag kunnde ge honom en vettig chans och provade därför.

Utan bronkiten hade han varit dyr! Som helt grön 4 åring kostade han 50 000 kr, jag köpte honom som mera utbildad 5 åring. Då borde han kostat ännu mera. Jag betalade 10 000 kr för honom och fick en häst med BRA gång och super psyke.
Då hade jag honom försäkrad med livvärde 40 000kr, så hade han blivit dålig första vintern hade man kunnat triangelmärka/avliva och få ut försäkringspengarna. Men som tur var är han nu symptomfri (är 7 år nu) min prins :love:

Jag skulle inte heller i dagsläget köpa en häst som utvecklat COPD (eller någon annan kronisk sjukdom för den delen). Har själv gått igenom proceduren att få en ordentligt sjuk häst symtomfri och det tog hårt på krafterna samt på plånboken. Det var en jobbig tid och jag önskar att aldrig behöva uppleva det igen.

Det finns så många friska och bra hästar där ute.

Håller helt klart med. Därav inte sagt att det är något fel på alissons häst, men den är trots allt ändå "sjuk". Jag hade heller inte mycket pengar när jag skulle köpa min häst men jag hade turen och sprang rakt in i min drömhäst och fick hennne billigt eftersom ägaren skulle sluta med hästar. Fullt frisk är hon minsann också och det är ju inte illa. :)

Sv: kronisk bronkit

Hej!!! Kronisk bronkit och kvikdrag är samma sak... Förr hette det kvickdrag då min häst fick sjukdomen.. Nu har den fått ett nytt namn men samma sjukdom

Sv: Re: kronisk bronkit

snofflan skrev:

NEJ!!!!! Kronisk bronkit är INTE kvickdrag: Däremot kan kronisk bronkit utvecklas till kvickdrag om man inte tar sjukdomen på allvar o sköter hästen därefter (o i vissa fall utvecklas det säkert till kvickdrag även om matte/husse gör allt).

Vad skillnaden är är i stora drag att bronkiten är en inflammation som hästen kan bli symptomfri från om orsaken till inflammationen (t ex dålig stallmiljö) tas bort. Vis kvickdrag har delar av lungorna permanent förstörts, och hästen kan därför aldrig återfå full lungkapacitet.

Det finns många trådar kring hosta, bronkit o kvickdrag. Bara sök om du vill veta mer.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 063
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka